Full version: Buxbom-klippning
Jenny E J
Hej

Jag har inköpt buxbomsplantor som jag ska sätta som en rundel med rosor i mitten, undrar om det går bra att klippa buxbommen i sommar redan, eller måste jag vänta till nästa? skulle vilja ha dem täta o fina samt ta sticklingar av det jag klipper bort. De är ju inte billiga precis..

Någon som vet? rolleyes.gif
Kerstin i Malmö
Det beror väl lite på hur stora dom faktiskt är redan nu...
Du kan säkert klippa lite i sommar om det ser spretigt ut och om inte annat så kan du säkert ta ett par sticklingar. Buxbom växer ju väldigt sakta men det är ju också lite olika för olika buxbomsarter.

Bor du i närheten av Malmö så kan du komma hem till mig och få så många sticklingar du behöver...

Kerstin
Jenny E J
Hej

Tack för erbjudandet! önskar verkligen att jag bodde söderöver, men vi bor strax norr om Stockholm.. Hoppas därför också att buxbom klarar sig här. Köpte en sort från nordamerika "Faulkner" som ska klara zon 3-4 enligt Bo Rappne, de är ca 40 cm höga fina täta plantor med gott om förgreningar redan nu. ska försöka täcka dem med väv efter planteringen, få se om de klarar sig över vårfrosten utan att bli fula. Tänkte sedan klippa dem i juni samt sätta spillet som sticklingar direkt som kanter i en annan rabatt, tror du det går? har hört att de är snabba på att rotslå.

//Jenny smile.gif
Järfälla
Buxbom ska man inte toppa förrän juli, närmare augusti har jag fått lära mig av Zetas samt böcker. Dont know why...
Järfälla
Buxbom ska man inte toppa förrän juli, närmare augusti har jag fått lära mig av Zetas samt böcker. Dont know why...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon