|
ingrid fuxwall
29-11-2005, 19:41
så dyra nu för tiden? Någon som vet?
Använder inte detta så speciellt ofta men nu till jul brukar jag köpa en del men till dessa priser!
ingrid
Farbror Blå
29-11-2005, 19:53
Varför? är just frågan, som Ingrid plägar väcka! grunderna för priset blir en svår nöt att knäcka
Eva i Skåne
29-11-2005, 20:10
Har ni dessutom tänkt på att när priserna ökat har förpackningarna minskat (inte ovanligt) så nu innehåller påsarna bara 150g mot tidigare 200.
gammelnalle
29-11-2005, 20:17
vill minnas att frosten slog hårt emot nordafrika och madelskörden... men jag KAN minnas fel...
hur det var med nötterna minns jag inte..
b
Ja, fattar inte heller varför nötter blivit så fasligt dyra...de enda som blivit billigare är ju jordnötter. Fast de är väl iofs inte nötter, utan baljväxter eller nåt.
Hur som helst, man kan ju bli ruinerad om man häller upp en rejäl skål med nötter till jul. Så var det väl inte förr? Vill minnas att nötter var rätt billiga så sent som för bara 10-15 år sen?
ingrid fuxwall
29-11-2005, 20:57
CITAT (Pirum @ 29-11-2005, 20:17) Ja, fattar inte heller varför nötter blivit så fasligt dyra...de enda som blivit billigare är ju jordnötter. Fast de är väl iofs inte nötter, utan baljväxter eller nåt.
Hur som helst, man kan ju bli ruinerad om man häller upp en rejäl skål med nötter till jul. Så var det väl inte förr? Vill minnas att nötter var rätt billiga så sent som för bara 10-15 år sen? Så långt tillbaka behöver du inte gå, bara för något år sedan var priset hälften, vet jag som brukar göra marsipan. Någon som vet var man kan få tag i billigare? Land menar jag som finns innom inte allt för långt avstånd.
*Felix matte*
29-11-2005, 21:33
Kan det kanske bero på att det propageras för att man ska äta nötter som innehåller "goda" fetter... det brukar ju vara så att om något sägs vara bra för hälsan så ökar försäljningen och också priset. Tillgång och efterfrågan
Biggan_
29-11-2005, 23:08
CITAT (Farbror Blå @ 29-11-2005, 19:53) Varför? är just frågan, som Ingrid plägar väcka! grunderna för priset blir en svår nöt att knäcka
 tränar du på att rimma till julklapparna redan farbrorn?
Jag har både hasselnötter och sötmandel i min hemmagjorda müsli och jag kan verkligen hålla med om att det är svindyrt!!! Har för mig att man kan köpa mycket billigare hasselnötter och mandel på Lidl. Ska själv kolla det, det var ett tag sedan jag var på Lidl senast. Jag tenderar att stoppa en massa choklad i korgen när jag är där ....
Eftersom både mandel och haselnötter odlas i EU så kan man väl misstänka och det finns skyddskvoter mot import . I denna tabell kan man t ex se att Turkiet tillfälligt inte får/fick exportera hasselnötter till EU p g a att Turkiet i sin tur hade stoppat import av nötkött från EU.
CITAT (KURT @ 30-11-2005, 07:40) Eftersom både mandel och haselnötter odlas i EU så kan man väl misstänka och det finns skyddskvoter mot import . I denna tabell kan man t ex se att Turkiet tillfälligt inte får/fick exportera hasselnötter till EU p g a att Turkiet i sin tur hade stoppat import av nötkött från EU. Man tycker ju ändå att EU-länder emellan skulle det råda fri handel .... Ack, ack, vad man bedrog sig! Men i Tyskland är det i alla fall billigare så jag får inte ekvationen att gå ihop.
CITAT (Rossi @ 30-11-2005, 07:56) Man tycker ju ändå att EU-länder emellan skulle det råda fri handel .... Ack, ack, vad man bedrog sig!
Men i Tyskland är det i alla fall billigare så jag får inte ekvationen att gå ihop. Det ÄR fri handel mellan ALLA EU länder. Turkiet är ju inte med i EU. Men många länder som gränsar till EU (t ex Turkiet och länder i Nordafrika) har mera förmånliga importavtal med EU än t ex andra länder i Mellanöstern (där det också odlas mandel). Är det billigare i Tyskland så finns det ingen anledning till att det är dyrare i Sverige (förutom att vi har lite högre moms).
CITAT (Farbror Blå @ 29-11-2005, 19:53) Varför? är just frågan, som Ingrid plägar väcka! grunderna för priset blir en svår nöt att knäcka
*hihi*
Ingrid på Västkusten
30-11-2005, 08:18
Kolla invandrarbutiker. Här i Göteborg handlar jag mandel i annan affär och mandalrna är ltie mindre i storlek men tusen gånger godare än standardmandlar man köper i butik. Var tvungen å handla häromdagen i ordinarie butik å trodde de slagit in fel (fel i datan) över 20 kr för 150 gram mandel!!!!!!!
Förr kostade de ju en femma eller så.
CITAT (KURT @ 30-11-2005, 08:07) CITAT (Rossi @ 30-11-2005, 07:56) Man tycker ju ändå att EU-länder emellan skulle det råda fri handel .... Ack, ack, vad man bedrog sig!
Men i Tyskland är det i alla fall billigare så jag får inte ekvationen att gå ihop.
Det ÄR fri handel mellan ALLA EU länder. Turkiet är ju inte med i EU. Men många länder som gränsar till EU (t ex Turkiet och länder i Nordafrika) har mera förmånliga importavtal med EU än t ex andra länder i Mellanöstern (där det också odlas mandel). Är det billigare i Tyskland så finns det ingen anledning till att det är dyrare i Sverige (förutom att vi har lite högre moms). Jo, jag vet att Turkiet inte är med i EU men jag undrar VARFÖR det är billigare med nötter i Tyskland än i Sverige. När vi skulle gå med i EG så sas det att konkurrensen skulle göra utbudet större och varorna billigare men så har det inte blivit. Det är ju Lidl då som tar in lite andra märken och har billigare varor men Lidl blir ju bara baktalade hela tiden ... Kan det månne vara så att det är de svenska handlarna som är mer giriga?!
netaave
30-11-2005, 08:37
Lidl är ganska mycket billigare på nötter än ex.vis Ica. Kommer förmodligen från samma ställe.
Ett tips är att blanda jordnötter, skållad mandel och rostade hasselnötter, jättegott blir det.
Brukar också ibland rosta hasselnötter med skal i ugnen, blir också jättegott.
CITAT (netaave @ 30-11-2005, 08:37) Lidl är ganska mycket billigare på nötter än ex.vis Ica. Då kom jag ihåg rätt! Jag ska in på Lidl och fynda. Jag äter som sagt mandel och nötter i min müsli varje morgon så det går åt en del. Nötter är väldigt nyttigt i lagom mängder.
Hannele
30-11-2005, 08:58
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 30-11-2005, 08:18) Kolla invandrarbutiker. Ja, där finns mycket annat bra också, till vettiga priser. Alla julsaker är dyra...
Många ggr kan man ju också använda salta jordnötter (ca 25 kr/kg) . I vissa fall bör man tvätta bort saltet i andra fall är det ok med saltet kvar. I müsli borde det ju fungera med jordnötter, ev rosta dem lite extra och hacka dem.
Snöflinga
30-11-2005, 14:10
I Örebro har vi en butik som heter AliBaba, den ägs av invandrare och de säljer olika sorters nötter i lösvikt, jättebilligt
Hannele
30-11-2005, 15:20
CITAT (KURT @ 30-11-2005, 09:23) Många ggr kan man ju också använda salta jordnötter (ca 25 kr/kg). Var köper du för det priset?? I vilken affär som heslt blir priset det tredubbla, för påsarna är bara ca 300 g. (Lite omväg att köpa dyra rostade saltade jordötter och börja tvätta..?) Annars säljs naturella jordnötter till fåglar, gôrgoda. Annars hittar man naturella jordnötter i Hälsokostaffärer.
CITAT (Hannele @ 30-11-2005, 15:20) Var köper du för det priset?? I vilken affär som heslt blir priset det tredubbla, för påsarna är bara ca 300 g. (Lite omväg att köpa dyra rostade saltade jordötter och börja tvätta..?)
Annars säljs naturella jordnötter till fåglar, gôrgoda. Annars hittar man naturella jordnötter i Hälsokostaffärer. Bara man undviker de stora sveska producenterna (OLW & Estrella) & kan hitta jordnötter i 1 kg förpackning så brukar det inte vara något problem att hitta det för 25 kr/kg. Tex hos Willys. Jag vet inte vad "naturella" jordnötter kostar, men jag misstänker att de är dyrare? Och i de flesta fall behöver man inte tvätta dem, använder man t ex jordnötter i en paj eller på bakverk så är det ok att ha saltet kvar.
Jo, visst skulle jag kunna ha jordnötter i min müsli. Näringsinnehållet är ju ungefär detsamma som för mandel och hasselnötter. Det skulle väl i så fall vara att jordnötter inte har samma höga kalciumhalt.
Igår handlade jag en vanlig påse hasselnötter på Coop och gav 23 kronor för den!!! Mandelpåsen kostade 22!!! Jag ska nog köra in om Lidl på väg hem från jobbet idag och kolla vad de tar.
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 08:06) Igår handlade jag en vanlig påse hasselnötter på Coop och gav 23 kronor för den!!! Såg att dom tog 23 kronor för nötterna i ett utskick från ICA-affären förra veckan men trodde att det var ett feltryck. Jösses!
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 08:06) Jo, visst skulle jag kunna ha jordnötter i min müsli. Näringsinnehållet är ju ungefär detsamma som för mandel och hasselnötter. Det skulle väl i så fall vara att jordnötter inte har samma höga kalciumhalt.
Igår handlade jag en vanlig påse hasselnötter på Coop och gav 23 kronor för den!!! Mandelpåsen kostade 22!!! Jag ska nog köra in om Lidl på väg hem från jobbet idag och kolla vad de tar. Solrosfrön, gärna rostade, är också ett alternativ.
CITAT (KURT @ 01-12-2005, 08:10) CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 08:06) Jo, visst skulle jag kunna ha jordnötter i min müsli. Näringsinnehållet är ju ungefär detsamma som för mandel och hasselnötter. Det skulle väl i så fall vara att jordnötter inte har samma höga kalciumhalt.
Igår handlade jag en vanlig påse hasselnötter på Coop och gav 23 kronor för den!!! Mandelpåsen kostade 22!!! Jag ska nog köra in om Lidl på väg hem från jobbet idag och kolla vad de tar. Solrosfrön, gärna rostade, är också ett alternativ. Solrosfrön har jag OCKSÅ i min müsli! Och linfrön och sesamfrön och kokosflingor och hirsfrön och dinkelflingor och rågflingor och havregryn och ..... Sen jag började med min hemmagjorda müsli har jag mått mycket bättre. Inte för att jag i och för sig mådde dåligt förut men skillnaden är faktiskt märkbar. Förut var jag totalt sockerberoende eftersom jag fullständigt krävde min söta Start müsli till frukost. Det var tufft att bryta den vanan men det gick!
gammelnalle
01-12-2005, 08:47
CITAT (Hannele @ 30-11-2005, 15:20) CITAT (KURT @ 30-11-2005, 09:23) Många ggr kan man ju också använda salta jordnötter (ca 25 kr/kg). Var köper du för det priset?? I vilken affär som heslt blir priset det tredubbla, för påsarna är bara ca 300 g. (Lite omväg att köpa dyra rostade saltade jordötter och börja tvätta..?) Annars säljs naturella jordnötter till fåglar, gôrgoda. Annars hittar man naturella jordnötter i Hälsokostaffärer. Ica supermarket i närmsta staden säljer Euroshoppers jordnötter för 22:50... I Gambia fick man "en stor kaffeburk" oskalade jordnötter för 10 Dalasis (ung 3:50) innan prut!! Men å andra sidan tillkommer priset för resan.......... edit: vad va det jag sa.... http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,575249,00.htmlb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|