Full version: Frön i brevlådan
Anki V
Jag har fått mina frön från Impecta idag. wub.gif

Limonium plaryphyllum – Silverrisp
Stachys byzantina – Lammöron
Delphinium tatsienense (Sky Lights) – Azurriddarsporre
Alcea rosea (Chaters Double) – Stockros
Senecio cineraria (Silver Dust) – Silverek

Gud så spännande det ska bli!!! Jag kan knappt hålla mig! biggrin.gif

Riddarsporrarna och Stockrosen verkar klara sig utan kylperiod (om jag tolkat odlingsanvisningarna rätt)

Lammöronen och Silverrispen ska få sova nergrävda i en snödriva från början av januari hade jag tänkt (efter att ha försökt att lusläsa hur Kerstin gör).
5-8 veckors kylperiod i 1-3 plusgrader står det i odlingsanvisningen. Nu börjar jag bli lite nerrvös! Har jag köpt frön som inte tål att stå under snön?
wink.gif

/Anki
kerstin z5-6
Stopp där ! alla frö du har är varmgroende + 20 grader o ljus -Vänta med stockrosorna till i april -de har raketfart !
De andra gror inom 7 14 dagar efter sådd .. ingen kylning behövs alltså
Om någon , silverrispen är ju inte riktigt samma som min , eller riddarsporren skulle trilskas mot förmodan sätter du ut dem 4v-men jag gissar att du slipper detta
Fröråd på påsar är ofta standardråd .. så visst de gror efter kyla MEN .. de BEhöver absolut ingen sån .. laugh.gif
Lycka till
Färg på Chaters double ?
Anki V
Ha, ha laugh.gif !!

Lyckades jag köpa frön som inte behöver köldbehandlas. Vilken miss!

Jag som tyckte det skulle bli så spännande och det finns inte plats för fler sorter.

Jag ska ju ha plats för Blå salvian också så köldbehandling får väl bli ett "nästa vinter-projekt". Jag som tänkt bli så duktig så jag skulle prova med Blå bergsvalmo nästa vinter (bara skojar, den verkar inte vara något för amatörer). laugh.gif

Hur är det med fröna efter den den Vita hässelklockan som jag fick av mamma. Behöver inte dom heller stå ute (hoppas)?

Chaters double är blandade "klara fäger" enl. Impekta.

/Anki
Carex
Vad är det som gör blå bergsvallmo så svår? Den är riktigt fin!
kerstin z5-6
Bergvallmo är inte alls svår att så .Har man bara fått riktiga frö-det finns en hel del döda eller ickefrö" i en kapsel -så nog gror de
Problemet brukar snarare vara att hålla dem vid liv till dess de går att utplantera
-de är i stadiet pytte= 2 mini blad-mycket kinkiga vid krukodling
Sedan är det världens mest robusta växt som trivs bra både i jämtland och Jokkmokk -Däremot är den mer svårodlad ju längre söderut man bor
men nåt ska vi väl ha .. vi i norr med LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hässleklocka: så här skrev jag när jag sått den -så Du har tur smile.gif dU får KALLSTRATIFIERA smile.gif

"Grodde efter 4 v kylning. Sådderna betedde sig underligt och bladen vissnade tidigt - bildade istället små rotknölar.
Blommade definitivt inte samma sommar, men blir fina plantor året därpå.
Vet ej om detta är normalbeteende"eller om det berodde på ohyra eller annan sjukdom hos mina plantor "
Anki V
När jag lyckats få till en eller flera blommande Blå bergvallmo ska jag sluta kalla mig för nybörjare och i stället kalla mig "odlare". wub.gif

Jag har tänkt göra ett första försök redan till nästa vår. Säger jag som inte ens vet om jag får till det med vårens fröer, snacka om självförtroende.

Bergvallmon är liksom examensuppgiften laugh.gif

Jag måste bara fundera ut hur jag ska få in extrabelysningen i kylskåpet wink.gif
kerstin z5-6
Hihi smile.gif behövs nog inte de gror där ändå smile.gifsmile.gif
Anki V
Saxat från AoT: trädgårdslistor

Meconopsis gror i rumsvärme men rötterna utvecklas inte när temperaturen är klart över 10 C. Försök i Skottland har visat att plantorna bildar rötter under nätterna när det är svalt. Det är alltså inte någon bra idé att så under lysrör i rumstemperatur. av Hannelotte

Det enda ställe jag har under 10 grader är i kylskåpet (får nog ställa upp temperaturen en aning). laugh.gif Dom behöver väl ljus också? Rötterna måste väl fortsätta och utvecklas i kyla även om fröna grott? Därav drog jag slutsatsen att jag måste ha belysning i kylen. wacko.gif

För att avancera från nybörjare till odlare måste jag ställa "dumma" frågor tongue.gif

/Anki
kerstin z5-6
Det finns flera sätt att dra upp meconopsis smile.gif
Så o ställ ut -de gror till våren när tempen är omkring + 10
Inne:
Det enklaste är kylskåpet som du skriver om / alt låt gro i rumsvärme o snabbt ut till kallt /svalaste platsen i växthus/garage källare +lysrör
Jag har andvänt kylskåpsmodellen med framgång
Du behöver inget ljus alls där -de gror ändå... man lämnar kvar dem där inne till de flesta grott / ingen vattning behövs ..

För som sagt -rötterna växer dåligt om tempen är för hög
När bladen är stora som kardemummakärnor kan de tas ut ur kylen , ställas så svalt som möjligt och belysas med lysrör - En tidig omskolning motverkar fallandesjuka" -de säckar i ihop

Någon har prövat att ställa dem svalt nattetid o under ljus dagtid med goda resultat -efter den första groperioden i kylen alltså.
Så snart det bara är möjligt ska man , om man inte har växthus avhärda dem -de mår mkt bättre ute/kallväxthus
Efter detta stadium är de näringskrävande -komposterad kogödsel o torvjord gör susen
har du väl fått dem levande ijorden i juni -är de benhärdiga o tåliga
Caprice
Kerstin,
din metod du beskriver, gäller det även den vita sorten...?
Anki V
Jag har klippt ut och sparat Kerstins odlingsråd så jag kan ta fram dom våren 2007 laugh.gif

När jag räknar hur många frön och hur lite plats jag har går det inte riktig ihop. blink.gif

När det gäller Bergvallmon: Kan man avhärda och låta dom stå ute även om det är risk för nattrost? I så fall kan jag bygga ett litet "kallväxthus" ute på altanen. Pizzaräkningen skulle kunna bli lite lägre på så sätt.

Förresten de andra perennerna som jag ska så nu till våren, hur kinkiga är dom för några minus efter avhärdning? Skulle dom kunna klara sig men några lager fiberduk omkring eller i "minikallväxthus"?

/Anki V
kerstin z5-6
Ja , det gäller de flesta meconopsis arter /sorter

Före avhärdning är perenner lika känsliga som ettåringar -Efter kan man om man vill-låta dem stå ute i back, pallkrage eller liknande -och bara täcka dem om extrem nattkyla hotar
Bladen kan bli lite frostbitna men -de kommer nya
Bergvallmon tillhör de minst känsliga -de går däremot under i + 30
Aldrig direkt eller stark sol o värme på småplantor av den sorten -före de uppnår någotsånär utplanteringsstorlek -Blad 5-6 cm långa ..
Ställ plant ute på altan , balkong etc ..i plastback eller låda av frigolit

Ta en stor bit frost/fiberduk och lägg den i luftiga "skrövliga" lager på lager över plantorna-för varje dag lättar du på ett lager -snart är de avhärdade-Hotar frostnätter med många minus -lägger du på allt igen den natten -på så vis kan du odla dubbelt så mycket som du tänkte från början smile.gifsmile.gif laugh.gif
Anki V
Tusen tack!

Nu tror jag att jag börjar få lite "koll" på det här.

Jag återkommer säkert med fler frågor när det börjar bli dax./Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon