uno
Hej på er alla damskötare!

Nu har vi haft några dygn med minusgrader. Tidigare år har jag tagit in
pump och filterbehållare men i år är de fortfarande kvar ute. Detta har inneburit att en stor del av vattenytan har varit fruset men vid utloppsröret var det fritt vatten. Vad tror ni. Kan jag genom att låta pumpen gå, hålla en del av dammen isfri för utsläpp av gaser. Jag har lagt lite isolering över slangar och pumphus. Finns det annat att tänka på.
cato
Hej Uno!
jag har väntat på att någon expert skulle ge råd om dammpumpar på vintern.
Själv är jag ny pump+filterägare, så jag har ingen erfarenhet ännu, men företaget där jag köpte anläggningen sa att de viste många som körde hela vintern.
(Nu gäller det i zon 1.)
Jag kommer att pröva att ha den igång i vinter. Hitintills har det gått bra, men temperaturen har ännu ej gått under -5, så vi får väl se.
Normalt pumpar jag iväg vattnet c:a 35 m där bäcken rinner in på tomten.
Nu låter jag i stället slangen släppa vattnet från c:a 30 cm:s höjd ner i dammen.
På så sätt får jag både syretillsättning och isfritt.

Med hälsninar
CATO
kerstin z5-6
med ishätta är det inga problem i-z4-5
Eftersom vi förvarar KOI inne, vintertid- hursomhelst är det inget vi kör med -men det går fint biggrin.gif
ÅsaF
Vi har vår pump igång på vintern men filtret tar vi in. Brukar funka bra. Sen har vi en doppvärmare i som omges av frigolit med ett hål i.
uno
CITAT (ÅsaF @ 03-12-2005, 17:28)
Vi har vår pump igång på vintern men filtret tar vi in. Brukar funka bra. Sen har vi en doppvärmare i som omges av frigolit med ett hål i.

Är filterbehållaren kvar ute? Varför har Du frigolit runt doppvärmaren?
ÅsaF
CITAT (uno @ 23-12-2005, 08:25)
CITAT (ÅsaF @ 03-12-2005, 17:28)

Är filterbehållaren kvar ute? Varför har Du frigolit runt doppvärmaren?

Filtret har vi tagit in men pumpen är kvar i dammen. Frigoliten har ett hål i sig som inte ska frysa när värmaren är igång. Det är väl för att värmen ska bli lite mer koncentrerad runt det hålet antar jag. Fast fåglarna är där och pickar ibland så frigoliten har tyvärr blivit lite halvförstörd. sad.gif
ÅsaF
Det är en sån här vi har. http://www.vattenliv.nu/shop/vattenliv/ima...shop/674047.jpg
anjazon4
Vi har en mindre 12V fontänpump (fontänmunstycket bortmonterat) gående vintertid för att hålla vak och syreberika vattnet. Den större pumpen vinterförvaras i en hink med vatten och filtret står torrt efter en grundlig rengöring på hösten. Att köpa doppvärmare, syrepump, frigolitlåda etc tycktes oss onödigt dyrt och bökigt - och det funkar utan! Skottar av lite snö om det kommer stora mängder för att förhindra alltför stor PH-sänkning vid snösmältning.
I vår damm om ca 6 kbm bor 9 guldfiskar och en gigantisk groda - året runt. biggrin.gif
Magdalena
Vi har kört pumpen hela vintern! Och det har varit neråt -20 hos oss!
uno
Det funkade Hela vintern. När det var som kallast bildades en tunn ishinna
vid utloppet men den var lätt att trycka till. Som en liten grej kan jag nämna att en gång när jag skulle trycka till nämnda hinna gick jag som vanligt ut på isen. Isen sprack och jag hamnade i vattnet, Fy fasen vad kallt det var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon