råse-marie
Var hem med barnen som jag är kontaktperson åt och blev bjuden på "kebab " ....... när jag precis stoppat biten i munnen så tecknar mammam ( som är döv ) att de är ohmy.gif ohmy.gif ko hjärta wacko.gif blink.gif ohmy.gif

jag bet precis igenom någon hinna ..... ÅHH.. jag höll på att kräkas rakt ut , hela kvällen mådde jag illa

Lite kul ....när dom tittade bort så spottade jag ut det och la det i fickan med min mobil- huh.gif ..Hoppas den funkar nu .

Nästa gång ska jag fråga vad det är innan laugh.gif och tala om att jag inte äter inälvsmat ...
Ingrid på Västkusten
Smakade det inte bra?

Hjärta är annars en av de finaste musklerna att äta - fint kött magert också .

:-)

Rökt renhjärta säger jag bara :-)

Hälsar Ingrid med ett skratt!
Jonte_rm
Så känslig alltså...tongue.gif Jag hade gärna provat det... Är mycket för lite annorlunda mat....Dock så får det då vara grymt annorlunda...Jag vet att jag inte gillar sparris, lök i mängder eller nått liknande wink.gif

Har bla annat ätit skallerorm och levande syrsor..Rå fisk (suschi) är ju itne så ovanligt..Skulle gott kunna tänka mig äta hjärta och annat mysigt...Tunga går ju och äta...I arktiska länder är det vanligt att man äter upp fisken man fångar så snart som möjligt rå och med inälvor och hela paketet för att få i sig så mycket näring som möjligt...

mvh // Johannes

Ps. Om ni ska äta levande syrsor, ta bort bakbenen för dom gör ONT..
Hannele
CITAT (råse-marie @ 30-11-2005, 09:49)
blev bjuden på "kebab " ....... när jag precis stoppat biten i munnen så tecknar mammam ( som är döv ) att de är ohmy.gif ohmy.gif ko hjärta wacko.gif blink.gif ohmy.gif

Din mamma ljög.
netaave
Hjärta av nöt är väl bland det finaste kött man kan få!!!! ohmy.gif ohmy.gif
KURT
Förutom att inälvsmaten är mycket näringsrik så är den ju också mycket estetsikt vacker, vare sig det är en helstekt njure eller kanske kokt mage.
Zarah P
Blä för inälvsmat!
kristerh
Jag äter aldrig kebab, jag vet vilken slags kött den är tillverkad av wink.gif
dessutom hänger den på grillstången hela dagarna, tänk den biten som är längst in, speciellt på de kebabställena som inte har så stor omsättning...
där ligger den o surnar dag efter dag, men det döljs ju med den starka kryddningen... unsure.gif
krister
netaave
Konstigt nog så tänker inte jag på att hjärtat är inälvsmat, den köttbiten är ju så fin.
Lever och njure däremot skulle jag aldrig äta!
Paltbröd tycker jag är riktigt gott men blodpudding fick jag med maskar i sist så det lär nog dröja innan jag köper igen.
cic
Tycker ALLT kött är lite ruggigt.. muskler... *ryser*
SannaLasso
Hjärtat är i alla fall inte ett reningsverk. Njure och lever är ju däremot reningsverkets skräpfilter! laugh.gif

Jag köper ofta kalvhjärta som jag sköljer och delar i några mindre delar och sen kokar 5-10 minuter i lite saltat vatten. Sen skär jag det i ganska tunna skivor, kryddar ev. lite och äter det sen som snacks framför TV:n. Slamset får hunden. Mums för oss båda!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hjärta som är så gott.

För många år sedan var vi med jobbet och ett utländskt landslag i ett indiskt restaurang.

Vi åt mycket och gott. Min sambo frågade en gång , vad är det för något gått vi får här, komage sade jag. Nej kan det inte vara menad ehan och fortsatte att äta. efter en stund kom servitrisen in och då frågade han henne, han fick samma svar nämligen komage. Ja då plötsligen var det inte lika gott.

INbildning är det mesta.

Rätt tillagad är inälvsmat gott

Edelweiss
wolkenkrabber
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-11-2005, 20:04)
Hjärta som är så gott.

För många år sedan var vi med jobbet och ett utländskt landslag i ett indiskt restaurang.

Vi åt mycket och gott. Min sambo frågade en gång , vad är det för något gått vi får här, komage sade jag. Nej kan det inte vara menad ehan och fortsatte att äta. efter en stund kom servitrisen in och då frågade han henne, han fick samma svar nämligen komage. Ja då plötsligen var det inte lika gott.

INbildning är det mesta.

Rätt tillagad är inälvsmat gott

Edelweiss

Ko i en indisk resturang? blink.gif

jag hade förmig att kor var heliga i Indien & för Hinduister huh.gif

jag ser itne riktigt hjärta som inälvsmat. det är ju trottas allt som det tidigare sagts en muskel & inte ett reningsverk. har förmig att jag ätigt älghjärta. och jag tror inte att jag har klagat
*Felix matte*
CITAT (råse-marie @ 30-11-2005, 09:49)
Var hem med  barnen som jag är kontaktperson åt  och blev  bjuden på "kebab " ....... när  jag  precis  stoppat biten i munnen  så tecknar mammam  ( som är  döv )  att de  är   ohmy.gif  :o  ko hjärta  :wacko:  :blink:  :o

jag bet precis igenom någon hinna .....  ÅHH.. jag  höll på att kräkas rakt ut , hela kvällen mådde jag  illa

Lite kul ....när  dom tittade bort så spottade jag ut  det  och la det  i fickan med  min mobil- huh.gif  ..Hoppas  den funkar nu .

Nästa gång ska jag  fråga vad det är innan  :lol:   och tala om att jag inte  äter inälvsmat ...

Men fy så äckligt, jag skulle nog fått rusa till toan och spy.

En gång i tonåren då jag jobbade i livsmedelsaffär fick jag och en jobbarkompis till uppgift att koka nöttunga som sedan skulle säljas skivad i charkdisken... jag klarade inte ens av att se på den äckliga... än mindre röra den...
kontentan av det hela blev att jag fick sätta mig i kassan och hon som satt där tidigare tog över matlagningen
Ewa L
Jag köpte ofta hjärta "över disk" till Mehlie (som hundmat alltså). Vid ett tillfälle köpte jag också njure, men fy bubblan vad det luktade när jag kokade. Kunde lika gärna ha kokat blöjor!
Och inte 17 åt hon det! Klok hund. wub.gif
KURT
CITAT (wolkenkrabber @ 30-11-2005, 20:38)
Ko i en indisk resturang? blink.gif

jag hade förmig att kor var heliga i Indien & för Hinduister huh.gif

jag ser itne riktigt hjärta som inälvsmat. det är ju trottas allt som det tidigare sagts en muskel & inte ett reningsverk. har förmig att jag ätigt älghjärta. och jag tror inte att jag har klagat

Alla indier är ju inte hinduer. Många är ju muslimer eller sikher. Bara för att njure och lever är reningsverk så är det ju inte nödvändigtvis där som ev gifter ansamlas. Oftast lagras gifter i fettvävnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon