Full version: hjälp
Alexander-VG-zon3
hej
behöver någons hjälp min kaffeplata har fått köldskador den har ståt mot ett jätte kaltfönster och märkte det sent så hela sidan r svart mörkgrön
vad kan man göra åt det vet ju att det inte bler grönt
men vad ska man göra klippa veck alla bladen eller finns där nåt sätt att förnya hela växten och kasta resten

för den har vuxit jätte bra sen jag fick då jag vill helst innte kasta den sad.gif sad.gif
Emser
Jag skulle nog ta och ställa den varmt och hålla koll på bladen och låta dem torka.
Bessie
Gör ingenting radikalt förrän i vår när den börjar växa igen, då ser du bättre hur bra den har klarat sig. Skulle den vara riktigt illa däran kan du säkert ta toppsticklingar av den.
Alexander-VG-zon3
jag kollade i ljuset dom flesta blaen där nere är skadade men över mitten av platan är dom halft friska eller helt friska blad ska sätta den från fönstret och som Bessie kanske det är bättre och vänta till våren hoppas den klarar sig sad.gif wink.gif smile.gif
kristerh
De brukar klara lite frost, det brukar det ju vara i kaffeodlarländerna oxså wink.gif vissa år fryser ju en stor del av skörden bort.
krister
ikah
På tal om kaffeplantor. Jag har en kaffeplanta, som blommade i sommras och efter några månader fick bär. De växte och blev ca 1 cm stora men sen har det sått still. För meningen är väl att de ska blir röda? Hur lång tid ska det ta för bären att mogna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon