Lotta150
Hej!
Nu har jag knåpat ihop ett första försök till hemsida....
www.hoyasidan.com
Det finns inte så mycket på den än men det kommer, är det tänkt. Den är fortfarande väldigt amatörmässig (särskilt när det gäller bildlänkarna) för detta är min allra första bekantskap med hemsidesnickrande...jag lär mig väl med tiden Man kan inte göra annat än att börja från början!

Jag har gjort den i Publisher, så det kanske inte går att göra så värst avancerade saker - jag vet inte ännu... Men jag vill inte köpa nå't dyrt program innan jag har testat lite.

Titta gärna in på sidan! Och kom gärna med synpunkter, tips o idéer. Allt (utom mindre snälla kommentarer förstås tongue.gif ) emottages tacksamt! smile.gif
Anma
Men! Den är jättefin, och inte alls "amatörmässig" tycker jag! Jobba på du så allt fungerar så kommer det att bli kanon! wub.gif
Lotta150
Tusen tack !! wub.gif wub.gif Vad glad jag blev

Det är det här med bildlänkarna som jag inte är nöjd med. Men jag får väl prova mig fram.
yenny
Hej! Det ser ut att bli en fin sida tycker jag.
Jag måste få fråga: Vet du om Hoya caudata doftar då den blommar?
Lotta150
CITAT (yenny @ 29-11-2005, 19:15)

Hej!
Tack wub.gif

Nej, jag känner ingen doft från caudatan.
yenny
CITAT (Lotta150 @ 29-11-2005, 19:27)

Hej!
Tack wub.gif

Då hamnar den på min lista över hoyor att skaffa då,, den var såå söt wub.gif
LarsV
Visst är sidan fin. Jag ska försöka mig på konstruktiv kritik. Om du inte har jobbat med detta tidigare så ser det riktigt bra ut. Det syns att det inte är gjort i "rätt" programspråk när man tittar på koden på sidan. Det blir så med Microsofts produkter som "automatskapar" sidor. Koden blir mer omfattande och sidan kan därför ta lite längre tid att ladda. Men det spelar inte så stor roll längre när vi har snabbare och snabbare uppkopplingar.

Några andra saker;

- Sidan ser lite lång ut. Om du kan korta den gröna "avdelaren" i mitten så tror jag att sidan vinner på det => mindre scroll.
- Produktlistan: Här blir det oxå mycket scroll. Kanske dela av den med flera sidor (a-d, e-h osv).
- Flytta upp länkarna längst ner på sidan (startsidan behövs ju inte, den har du redan i marginalen till vänster. I webläsaren Firefox (ovanlig?) funkar inte länkarna längst ner, men det gör däremot alla länkar till vänster. Det vore ju synd att missa de fina bilderna i galleriet om man inte ser länken längst ner.
- gör gärna förstoringen av bilderna något mindre - om du har något bildhanteringsprogram. Åtminstone för mig som sitter på 15-tums-skärm så kan man inte njuta lika mycket av bilderna.

Några synpunkter i all välmening!
Lotta150
CITAT (LarsV @ 29-11-2005, 21:00)
Visst är sidan fin. Jag ska försöka mig på konstruktiv kritik. Om du inte har jobbat med detta tidigare så ser det riktigt bra ut. Det syns att det inte är gjort i "rätt" programspråk när man tittar på koden på sidan. Det blir så med Microsofts produkter som "automatskapar" sidor. Koden blir mer omfattande och sidan kan därför ta lite längre tid att ladda. Men det spelar inte så stor roll längre när vi har snabbare och snabbare uppkopplingar.

Några andra saker;

- Sidan ser lite lång ut. Om du kan korta den gröna "avdelaren" i mitten så tror jag att sidan vinner på det => mindre scroll.
- Produktlistan: Här blir det oxå mycket scroll. Kanske dela av den med flera sidor (a-d, e-h osv).
- Flytta upp länkarna längst ner på sidan (startsidan behövs ju inte, den har du redan i marginalen till vänster. I webläsaren Firefox (ovanlig?) funkar inte länkarna längst ner, men det gör däremot alla länkar till vänster. Det vore ju synd att missa de fina bilderna i galleriet om man inte ser länken längst ner.
- gör gärna förstoringen av bilderna något mindre - om du har något bildhanteringsprogram. Åtminstone för mig som sitter på 15-tums-skärm så kan man inte njuta lika mycket av bilderna.

Några synpunkter i all välmening!

Tack för dina synpunkter o idéer. Det uppskattas!
Nej, jag har aldrig någonsin varit i närheten av att bygga en hemsida förut, så jag är total novis.
Så, som sagt, alla tips emottages med varm hand smile.gif
Lotta150
CITAT (yenny @ 29-11-2005, 19:28)
CITAT (Lotta150 @ 29-11-2005, 19:27)

Hej!
Tack wub.gif

Då hamnar den på min lista över hoyor att skaffa då,, den var såå söt wub.gif

Jaa, den är verkligen söt wub.gif wub.gif
Tyvärr är blommorna kortlivade, 2-3 dagar bara mad.gif
AndreasBlomquist
Jag håller med Lars!

Hade det varit min hemsida så hade jag också döpt om alla sidor så att de inte heter typ page4554.htm utan istället odlingstips.htm. Det blir bra mycket lättare att själv strukturera allt när sidantalet börjar öka.
Det är kanske okej nu när du har få sidor men tänk när sidantalet är ett par hundra, dvs. när du har info och bilder på alla hoyor.

En gästbok kanske vore trevligt? Ifall du inte har möjlighet till att koda en själv så finns det ju gratistjänster där du kan få en egen gästbok.

Vad är det för problem du har med bildlänkarna? Försök beskriva problemet så kan jag nog hjälpa dig...
Lotta150
CITAT (AndreasBlomquist @ 29-11-2005, 23:24)
Jag håller med Lars!

Hade det varit min hemsida så hade jag också döpt om alla sidor så att de inte heter typ page4554.htm utan istället odlingstips.htm. Det blir bra mycket lättare att själv strukturera allt när sidantalet börjar öka.
Det är kanske okej nu när du har få sidor men tänk när sidantalet är ett par hundra, dvs. när du har info och bilder på alla hoyor.

En gästbok kanske vore trevligt? Ifall du inte har möjlighet till att koda en själv så finns det ju gratistjänster där du kan få en egen gästbok.

Vad är det för problem du har med bildlänkarna? Försök beskriva problemet så kan jag nog hjälpa dig...

Hej Andreas!
Tack för dina synpunkter! Jag har precis upptäckt att man nog kan döpa sidorna... ohmy.gif Jag är ju som sagt total novis - men en helt ny värld har öppnat sig för mig denna vecka! Börjar dock bli lite lätt "undersövd", behöver sova lite också... sad.gif
En gästbok blir nästa steg när jag har fått in lite fler bilder och material tänkte jag. Så det har jag inte kollat på ännu.
Jo, det jag tycker är problem med bildlänkarna är att det ser så töntigt ut som jag har gjort nu på australisens fotogalleri. Jag har lagt in en bild på tom sida helt enkelt. När man klickar sig dit ser man liksom den tomma sidan först och sedan "lägger sig" bilden på den. Heltöntigt. Jag vill att man ska klicka och sedan fyller bilden skärmen. Så som det "brukar vara". Jag antar att man ska länka till en fil man har på sin hårddisk men jag har inte lärt mig än juh...jag försökte men fick ju inte med filen när jag sparade över sidan till web-servern. Den kan ju inte hitta min fil på min hårddisk så jag måste ju ha in den på nå't sätt blande index-sidorna?? Det blev surrigt...klockan är mycket. Får skylla på det. unsure.gif
Har du några idéer om FTP-program? Jag har laddat hem en gratisdemo nu av CuteFTP som jag får ha i 30 dagar. Finns det gratisprogram att ladda hem?
AndreasBlomquist
CITAT (Lotta150 @ 30-11-2005, 00:15)
Hej Andreas!
Tack för dina synpunkter! Jag har precis upptäckt att man nog kan döpa sidorna... ohmy.gif Jag är ju som sagt total novis - men en helt ny värld har öppnat sig för mig denna vecka! Börjar dock bli lite lätt "undersövd", behöver sova lite också... sad.gif

En gästbok blir nästa steg när jag har fått in lite fler bilder och material tänkte jag. Så det har jag inte kollat på ännu.

Jo, det jag tycker är problem med bildlänkarna är att det ser så töntigt ut som jag har gjort nu på australisens fotogalleri. Jag har lagt in en bild på tom sida helt enkelt. När man klickar sig dit ser man liksom den tomma sidan först och sedan "lägger sig" bilden på den. Heltöntigt. Jag vill att man ska klicka och sedan fyller bilden skärmen. Så som det "brukar vara". Jag antar att man ska länka till en fil man har på sin hårddisk men jag har inte lärt mig än juh...jag försökte men fick ju inte med filen när jag sparade över sidan till web-servern. Den kan ju inte hitta min fil på min hårddisk så jag måste ju ha in den på nå't sätt blande index-sidorna?? Det blev surrigt...klockan är mycket. Får skylla på det. unsure.gif

Har du några idéer om FTP-program? Jag har laddat hem en gratisdemo nu av CuteFTP som jag får ha i 30 dagar. Finns det gratisprogram att ladda hem?

Hehe, ja sova är ju bra för det är lätt att fastna i hemsideträsket wink.gif

Du måste ladda upp alla bilder som du vill ha på hemsidan på din server, det funkar alltså inte att ha dem på hårddisken.

Jag kollade in källkoden till din autralissida för att försöka hjälpa dig med problemet som du har. Måste tyvärr dock säga att jag inte bemästrar Microsofts "puckokod" som det blir om man använder t.ex. Publisher, Word eller liknande officeprodukter för att göra hemsidan.

Mitt förslag till dig är att försöka göra om hemsidorna i vanlig hederlig HTML där du använder programmet "notepad" eller på svenska anteckningsblocket för att göra hemsidan. Det finns massor av bra sidor på nätet där du kan få utförlig information om hur du går tillväga med allt från grunden till mer avancerade saker.

Kolla på:

Busbra
Webdesignskolan

Även om det känns otroligt tungt att göra om allt från början så kommer du ändå tjäna på det i längden, samtidigt som du lär dig något nytt.

Jag använder mig av ett FTP-program som heter FlashFXP och jag tycker det är helt överlägset de flesta andra program som finns. Dock kostar det pengar men det är väl spenderade pengar.
Till de sidor som jag gör så försöker jag alltid göra så att användaren inte ska behöva använda sig av FTP för att uppdatera utan istället ska sånt kunna ske direkt på webben via ett administrationsinterface. Min personliga hemsida uppdateras enbart via webben. Nu kanske du tycker det verkar vara en överkurs som heter duga men det är faktiskt inte så svårt alls. När du har lärt dig HTML så kan du börja pilla med PHP och rätt som det är så kan du koda ihop en egen blog från grunden.

Codegrrl har massor av tips och "lektioner".

Anledningen till att jag skriver att jag tycker du bör göra såhär är för att dels så kommer du underlätta för dig själv när din hemsida växer och dessutom kan du få den mer dynamisk genom att lära dig mer om HTML, PHP och sånt. Det tar inte lång tid innan du vill lägga in omröstningar, kunna uppdatera över nätet när du sitter på jobbet eller är på semester osv..
Lotta150
Hej igen Andreas!
Tack för alla idéer och synpunkter !! wub.gif wub.gif wub.gif
Jag samlar på mig allt och sparar. Just nu vill jag få upp en länk till varje hoya först och främst så det blir lite innehåll i sidan. Sedan kanske jag får lite "tid över" blink.gif unsure.gif wacko.gif och ska absolut försöka lära mig HTML och all annan "grekiska" (än så länge... smile.gif ) som du skriver!

Mera, mera info o idéer vill jag ha!

Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon