marikaw
27-11-2005, 20:11
Idag har jag skördat daikon, komatsuna, pak choi, och några andra asiatiska blad. Det blev en blandad wok med quorn och chili och en inlagd blandning av daikon och morötter som jag fått tips på av vår sushirestaurang. Vill gärna rekommendera dessa grönsaker för sen skörd.
Underbart att kunna få färska grönsaker i slutet av november. Är det någon annan som har andra tips om grönsaker som kan skördas sent för att förlänga säsongen?
Marika
Ingrid på Västkusten
28-11-2005, 07:58
Hej å hå,
Jag är fruktansvärt förvånad över hur en amerikansk grönsak vid namn Georgia Collards gör sig hos oss. Det är som en stor brysselkålsplanta utan brysselkål som man skördar bladen. Väldans köldtålig är den! Lever fortfarande!
Feldtsalat - mache - den tål det mesta i kyla och man kan ju t o m spara den till tidiga våren. Grönkål - INTE den krusiga - den slätbladiga Red Russian! Det är inte riktigt en grönkål men den är GOD i wok. Och god rå med. Inte alls som en grönkål :-)
Andra rättikssorter (inte daikon) står sig också bra tycker jag. Asiater älskar jag med :-))
Stora kohlrabbin Supersmelz är aldrig så god som när det blir kallt. Den behöver en lång säsong med. Allt detta gäller att man har plats så de kan få utvecklas så man tar dem sen sist på säsongen.
Hälsar Ingrid
Palsternacka kan stå kvar hela vintern i landet, lite opraktiskt förstås eftersom man inte kan höstgräva. Men förra säsongens sista palsternackor skördade jag i april! För det var då tjälen släppte...
I år blev det svartrötter istället, men jag tog upp de sista före köldknäppen för säkerhets skull. Så står det några salladslökar kvar också, de brukar tåla en del frost.
Hälsningar Åsa
Susanne i Linköping
28-11-2005, 20:33
Svartrötter är synnerligen härdiga. För några år sedan odlade jag svartrötter i ett land med ganska dålig jord, rötterna blev ganska ynkliga och jag tappade bort dem bland blast och bäddtäckmaterial när jag skördade.
Våren därpå hittade jag några små svarta, korvliknande saker med lite frisk grön blast som börjat växa i ena änden. Det var svartrötterna som tillbringat hela vintern ovanpå odlingsbädden! Jag grävde ner dem igen och lät dem växa en säsong till. Om de blommade eller ej har jag glömt.
Ingrid på Västkusten
29-11-2005, 07:26
Blasten skall visst vara rättså OK sägs det.Har ej lyckats någe vidare bra själv med dem,
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.