Jag har en monstrera som beter sig underligt. Å ena sidan har den tappat fyra fem stora blad, som bara blev bruna och dog. Å andra sidan kommer det nya, fast på andra rankor. Vantrivs den? Eller förnyar den sig (mitt i vintern?) bara lite?
Den har inte så många blad kvar, förutom de nya, ljusgröna. Ska jag bara trampa på som jag gjort hitttils och låta den vara, eller borde jag göra något?
Är monster känsliga för saker som flytt, för i så fall kan det vara chock kanske. Jag har tagit hand om den åt min mamma nämligen, och då blev den omkringburen och flyttad på ett ganska bra tag. Det kanske bara är sur för att den blev flyttad?
Zarah P
30-11-2005, 12:45
Den kan vantrivas i sin kruka... Annars brukar de vara nästan oförskämt lättskötta! Bara den får lite vatten ibland, och gärna blir avtorkad om bladen ser dammiga ut, så är den glad. Duschas den dessutom, och får hyfsat mycket ljus, så brukar inget kunna hindra den från att vääääxa... Förmodligen är det bara tillväxten som får den att tappa gamla blad - men det är svårt att säga utan att se den... Lycka till!
Tack Zara P då låter jag den vara i fred, så får vi se om den bestämmer sig för att fortsätta klättra runt som den gjort hittils.
Jag har lagt till monstret i albumet fast jag är ingen vidare fotograf...

Hej!
Hur gick det med monstret? Jag har samma problem just nu och letade efter någon här som skrivit om monstrera och läste din fråga. Precis så är mitt monster - bladen blir gula, fula och snart inga stora blad kvar. De små bladen som kommer verkar inte heller pigga. Visserligen är mitt monster nu minst 20 år gammal - men allt hände så plöstligt. Monstret var jättefint och så var det kallt ute och då fick den flera blad som verkade frostskadade (står på inglasad balkong). Men, som sagt, den har stått där nu i minst 15 år och vintern har ju varit mycket kallare än i år, förut!
Nu har jag lagt på ny jord (lite svårt att byta i hela krukan, monstret är ju lite stor!) och så har monstret fått vatten (ingen gödning - kanske det skulle till?)
Skulle vara intressant att höra hur ditt monster mår nu!
Madeleine1
17-03-2007, 17:20
Jag skulle testa med näring. Att den släpper gamla blad kan tyda på att den satsar alla krafter på tillväxten och att det då inte räcker till till de gamla bladen.
sqrulan
17-03-2007, 21:34
Min Monstrera är ca 1,5 hög så det är ingen jätte än
Den står ganska långt inne i ett rum och har ännu inte
verkat må dåligt.
Man ska inte vattna för mycket.Det är vad jag vet.
Kanske ny jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.