Katti med torpet
Har nu, första vintern med växthus, insett en nackdel med skjutdörren som jag inte hade en tanke på tidigare.
I spåret som dörren vilar i nertill samlas ju dels grus och skräp men även vatten och snö.
Problemet uppstår när sagda vatten fryser till is, då går det plötsligt inte att öppna dörren!!! mad.gif
Är mitt växthus ovanligt knasigt konstruerat eller har ni andra samma problem?
Har funderat på att borra dräneringshål i listen men är tveksam till om det kommer att hjälpa...
jåj
CITAT (Katti med torpet @ 29-11-2005, 20:31)
Har nu, första vintern med växthus, insett en nackdel med skjutdörren som jag inte hade en tanke på tidigare.
I spåret som dörren vilar i nertill samlas ju dels grus och skräp men även vatten och snö.
Problemet uppstår när sagda vatten fryser till is, då går det plötsligt inte att öppna dörren!!! mad.gif
Är mitt växthus ovanligt knasigt konstruerat eller har ni andra samma problem?
Har funderat på att borra dräneringshål i listen men är tveksam till om det kommer att hjälpa...

Hej Katti.

Jag har tagit bort en cm av styrlisten i mitten (har dubbeldörra) detta har löst mina problem med skräp i spåret. Här i Göteborg brukar det töa på dagarna men jag har inte haft några problem med fastfrusna dörra.

Hälsningar
JÅJ
P.S.
gamla växthuset var det ofta problem med grus i styrspåret för dörren.
KURT
Precis som man kan förhindra att låset till bilen fryser så borde det väl kunna hjälpa endel med att smörja med någon form av fett (silikon?) .Då kan ev is i alla fall inte binda till metallen så bra.
pisanggoreng
Dräneringshål är nog bra, men sen finns det också silikonspray som förmodligen kan hjälpa till.
Ingrid på Västkusten
Nej jag är skjutdörrshatare av stora mått. Förrutom Dina problem kan man om man inte är noga ibland missa nån millimeter åsså komemr det in KYLA till älsklingarna.

Första växthuset har en riktig dörr. Det är att föredra!

Hälsar Ingrid
Katti med torpet
CITAT (KURT @ 30-11-2005, 07:43)
Precis som man kan förhindra att låset till bilen fryser så borde det väl kunna hjälpa endel med att smörja med någon form av fett (silikon?) .Då kan ev is i alla fall inte binda till metallen så bra.

Nja, problemet består ju i att vattnet i rännan (ca 5 mm högt, fryser till en lång isvall runtomkring hjulen. Det lär inte hjälpa med varken sprej eller silicon, isen runt hjulen stoppar ju effektivt all förflyttning av hjulen oavsett om själva hjulen är ihopfrusna eller ej.
Tänk er en bil som står i 5 cm djupt vatten som sedan fryser. Då måste ju hjulen upp ur sina gropar vilket i dörrens fall inte är möjligt då den ju är fixerad i höjdled av skenan i överkant.
Skall prova med dräneringshål, det borde väl åtminstonde minska mängden vatten även om det inte försvinner helt. Sen får jag väl plocka fram varmluftspistolen varje gång jag skall in. Tur att jag har ett eluttag i närheten...
Lady Hamilton
CITAT (Katti med torpet @ 30-11-2005, 09:10)
....Skall prova med dräneringshål, det borde väl åtminstonde minska mängden vatten även om det inte försvinner helt. Sen får jag väl plocka fram varmluftspistolen varje gång jag skall in. Tur att jag har ett eluttag i närheten...

Det låter smart tongue.gif Jag har dräneringshål (ca 5 mm) i min undre list och det brukar inte vara några problem med is, däremot får man "peta bort" snön som far ner i skenan när man öppnat dörren. Men det får nog alla göra, liksom de med "vanliga"dörrar måste "kara" undan snön för att de ska kunna öppna/stänga dörren
Katti med torpet
Har nu löst problemet med fastfrusen skjutdörr.
Önskade mig helt enkelt en sån där värmekabel som man kan ha för att tina upp (eller förhindra frysning av) t.ex. vattenrör.
Den är 2 meter och nu fastsatt under den nedre metallisten.
0,5-1 timme innan jag skall in i växthuset sätter jag på den så smälter isen! Kruxet är ju att man måste ha tillgång till ström UTANFÖR växthuset men det har jag så för mig funkar det fint.
uno
jag har oljat in nedre skenan med parafinolja.
Katti med torpet
CITAT (uno @ 02-01-2006, 16:49)
jag har oljat in nedre skenan med parafinolja.

Menar du att isen inte fryser fast då?
uno
Än så länge har det fungerat att öppna skjutdörren. Om detta skulle fungerar hela vintern med snö-tö-is-tö-is osv. vore det fantastiskt bra. Kanske får jag kompletteringssmörja några ggr.

11/1-06 Fungerar fortfrande.
uno
Funkade hela vintern utan vid något enstaka tillfälle. Så får det bli nästa vinter fast då även den övre skenan och med kompletterande behandling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon