Full version: rotningshormon
Peo
Är det någon som har erfarenhet och tips av att använda rotningshormon(IBA) vid sticklingsförökning? Jag tänkte prova i vår på magnolia och olika lönnar.
foolishRice
Var har du fått det ifrån? Jag har använt naftylättiksyra, NAA, men mestadels i mikroförökning. IBA är mer likt IAA (som finns naturligt i växter) så det borde väl fungera bra. Jag föreslår att du rispar barken lite smått och att du anväder rent kokt vatten (gärna destilerat) med lite tillsatt näring. Placera halvmörkt. Vet också att man kan skada barken något och doppa sticklingar i vatten följt av ett pulver (det har funnits NAA i något slags pulver på marknaden under namnet weibufix) och därefter sticka ner dem i våt planteringsjord...
Peo
CITAT (foolishRice @ 27-11-2005, 16:46)
Var har du fått det ifrån?  Jag har använt naftylättiksyra, NAA, men mestadels i mikroförökning. IBA är mer likt IAA (som finns naturligt i växter) så det borde väl fungera bra. Jag föreslår att du rispar barken lite smått och att du anväder rent kokt vatten (gärna destilerat) med lite tillsatt näring. Placera halvmörkt. Vet också att man kan skada barken något och doppa sticklingar i vatten följt av ett pulver (det har funnits NAA i något slags pulver på marknaden under namnet weibufix) och därefter sticka ner dem i våt planteringsjord...

jag fick det av en som fick tag på det i staterna.
Vill man så hittar man rotningshormon på amerikanska trädgårdssajter.
Rolig sida om mikroförökning, det ska jag prova.
Ingrid på Västkusten
Nu har jag köpt Rizophon A och AA men det finns alltså olika sorters hormoner beroende på vedartat elelr örtartat. Jag rotar mest örtartat själv.

Använd handskar & munskydd då det kan vara mutagent. Det som jag funnit vara mest användvbart är faktiskt om hormonet är blandat med nån fungicid.
Peo
Det här var rhizopon i tablettform som man löser i valfri mängd vatten för önskad koncentration. Jag kommer inte ihåg nu vilken sort det var.
Jag har gjort ett kontrollförsök i höst med thuja och idegran för att se vad koncskillnader ev gör.

Vet du vilken sort som är bäst för vedartade växter och blandar du i fungiciden själv el köper du ett färdigmixat preparat?
jag såg ett sånt någonstans.
Jag har beställt liquid copper till ivår för frösådd, så det kanske man kan använda sen.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag köpte ett 'dunder' ifrån Whitestone Gardens i England med fungiciden captan i- undras om den ens får säljas längre ;-) men det fungerar superbra!

Jag får kolla hemma vilken Rhizopon det var - tror annars Du kan kolla i Herman Mayers katalog på Nätet (tysk site) där står det jättebra om de olika preparaten. Iofs - inget privatisar får köpa längre ;-)
Trr inte dte har fungicid i sig. Kan man köpa Captan ifårn uSA fortfarande? Man måste kapsla in sig i rymddräkt för att hantera det men det är superbra. Och läs säkerhetsföreskrifterna noga. Kan ju berätta att det är superduper i färgburken med ;-))

Liquid copper? Ja det fungerar mot förökningssvampen men man måste ändå se upp med att ha bra ventilation/luft i rörelse. Väldans bra å doppa/blötlägga fröna i också om det är större sådana.

Hälsar Ingrid
Ti bee
Har använt Weibulls rotningshormon, mest till fuchsiasticklingar. Det har skyndat på processen och givit större andel lyckade rotningar.
Men jag minns inte vilken sorts hormon det rör sig om...
Ingrid på Västkusten
Har för mig det är något med BA - nånting, en snällare sort. Pelargonisterna är mkt glada i det vet jag :-)
foolishRice
CITAT
Har använt Weibulls rotningshormon, mest till fuchsiasticklingar. Det har skyndat på processen och givit större andel lyckade rotningar.
Men jag minns inte vilken sorts hormon det rör sig om...

om det är weibulls så är det högst sannorligt NAA
Ti bee
smile.gif Aha. Ja, jag tycker i alla fall att det hjälper till. smile.gif
Lorangafilm
Det vanligaste hormonet som används vid rotning är olika varianter av Auxin, de naturliga Auxinet betecknas IAA.

Ett problem som kan uppstå vid användning är att man ger sticklingen för mkt Auxin, de är nämligen så motsägelsefullt att Auxin gynnar rotinitiering men det hämmar rottillväxt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon