Full version: Bonzaier som trilskas
Rolle85
Hej, jag tog över två misskötta bonzaiträd. De står i varsin prydnadskruka. Men jag fuktar dem varje dag men de är lika torra som fnöske i jorden när jag kommer hem på eftermiddagen och såg hängiga ut i bladen igår. Satte dem då i vattenbad under natten och på morgonen var de pigga, gröna o vackra igen. Ska de bo i vatten hela tiden typ för att må bra?

mvh Henke
Jonte_rm
Finns ju en uppsjö av arter som kan användas till bonsai.

För att göra det lätt kan du ta en bra bild på både löv och hela trädet och ställa samma fråga på www.bonsaisallskapet.se

Försök även att kolla vad det är för typ av jord det är i.

mvh // Johannes
kristerh
Läs mitt inlägg i den bonsaitråden lite längre ner på sidan..
Vad står de i för jord? Det kanske är så att de står i lerjord wink.gif byt i såfall ut den genast, eftersom lerjord blir som cement om den torkar och därmed förstör rötterna.
Står de soligt eller med ett element under sig, flytta isåfall på dem.
Du kan om de står för torrt ställa dem på ett fat med vatten täckt med grus, obs att de inte skall stå i vattnet, det är bara för att höja luftfuktigheten för dem.
krister
Carex
Håller med föregående talare, plantera om så snabbt du bara kan, till slut blir det omöjligt att hålla rätt balans och leran förvandlas till en effektivt dödande cement. Förövrigt rekommenderar även jag ett besök på bonsaisällskapets hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon