Ibland går man bara i sina gamla spår... Vad skulle ni sätta i en norrvänd 1,5 m bred rabatt invid husfasad? Hyfsat jorddjup, ganska lång, ca 50 meter. Som alltid vid hus rätt torrt. Inte helmörkt norrläge.
Idag växer där en vitblommande spirea. Zon 3.
Christina i Taxinge~
30-11-2005, 19:28
Kanske.....
- Kerria, den där som blommar gult som mimosa
- Try av nåt slag
- Plymspirea
- Berberis, den rosa....
- den där gula spirean - har glömt namnet...
- Rhododendron
Nåt på höjden? Perenner?
- Humle
- Kaprifol
- Bergenia
- Fänrikshjärta
- Myskmadra
- Ljung
Eller nåt annat
Tack Christina!
Eftersom jag nu har dig "på tråden" - på stället står två rosor som klarar sig oförskämt väl utan en endaste minuts sol. En liten mycket senblommande rödrosa krypros med klockformade blommor, och ett kraftigt exemplar av en blankbladig ros som sägs blomma i gult på sommaren.
De här måtte vara bland de skuggtåligare rosorna, vilka det nu kan vara.
Big Gardener
06-12-2005, 15:07
Flåt, glömde bort att svara tidigare.
Jag tror nog vingad benved hade fungerat som buske, med Omphalodes verna, Ormöga, som marktäckare. Hade det funkat eller är det för skuggugt för den?
Ett alternativ är Syrentry, Lonicera syringatha. Den blir inte så värst hög och bildar ofta ett väldigt tätt och svallande buskage.
Rhododendron blir enligt min erfarenhet sällan lyckad utmed husväggar där det är torrt. Ett alternativ är att leda ut delar av regnvattnet från taket till växtbädden.
Tack Birger!
Syrentry hade jag inte på listan, den ska jag kolla upp.
Håller helt med om rododendron. Den placerar jag aldrig vid fasader, även om det kan fungera på vissa ställen. Nästan alltid blir det för torrt, eller för droppvått från taket.
Ett problem är att många vill ha vintergröna växter vid fasader, och i buskvärlden blir jag inte vän med dem där. Vintergröna marktäckade m fl kan jag få sprutt på och tänker därför föreslå, och så några höga perenner som bildar vackra fröställningar.
Alexandra
17-12-2005, 22:31
Vi har rosen flammentanz på vår norrsida. Den har stått där i 30 år och blommar underbart varje sommar. Den kan dock bli lite väl hög (5 m hos oss) Andra tipps är humle eller varför inte kärleksört som tål det mesta eller så kan du prova daglilja som blir fin även i skugga.
Johan K
17-12-2005, 23:41
Hur högt är huset och var är det för färg på att.
Tack för tipsen!
Letar nu efter något krypande som gillar att krypa lågt över jord och stenar i norrläge. Hr ni bra tips om detta?
Detta är ett lägenhetshus med tre våningar. Jag har gjort ett utkast föreningen och ska sätta mig att räkna på det senare.
Knepigt med husfasader är att de är omsom torra, ömsom våta från takdropp mm och att det på vissa ställen kan falla ned sjok av snö. Har löst det med att göra plan för naturstenssättningar där ingenting verkar kunna ta sig väl.
Big Gardener
19-12-2005, 10:04
En krypande växt som klarar en sådan ståndort utmärkt är ju murgröna, men med risk för tråkighetsfaktor på 100 kan man ju tänka två gånger.
Sommartorparn
19-12-2005, 10:12
CITAT (Big Gardener @ 19-12-2005, 10:04)
En krypande växt som klarar en sådan ståndort utmärkt är ju murgröna, men med risk för tråkighetsfaktor på 100 kan man ju tänka två gånger.
Det finns ju murgröna med olika slags bladverk som man kan blanda. Då minskar tråkighetsfaktorn.
Potentilla tridentata 'Nuuk' - Grönländsk fingerört!
Zon: I-VII
Marktäckare, 0,1-0,2 cm buske, tätförgrenad, krypande växtsätt. Bildar en matta. Vintergrön, små gråvita blad.
Små vita stjärnformiga blommor i maj-juni.
BILD
Vilka snabba svar, tack!
Murgröna har jag såliga erfarenheter av här i zon 3, har inte planterat så många av dem sedan jag hade ihjäl några för 15 år sedan. Vilka markkrypande murgrönor kan växa i zon 3 utan sol?
Den där Potentillan ska jag klara skuggviljan på Betty. Tack.
Sommartorparn
19-12-2005, 13:49
[QUOTE=Cilla,19-12-2005, 13:12]Vilka snabba svar, tack!
Murgröna har jag såliga erfarenheter av här i zon 3, har inte planterat så många av dem sedan jag hade ihjäl några för 15 år sedan. Vilka markkrypande murgrönor kan växa i zon 3 utan sol?
QUOTE]
OK erkänner att jag inte tänkte på zonen........
Ingen erfarenhet av murgröna annat än i zon 1....
Dom klarar rätt mycket skugga i alla fall under träd. Men husväggsskuggan är kanske alltför massiv. Och kall. Så jag tar tillbaka allt....

Fniss Sommartorparn. Jag ska genast kolla vilka murgrönor det kan finnas som klarar zon 3!
Kan meddela att Hedera helix baltica trivs utmärkt i zon 4. Visserligen mer mot söder, men ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.