LarsV
Hej,

Vi tillhör den skara som får digitalTV sist av alla. Vi har inte skaffat parabol och har inget kabelnät.

Vi såg nu att man kan köpa digitalboxar för ca 700 kr som innebär att man kan se de fria digitalkanalerna och det låter onekligen intressant. Vi känner inte för att betala 150 kr/mån och uppåt. Ännu.

Har någon testat den typen av boxar? Funkar det? Är någon bättre än någon annan? Vilka kanaler är det egentligen som är fria?

Tacksam för info från alla er där "ute" i rymden.
KURT
Det finns boxar för under 500 kr (495 kr) som inte kräver abbonnemang. Då får man för tillfället se SVT1, SVT2, TV4, SVT24, Kunskapskanalen och Barnkanalen.

Det finns t o m ännu billigare boxar utomlands, i princip borde de även fungera i Sverige, men det finns ingen garanti för det, de boxar som säljs i sverige är granskade och fungerar här. Se mera på:

http://www.digitaltvovergangen.se/
Pirum
Jag tänker lägga band på mig och inte säga vad jag tycker om politikernas slapphet i digital-TV-frågan. Skulle jag göra det så sitter jag här hela eftermiddagen.

Men, som Kurt säger, det är inte så många kanaler man kan se i dagsläget. Dock verkar det som att man för framtida kanaler kommer att prioritera sådana som sänder gratis. I länder som Tyskland, Finland och speciellt Storbritannien är det en jättesuccé med "fri-TV", där startar BBC, ITV, Sky nya digitala gratiskanaler hela tiden. Ok, mycket repriser, men, det är ju ändå ok TV.

Fördelen med digital-TV i marknätet i Sverige i dagsläget är främst den sport som SVT valt att visa i SVT24 istället för i "riktiga" SVT. Exempelvis bandy, diverse damskidåkning etc, som inte anses viktigt nog att visas i SVT.

(Det är givetvis så att SVT valt att visa sport i SVT24 medan de visar repriser eller "myrornas krig") i SVT1/2 enbart för att 'tvinga' folk att skaffa digital-TV, som annars ju till stor del floppat hittills)
KURT
Det är påväg med fler gratiskanaler i digital-tv nätet. Men de kanalerna är ju inte mycket att ha. Jag förstår inte varför inte kanal5 och TV3 sänder grats i digitaltv? De kan inte få in speciellt mycket pengar på avgifter, och borde få fler tittare till sin reklam och få mera inkomster på det.

Men generellt sett är kabeltv och paraboler mera utbyggt i Sverige än i andra länder. De som inte har det idag (som nu bara har 3 kanaler) är kanske inte så intresanta tittare för reklam-tv kanalerna. Mest äldre personer på landsbygden!
Rossi
CITAT (KURT @ 29-11-2005, 07:44)
Men generellt sett är kabeltv och paraboler mera utbyggt i Sverige än i andra länder. De som inte har det idag (som nu bara har 3 kanaler) är kanske inte så intresanta tittare för reklam-tv kanalerna. Mest äldre personer på landsbygden!

Ooops! Vilka fördomar Kurt! Men de kommer på skam när det gäller mig! smile.gif Bor på landsbygden och har bara public service men tycker inte jag är "äldre". smile.gif Kanske är det så att jag istället för att bara sitta och titta på TV istället vidgar mina vyer och odlar mina intressen. smile.gif
LarsV
Tack för goda tips! Nja, är det inte fler kanaler så kanske man får avvakta den stora boomen när de släcker marknätet.
Pirum
CITAT (KURT @ 29-11-2005, 07:44)
Jag förstår inte varför inte kanal5 och TV3 sänder grats i digitaltv? De kan inte få in speciellt mycket pengar på avgifter, och borde få fler tittare till sin reklam och få mera inkomster på det.

TV3 sände gratis ett tag, och ville fortsätta med det såvitt jag vet. Problemet var att Canal+ snabbt försåg sina satellit-boxar med mark-mottagare. Dvs, den som köpte Canal+ fick även TV3 gratis. Den som köpte Viasats paket fick däremot inte Canal+.

För att möta detta hot började Viasat koda TV3 igen.

Personligen menar jag att reklamfinansierade kanaler i marknätet inte borde få kodas. Ska de kodas ska de banne mig vara reklamfria.

Trist bara att Viasat och Canal+ fick så stor makt över marknätet. Politikerna borde redan från början slagit näven i bordet och sagt att gratiskanaler skulle ha förtur. Stor succé i andra länder som sagt.

I dagsläget är ju minsta boxerpaketet svindyrt. Vansinne att boxer har monopol på programpaket i marknätet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon