Full version: Sorgmyggor
Towanda
Hej!

Har sökt bland gamla inlägg men hittar inget klart besked.
Funkar Provado Insektspinnar mot sorgmyggor? Har hela
lägenheten full med irriterande flygfän.

Fråga 2: Kan någon som kan hitta en bild på vattenfluga?

Mvh,
Lena
kerstin z5-6
nja -växterna kan suga upp provado och de som ev gnager på rötterna -kan dö av medlet -men utvattnad pyrex funkar bättre -heter pyrsol ibland -liten brun flaska -blandas enl anvisning
Tyder på att du har lite för vått i dina krukor -de gillar inte torka
Towanda
Haha, jag har ställt fram en gul skål med vatten och
diskmedel som rackarna ska drunkna i, men de
drunkar i mitt thé istället! Ska man behöva sätta
upp en skylt?! wink.gif

Mvh,
Lena
kerstin z5-6
Hihi -Saftglas brukar locka, med diskmedel i, eller surt vin med detsamma ... ditt the ska du väl få ha ifred tycker jag .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bessie
Jag brukar vattna mina växter med såplösning så att jorden blir ordentligt blöt. Sedan kryper sorgmyggelarverna upp på ytan så man kan plocka upp dem med pincett. Viktigt att låta jorden torka upp ordentligt efteråt! De vuxna insekterna fångar jag på samma sätt som Lena, i diskmedelslösning.

Är det inte banan- och fruktflugor som brukar vara på saft- och vinglas? Lite knubbigare, långsammare kryp med röda ögon? Sorgmyggor är spädare och flyger ganska ryckigt.
Betty
CITAT
Är det inte banan- och fruktflugor som brukar vara på saft- och vinglas? Lite knubbigare, långsammare kryp med röda ögon? Sorgmyggor är spädare och flyger ganska ryckigt.

Precis! Jag har aldrig lyckats fånga sorgmyggor med vin, vinäger, saft eller liknande - däremot fruktflugor. smile.gif
Sorgmyggorna blir jag av med genom att vattna med Pyrex-N (liten brun glasflaska med koncentrat som man blandar ut i vatten) att låta jorden torka upp mellan vattningarna hjälper till det med.
den lilla bladlusen
Sorgmyggor är intelligenta små djävulskap som bara förstör allt mad.gif
Jag har inte lyckats bekämpa mina, de förstörde massor med frösådder förra vintern och under sommarn så hade jag krukorna utomhus. Men nu när jag tagit in dem igen så är de tillbaka...

Men i år har jag iaf kunnat kontrollera dem lite så det är inte så mycket. Har provat med både Pyrex och Nematoder, men det hjälper inte. Har ganska mycket små svaga frösådder så jag vågar varken låta det torka eller hälla på massa pyrexvatten. sad.gif

Nu jagar jag dem med dammsugare, men de är mycket smartare än bananflugor och vanliga flugor. När jag startar dammsugaren så gömmer de sig och när jag skakar på växter och så för att de ska flyga upp så sitter de bara helt stilla och skarattar! mad.gif
Ingrid på Västkusten
Sterilisera såjorden och använd pyrex med diskmedel i så det väter bättre.
Man måste applicera ofta då livscykeln är cirka en vecka på kräken. Observera att det inte är den flygande generationen som är farlig utan larverna i krukorna som äter på rötterna.

Provado hjälper om man köper den provado som finns utomlands i pulverform som man kan vattna med. Lösa upp en pinne ger för svag koncentration för å hjälpa. Fast bättre är att köpa ett lite starkare pyrexmedel utomlands, det hjälper jättebra jämfört med den vi har i Sverige. Man kanju ta å blanda en starkare konentration avd et svenska medlet också.

Observera att inte alla växter gillar å bli vattnade med Pyrex, Crassula är en av dessa.
Susanne i Linköping
Idag upptäckte jag MASSOR av sorgmyggor bland mina gladioluslökar! Vad 17 gör de där? Lökarna är ju torra! Gnager mygglarvsuslingarna sig in i lökarnas fuktiga inre eller vad?

Här går det ju inte att vattna med Pyrex. Förslag, någon?
marka
Jag vill bara tipsa om ett medel som man kan vattna med som innehåller nematoder som gör att de försvinner efter någon vecka eller så.
Tror det räckte till runt 30 krukor och finns hos en del blomsterhandlare som säljer weibulls produkter. Kanske finns större förpackningar?
Innehåller inget skadligt.

Har testat det både hos mig och mina föräldrar. Funkade utmärkt.

/Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Ett alternativ till Weibulls (som jag är osäker på om de fortfarande säljer nematoder i småförpackningar) är Bionema som säljer nematoder till privatpersoner kunde förr köpas hos wexthuset men nu när jag tittar på den uppdaterade sidan hos ERA som de heter numera verkar de ha slutat med nematoderna men man kan nog kontakta Bionema direkt.

Bionema
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon