Full version: Havtorn utan tornar?
Lorangafilm
Är det någon som har erfarenhet av havtornsbuskar utan tornar, jag har läst att det ska finnas.
Isåfall, är det en hona eller hane?

Det vore en perfekt buske att plantera i ett barntätt område, bären är ju goda & nyttiga.
eugenia
Jag har hittat en sida från Canada om havtorn. På den här sidan finns en hel del sorter av havtorn listade. Den första som nämns beskrivs som måttligt tornig.

Här är länken.

http://www.hippophae.com/
KURT
Jag tror att man satasar mycket mera på att få rikavkastande buskar med bär som är mera lätta att skörda (industrin vill kunna skörda med maskiner), med längre bärskaft.
Ingrid på Västkusten
Mig veterligen finns det ingen som är helt fri men det kommer nog så småningom. Jag önskar mig mera livskraftiga hannar!

Hälsar Ingrid
Cilla
I Tyskland har man experimenterat med att skörda genom att klippa av de fruktbärande skotten och att slå dem i backen mm. Även på Öland har man experimenterat med olika skördesätt.

För trädgårdsskörd kan man plocka med ett par åtsmitande skinnhandskar så river man sig lite mindre. Eller så plockar man så lååångsamt att man hinner bevaka varje torn...

Att bären är så svåra att plocka gör dem ännu mer värdefulla på något sätt. Undra på att de kostar när man köper dem!
eugenia
Jag grubblar lite över havtornshäcken som jag planerar att plantera: Om häcken hålls klippt, ca tre meter hög, hur trivs bären med det? Blommar havtorn på årsskotten eller fjolårs-? Tror ni som provat att bären får tillräckligt med sol med tanke på att de sitter så långt in på grenen? (Om häcken blir tät menar jag) Eller ska man kanske satsa på en stor lössläppt dunge om det är bären man är ute efter. Har någon råd att ge?
Hannele
CITAT (Cilla @ 30-11-2005, 11:32)
I Tyskland har man experimenterat med att skörda genom att klippa av de fruktbärande skotten och att slå dem i backen mm.

Det var ju så, man utrotade alla vilda havtorn från kusten. sad.gif
Bättre metod är att odla i kruka, som flyttas till kylrum, såg på tv
(eftersom bären lossar lättare efter köldknäpp).

Kusinens fru att konstruerat en havtornsplockare av plaströr,
hon sliper kanterna vassa och fäster en plastpåse i andra änden:

Bambis vän
I trädgården på mitt arbete finns det havtornsbuskar. Jag har alltid funderat över varför fåglarna bojkottar bären. Alla andra bär runt omkring äter de upp, men havtorsbären sitter kvar efter vintern. Är det på grund av taggarna eller tycker inte fåglarna om bären? Nån som vet, kanske!

Lena
(som använder både handcreme och hudlotion med havtorn i från Weleda. Lite reklam - den bästa handcreme jag provat nån gång!) tongue.gif
Cilla
Smart plockare Hannele! Ska jag prova någon gång. Många tack för bilden!
Lorangafilm
Slu´s forskningsstation i Balsgård håller på att ta fram en massa nya sorter av havtorn nu. (De e ju dom som tagit fram sorterna Romeo & Julia) Dom verkar samarbeta med Kivik om en ny dricka, ("havtorndricka" tror jag den heter) som antagligen kommer på marknaden snart. Eller har den kommit redan? Jag har haft turen att smaka den. Ganska mkt apelsin, lite havtorn, rätt exotisk.
Dom arbetar med att klippa hela grenar med bär på, frysa ner dom & sedan skaka av bären. Förslag på odlingsåtgärd är att skörda halva odlingen ena året & andra delen året efter.

Bambis vän: Havtornbären innehåller väldigt mkt fett som genom någon kemisk process härsknar när kylan kommer.
Prova att smaka dom själv.. inte så goda framåt senhöst.

Eugenia: Om jag inte minns fel så kommer bären på 2-årsskotten.

Jag tänkte plantera ett par buskar uppe i zon 7 i vår, blir intressant att se om det funkar. Har tänkt mig att bl.a. prova dom 2 sorterna som är framtagna i Ryssland för kallt klimat, kommer inte ihåg vad dom heter nu, hmm, får återkomma. Några finska sorter blir nog oxå provade.
Susanne i Linköping
Ljubitelskaja och Prozrahnaya, kanske? Enligt den här sidan ska de nästan vara taggfria, fast om det är jämfört med vildsorter eller med Romeo/Julia och andra odlade sorter vet jag inte.
Cilla
Loranga - meddela gärna vilka sorter du hittar och var!
Intressant om fettet i bären.

Ren havtornsjuice är svindyr (de få gånger någon gjort sig mödan att göra den, finns såvitt jag vet inte i större produktion). Man får dricka den som snaps. Men det är den godaste dryck jag någonsin smakat. Mycket vacker färg har den också.
Ingrid på Västkusten
Det konstiga är att nått äter bären hos mig. Hade trott fågel men men :-)

Hälsar Ingrid som faktiskt fick en hel skål i år!
Lorangafilm
Ingrid: Mkt av bären äts väl normalt upp av fåglar? De e när dom hänger kvar efter frosten som dom smakar blaha.
Du skriver att du önskar dig mer livskraftiga hanar, vilken sort är du inte nöjd med?

Susanne: Intressant med de olika sorterna på sidan du tipsar om, jag tog reda på att sorterna jag har blivit tipsad om för norr-klimat heter Botnia Vitamina & Botnia Gullklimp.

Just de: Kiviks kommande Havtornsdryck ska inte kosta mer än typ 15-20 kr för 75 cl. Appropå snaps så har jag fått min far att köpa en flaska från Finland, de ska bli kul att smaka den i julhelgen. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hallojsan,

Romeo har dött i omgångar hos mig. Jag har en stackare kvar till alla dessa glada damer :-( så jag skall på havtornshanjakt i vår - tänkte prova en vild hanne istället för Rome som verkar ömtålig. Om jag får tag i en bra hanne eller två. Trots att vilda havtorn verkar bli jättestora, hade föredragit en lite mindre sort faktiskt, men det är ju också rotutrymmesbegränsningen som spelar in misstänker jag.

Läste i en annan havtornstråd att det är även vilda hannar som drabbas av plötslig död och att man bör plantera mer hannar än rekommenderat då de ofta dör ( inlägget handlade då om ryska hannar i havtornsodlingar). Den tråden har lite tid på nacken men det kan ha varit i Köksträdgården (eller här). Och det var för mig glädjande å höra då jag trott att det är jag själv som gjort någe fel och att Rome dött p g a vanskötsel ( planterat för tätt, mm mm ). Ingen av 'damerna' har dött och jag har hmm sex eller åtta damer.

Har andra 'vänner' med havtorn vars Romeo också dött.

Hos mig är de planterade i en spricka i berget med kanske 20 cm jord ovanpå sprickan i en liten vall. Tog ett bra tag innan de började växa men de är numera på 'g'. Kul med att prova vad man kan odla i nästan ingen jord alls. T o m körsbärsträdet som står i samma rad är numera också stadd på tillväxt, det är en 'Kirsa'.
Jag mfl här på Odla harju bergstomter och för oss är dte lite av en utmaning att odla även på 'hälleberget', speciellt fruktträd. Då väljer jag ju helst tåliga och härdiga sorter som har en chans att klara detta.

Fast - det skall bli skoj å se hur biggaråträdet Linda skall klara sig i cirka en kubikmeters låda på hälleberget. Den har två handfullar med frukt i år :-) och är knappt två år så det var ju lite kul :-)

Hur var det nu med damen som har en havtornsodling längs Blå Vägen i Västerbotten? Hon hade ju en del ryska sorter om jag inte är felunderrrättad. Vet nån om den finns fortfarande?

Hälsar Ingrid
lyckero
Jag har Ljubitelskaja, och kan inte påstå att de är taggfria, även om de inte har riktigt lika många taggar som vildarterna. De har däremot lite längre bärskaft, och större bär än Julia vilket gör dem lättare att handplocka. Men mina bär mognar i juli/augusti (kustnära zon 1) så de får aldrig någon frost. Fåglarna älskar dem dessutom, så vi konkurrerar. Främst med kajor och kråkor. Min ryska pojke däremot skickar ut massor av rotskott. (Det gör Ljubitelskaja också).
mvh Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon