CITAT (Lotta150 @ 30-11-2005, 00:15)
Hej Andreas!
Tack för dina synpunkter! Jag har precis upptäckt att man nog kan döpa sidorna...

Jag är ju som sagt total novis - men en helt ny värld har öppnat sig för mig denna vecka! Börjar dock bli lite lätt "undersövd", behöver sova lite också...
En gästbok blir nästa steg när jag har fått in lite fler bilder och material tänkte jag. Så det har jag inte kollat på ännu.
Jo, det jag tycker är problem med bildlänkarna är att det ser så töntigt ut som jag har gjort nu på australisens fotogalleri. Jag har lagt in en bild på tom sida helt enkelt. När man klickar sig dit ser man liksom den tomma sidan först och sedan "lägger sig" bilden på den. Heltöntigt. Jag vill att man ska klicka och sedan fyller bilden skärmen. Så som det "brukar vara". Jag antar att man ska länka till en fil man har på sin hårddisk men jag har inte lärt mig än juh...jag försökte men fick ju inte med filen när jag sparade över sidan till web-servern. Den kan ju inte hitta min fil på min hårddisk så jag måste ju ha in den på nå't sätt blande index-sidorna?? Det blev surrigt...klockan är mycket. Får skylla på det.
Har du några idéer om FTP-program? Jag har laddat hem en gratisdemo nu av CuteFTP som jag får ha i 30 dagar. Finns det gratisprogram att ladda hem?
Hehe, ja sova är ju bra för det är lätt att fastna i hemsideträsket

Du måste ladda upp alla bilder som du vill ha på hemsidan på din server, det funkar alltså inte att ha dem på hårddisken.
Jag kollade in källkoden till din autralissida för att försöka hjälpa dig med problemet som du har. Måste tyvärr dock säga att jag inte bemästrar Microsofts "puckokod" som det blir om man använder t.ex. Publisher, Word eller liknande officeprodukter för att göra hemsidan.
Mitt förslag till dig är att försöka göra om hemsidorna i vanlig hederlig HTML där du använder programmet "notepad" eller på svenska anteckningsblocket för att göra hemsidan. Det finns massor av bra sidor på nätet där du kan få utförlig information om hur du går tillväga med allt från grunden till mer avancerade saker.
Kolla på:
BusbraWebdesignskolanÄven om det känns otroligt tungt att göra om allt från början så kommer du ändå tjäna på det i längden, samtidigt som du lär dig något nytt.
Jag använder mig av ett FTP-program som heter FlashFXP och jag tycker det är helt överlägset de flesta andra program som finns. Dock kostar det pengar men det är väl spenderade pengar.
Till de sidor som jag gör så försöker jag alltid göra så att användaren inte ska behöva använda sig av FTP för att uppdatera utan istället ska sånt kunna ske direkt på webben via ett administrationsinterface. Min personliga hemsida uppdateras enbart via webben. Nu kanske du tycker det verkar vara en överkurs som heter duga men det är faktiskt inte så svårt alls. När du har lärt dig HTML så kan du börja pilla med PHP och rätt som det är så kan du koda ihop en egen blog från grunden.
Codegrrl har massor av tips och "lektioner".
Anledningen till att jag skriver att jag tycker du bör göra såhär är för att dels så kommer du underlätta för dig själv när din hemsida växer och dessutom kan du få den mer dynamisk genom att lära dig mer om HTML, PHP och sånt. Det tar inte lång tid innan du vill lägga in omröstningar, kunna uppdatera över nätet när du sitter på jobbet eller är på semester osv..