Min mor har en bladkaktus som hon tänkt plantera om till våren. Plantan är enorm och har långa platta blad. Blommar varje vår med stora röda blommor. Tror det är en epiphyllum av något slag. Min fråga är alltså; vad ska hon ha för jord till den, bli kaktusjord bra?
Vanlig kaktusjord blir för magert. Jag använder vanlig krukväxtjord med lecakulor i för att luckra upp lite och det funkar utmärkt. Mina Epiphyllum växer och blommar varje år.
Ingrid på Västkusten
30-11-2005, 08:27
Jag kör själv kaktusjord med grus i MEN jag göder ofta. Bra dränage runt röterna uppskattas av många krukväxter. Speiellt om de är stora och planteras om mera sällan är en god portion grus i jorden något som gör att Du kan vänta längre mellan omplanteringarna och krukjorden håller formen och funktionen. Göda regelbundet med liten liten dos är att rekommendera.
Näring i krukväxtjord är ändå borta på ett par tre veckor när det är frga om stora och lite hungriga växter så det är bättre att ge sig på att tillföra den utifrån.
Hälsar Ingrid
Jag har en bok om Epiphyllum hemma och där står att de ska ha mer näringsrik jord än vanlig kaktusjord och, som sagt, mina trivs i vanlig blomjord. Jag ger mina krukväxtnäring också.
Det här hittade jag på nätet när jag sökte:
"Epiphyllum ska ha näringsrik jord och under vegetationstidens kulmen under sensommaren ger man ett extra tillskott med näring. Det går utmärkt med vanlig blomjord, gärna med extra tillsats av fin sand, men den bör vara fri från kalk vilket i längden är skadligt för växten."
Det där med kalk visste jag inte så man lär sig något nytt varje dag. Bra!
Ingrid på Västkusten
30-11-2005, 09:56
Inget är välan rätt elelr fel - MEN man kan se det här med 'jord' på lite olika sätt.
Ett sätt att se det är - skall ge näring till växten, skall vara en 'mikrovärld' med organismer bakterier mm. Vara så nära det naturliga växtsättet som möjligt. Och då litar man till att näringen finns i jorden som förråd.
Ett annat sätt:
Jord & grus är till för att förankra rötterna. det mesta tillförs utifrån.
Rätt / fel?
Båda är bra - men många glömmer ofta bort att näringen i jorden är slut på jättekort tid även om en sk kraftigare = näringsrikare jord väljs. Det verkar inte vara som böckerna de gamla och de nya tar hänsyn till undersökningar utan upprepar å upprepar samma gamla visa. Stdier, undersökningar mm har gjorts och näringne är oftast slut i jorden inom en månad. Välkänt faktum inom professionell växthandel & uppdragning där man faktiskt måste veta hur det ligger till och ens ekonomiska vinst beror på detta.
Och vissa som skriver böcker tittar uteslutande på växtens naturliga miljö. Det ger oss mkt god information hur det ser ut där den växer men växten kan ofta växa bra under helt andra betingelser. Ta ökenkaktusarna som handeln envisas med att ge sk 'kaktusjord' . Ingen kaktus växer i 'kaktusjord' d v s torv. Det är huvudsakligen jord å grus. Bladkaktusarna är ju epifyter så orkideemix är egentligen mera deras melodi om man tittar med 'de' ögonen.
Vad gör man då? Jo planterar om ofta och så göder ofta d v s tillför näringen utifrån i små små doser så gott som hela tiden under tillväxtperioden.
Eller tar en sk kraftigare jord ( d v s torv med lite mera tillsatt näring)och får göra samma sak ändå plus att torven förlorar sin struktur rättså kvickt. Grustillsatser i jorden motverkar detta.
Plus ökar syretillförseln tillrötterna - vilket torv(ren) är så himla dålig på.
Kalken är itne bra för nån krukväxt - då krukjordsvolymen är så himla liten så ackumuleras kalken snabbt. Det vi säger 'jorden är sur' är i själva verket precis tvärtom, den har blivit basisk via kalken och är växten inte speciellt kalkälskande elelr tolerant får den svårt att ta till sig näring. Även kalkälskande växter kan få för mkt av det goda. Nu är detta ju speciellt aktuellt för de med kalkigt vatten - minns själv när jag bodde i Malmö hur ofta jag fick plantera om - ibland kunde man ha kalkskorpor i krukorna!
Hälsningar ifrån Ingrid
Så - massor med grus i jorden :-) och vattna ofta med svag näringslösning.
KARIN B
30-11-2005, 10:14
Rätt eller fel. Så gör jag sandblandad mager jord svag näring
efter blomningen på våren (alltså under sommarmånaderna).
Vila svalt och ljust under vintern.
www.karinsepihobby.se
Karin
Ja, vi kan väl bara kallt konstatera att det verkar inte finnas något rätt eller fel för bladkaktusar! Efter våra olika beskrivningar här vad gäller jord så verkar det ju som att de trivs oavsett vad man planterar dem i!
Fast mitt knep (tror jag) är just som Karin skriver att jag har dem svalt under vintern. Just nu står dem i garaget/förrådet i 8-11 graders värme. De står ljust. Jag ger dem en slurk vatten någon gång i månaden. Det gör susen!
ja alla blandningar verkar fungera mer eller mindre. det är tåliga växter.
jag kör med samma blandning som jag gör till hoyorna. en mix av vanlig blomjord, perlite och bark (orkidekompost). eller om jag har något annat hemma så kan det åka i små lekakulor eller lite grus eller kanske lite vermicult.
Men mycket hur man vill blanda beror på hur man vattnar själv också. vattnar man sällan ska man ju ha material i jorden som håller fukten. och vattnar man ofta ska man ha något som gör att fukten försvinner snabbare. att prova sig fram är nästan bästa tipset.
Lycka till iaf!
Ingrid på Västkusten
30-11-2005, 11:32
Ja och som Rossi skriver - svala övervintringen :-) den är guld värd! Så gott som alla kaktusar gillar den.
Sedan finns det trix - fler trix :-) nämligen å ge PK-gödning som stimulerar rot och blombildning :-)) alltså låg tal på 'N' - kika efter potatis & tomatgödsel!
Hälsar Ingrid
Åh, så många svar! Tack! Hm, den står svalt nu men har inte blivit omplanterad på flera år, det är en tacksam planta som inte bryr sig om vi vattnar den sällan och inte planterar om.
Men nu ska den få godis!;)
Hej alla,
hur har ni gjort för att få era att börja blomma?
CITAT (Emser @ 30-11-2005, 15:07)
Hej alla,
hur har ni gjort för att få era att börja blomma?
Jag citerar från mitt tidigare inlägg härovanför:
"Fast mitt knep (tror jag) är just som Karin skriver att jag har dem svalt under vintern. Just nu står dem i garaget/förrådet i 8-11 graders värme. De står ljust. Jag ger dem en slurk vatten någon gång i månaden. Det gör susen! "
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.