Jag vet inte under vilken rubrik jag ska lägga den här frågan, men:
Är det nån som har tips på ett bra redskap att använda när man ska plantera en herrans massa vårlökar? Jag har hört att det ska finnas ett redskap med vilket man stående kan göra hålen för lökarna. Är det någon som vet? Hade blivit oerhört glad att få tips!
/Johanna
Och redskapet heter "lökplanterare", det kan vara gjort både i metall eller i trä . Se t ex:
Hejsan!
Tack så jättemycket för svar!
Den du skickar bild på har jag sett, och den underlättar verkligen mycket när man planterar. Det jag har hört är att liknande finns, fast med ett långt skaft. Detta för att man ska slippa kräla runt på knäna när man planterar så mycket. Har du nån aning alls?
Misstänker att annars får kanske ett spett eller nåt duga. Vi ska plantera runt 2000 lök, nämligen. Om det inte är mer, faktiskt...
Yrkesdolare gör väl knappast individiella hål, utan planterar väl i så fall snarare i kupade rader. Skall man ändå göra individuella hål och lägga en lök i varje så tror jag inte att man har så stor nytta av ett skaft, man måste ju ändå böja sig ner och lägga i löken och det kan man göra i en rörelse med den korta lökplanteraren.
mari_tres
29-11-2005, 11:00
vart ska du ha lökarna? Ska du ha dem i gräsmattan kan du gräva upp grässvålen o slänga ner lökarna och sedan lägga tillbaka gräset igen. Så har iaf jag gjort... annars blir det jättejobbigt!
anna_rispan
29-11-2005, 13:11
en sån där skogsplanterare har kanske???
Ja! Nu har vi fått ner alla lökar. Pust! Vi körde lite alla möjliga varianter. Håller tummarna att allt kommer upp till våren nu. Annars blir det tråkigt för mig...
Testade gräsmatte-tipset som du skrev, mari-tres. Det var mycket bra och effektivt. Får se hur resultatet blev.
Det kanske är ett sånt skogsredskap jag ser framför mig, ja...
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.