Full version: Orchidé
Credo
Hur sköter jag min orchidé efter att den blommat färdigt?

Det är min första orchidé... sleep.gif
GoSatta
beror helt på vad det är för orchide, finns tusentals.
carro121
Om det är brudorkiden, den vanligaste(?). Så brukar väl den må bra av om att man planterar om den efter blomning. Orkidekompost, ev med vitmossa.
Det har iallafall min mått väldigt bra av. Växte ut en ny stängel på en gång.
kristerh
CITAT (carro121 @ 29-11-2005, 11:19)
Om det är brudorkiden, den vanligaste(?). Så brukar väl den må bra av om att man planterar om den efter blomning. Orkidekompost, ev med vitmossa.

Jo det är bra, fast om komposten ser bra ut kanske det är lite onödigt wink.gif
dvs ser barkbitarna hela o fina ut kan den få stå kvar en tid.
Men vitmossa kan man alltid blanda i, det är mums.
krister
Credo
Den är köpt i en vanlig affär och ser ut som de brukar göra som man hittar på ICA och sådana ställen. Som den här fast rosa med cerise i mitten.

Ska man låta den långa stängseln (heter det så?) vara som den är?

När binder man upp de nya, hur långa ska de ha hunnit bli?
Annlo
Om stängeln fortfarande är grön så kan man låta den vara kvar. Det kan komma nya blommor på den.
Är stänglen brun kan man klippa bort det bruna.

Du skriver "binda upp de nya stänglarna"... menar du att det redan är nya stänglar på gång eller har du förväxlat dom med luftrötter?
Credo
CITAT (Annlo @ 29-11-2005, 17:51)
Du skriver "binda upp de nya stänglarna"... menar du att det redan är nya stänglar på gång eller har du förväxlat dom med luftrötter?

Eh, det är nog luftrötter... biggrin.gif

Ska dessa hänga utanför krukan som jag låter dem göra?
Carex
De kan hänga utanför krukan, men om bostaden börjar bli för trång kan du alltid byta kruka efter blomningen. Personligen tycker jag inte att de traditionella plastkrukorna är särskilt snygga, det finns glaskrukor av omdiskuterad lämplighet och på botaniska här i göteborg kan man köpa terrakottakrukor med många och stora hål i som är till för orkidéer. I övrigt gäller som alla andra växter, lite näring ibland, mne vänta tills det börjar bli ljusare. En brudorkidé är något av det enklaste du kan ha så länge du vattnar lagom.
Eftersom rötterna gärna vill ha ljus så varför inte låta dem synas? Det är ändå något så ovanligt att en växt vill ha de förutsättningarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon