|
mamamaggan
01-12-2005, 18:08
Visst intar vi olika roller men för mig är könsroll ett " fult " ord. I det lägger jag in all den smärta som många kan känna för att de inte motsvarar mans/kvinns-idealet och får utstå omgivningens spott och spe för det.
Jag har i stort sett alltid haft vett att göra det jag vill oavsett om det räknas som " lämpligt" eller förväntas av en tjej/kvinna.
Jag vänder mig emot att vi ska tvingas in i roller , "ta nu på dig den rosa klänningen", även om vi inte vill.
Att sedan kvinnor och män är olika är för mig en helt annan sak.
Alla människor är ju olika men om vi alla levde upp till de " ideala" könsrollerna då skulle vi inte vara olika längre. Då skulle kanske ALLA tjejer se till att se ut som Pamela Andersson och klä sig likadant.
Du pratar om att föra kommandot över en buss men ditt sätt att göra det skiljer sig väl från hur andra gör det , eller hur? Nog för att det finns regler osv hur man ska göra det men ingen gör det exakt lika som någon annan.
Mitt sätt att vara skiljer sig från ditt sätt och det är väl det som är det intressanta ?
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 18:08) Visst intar vi olika roller men för mig är könsroll ett " fult " ord.  Vad tråkigt! Blir min första spontana tanke. CITAT Jag vänder mig emot att vi ska tvingas in i roller , "ta nu på dig den rosa klänningen", även om vi inte vill. Absolut!!! Eller snarare: Absolut INTE! (ta på den rosa klänningen om vi inte vill) CITAT Alla människor är ju olika men om vi alla levde upp till de " ideala" könsrollerna då skulle vi inte vara olika längre. Då skulle kanske ALLA tjejer se till att se ut som Pamela Andersson och klä sig likadant. Det var lite det jag menade med det här jag skrev: "Egentligen, är inte människor idag ganska "rotlösa" vad gäller könsrollerna? Gäller både kvinnor och män!
Var finner vi förebilder? - - - En stor del av dagens unga påverkas av media - och vartåt det barkar vet väl de flesta."För mycket och för litet skämmer allt, säger ordspråket (jag har ordspråksdille, om du inte redan märk det  ) Så: för att en del könsroller är "vilse" och har hamnat snett, behöver man väl inte kasta ut barnet med badvattnet, så att säga. (sedär, där fick jag till ett ordspråk till) CITAT Du pratar om att föra kommandot över en buss men ditt sätt att göra det skiljer sig väl från hur andra gör det , eller hur? - - - Mitt sätt att vara skiljer sig från ditt sätt och det är väl det som är det intressanta ? Absolut! Men det ingår ju! Att leva "inifrån och ut" och inte "utifrån och in". Jag behöver vara på mitt sätt, i min roll. I det här fallet i min yrkesroll. Men vissa kriterier behöver jag ändå hålla mig till, det finns liksom ramar. I min mammaroll, ingår t.ex. att jag fostrar och föder (matar). Om jag sa "vill inte" - skulle jag nog bli fråntagen mina barn. Alltså om jag dessutom slutade att både fostra och föda. "Vill inte, de får klara sig själva om de kan, för jag har ingen lust" Däremot behöver jag ju inte gå klädd i rosa förkläde varje dag som jag ordnar med mat. Jag håller fast vid att vi har roller, och att både kvinnor och män mår bättre när de/vi är fast förankrade i en könsroll som funkar och stämmer med och för oss.
*Felix matte*
01-12-2005, 19:10
Jag tycker det är lika fult när kvinnor utnyttjar män som när män utnyttjar kvinnor Detta riktat mot Amaira och Hannele... fast jag tror att ni säger det skämtsamt så tycker jag att det låter illa... tänk om det vore en man som sa så om kvinnan.
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 19:10) Jag tycker det är lika fult när kvinnor utnyttjar män som när män utnyttjar kvinnor  Tycker jag med.
mamamaggan
01-12-2005, 20:04
Vi pratar forfarande inte om samma sak amaira.
Att mata och sköta om sina barn ser jag som en ansvarsfråga. Om jag eller min man gör det spelar väl egentligen ingen roll.
Men om jag vill meka med bilar och inte störs av att ha sådan skit under naglarna eller bakar bullar och har degrester under naglarna i stället så ska väl jag få göra det?
Ibland MÅSTE man ta en roll man helst skulle slippa men för det mesta så måste man få vara den man är .
Har du ingen förståelse för dem som sticker ut , tex homosexuella, som då inte passar in i den gängse könsrollen? Har inte de samma rätt att vara som de är ?
Har bott granne med en homosexuell man , väldigt trevlig kille, som var tvungen att flytta till en större ort p g a allt skitsnack från bl a andra grannar som sa att de måste ju låsa in sina barn om han skulle bo kvar.
Zarah P
01-12-2005, 20:22
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 20:04) Vi pratar forfarande inte om samma sak amaira.
Att mata och sköta om sina barn ser jag som en ansvarsfråga. Om jag eller min man gör det spelar väl egentligen ingen roll.
Men om jag vill meka med bilar och inte störs av att ha sådan skit under naglarna eller bakar bullar och har degrester under naglarna i stället så ska väl jag få göra det?
Ibland MÅSTE man ta en roll man helst skulle slippa men för det mesta så måste man få vara den man är .
Har du ingen förståelse för dem som sticker ut , tex homosexuella, som då inte passar in i den gängse könsrollen? Har inte de samma rätt att vara som de är ?
Har bott granne med en homosexuell man , väldigt trevlig kille, som var tvungen att flytta till en större ort p g a allt skitsnack från bl a andra grannar som sa att de måste ju låsa in sina barn om han skulle bo kvar. Vilken konstig fråga... En homosexuell man är väl precis lika manlig som vilken annan man som helst? Precis som att en homosexuell kvinna är precis lika kvinnlig som vilken annan kvinna som helst. Vad folk gör i sängkammaren lägger jag mig inte i. Så länge det innefattar vuxna människor som vet vad de gör, och ingen mår dåligt av det - är väl egentligen allt okej - det påverkar ju inte någonting annat. Att vara bög eller lesbisk eller bisexuell är ens sexualitet - och inte ens identitet... Tycker jag.
Meningen med att försöka motverka könsroller är ju inte att tjejer helt plötsligt måste ha på sig blåa kläder istället för rosa, men de skall ges det alternativet och man skall tillåtas välja utefter sig själv.
Det handlar om att alla ges lika möjligheter, oavsett könstillhörighet.
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 20:04) Har du ingen förståelse för dem som sticker ut ??? Varför skulle jag inte ha den förståelsen??? Nu hänger jag inte med i resonemanget. Är väl dessutom något sömnig, så jag säger gonatt nu Återkommer när en ny dag har grytt (fast jag ska bort i morgon fm, så jag får se om jag hinner återkomma före helgen) Ha det bra alla go´vänner och diskussionslystna
Och jag fattar inte varifrån det kommer att folk inte skulle få vara som de är utan tvingas in i en roll av andra!  SÅ lättpåverkad är då inte jag iallafall, jag är precis som jag är och vill vara. Jag köper inte att folk skulle tycka det är konstigt om en tjej mekar med bilen för att ta ett exempel, tvärtom tycker nog folk det är kul. Vi har ju en egen vilja! Tänk så många människor det finns som sticker ut då, vem har tvingat in dem i de rollerna? Nej, de har valt dem själva precis som alla de som lever i de "förväntade" rollerna.
mamamaggan
01-12-2005, 22:29
Vi pratar tydligen helt olika språk ,eller? Könsroller för mig är något fabricerat , något " lagom" , en mall. Men alla människor är olika. De könsroller du pratar om amaira är den naturliga skillnaden mellan könen. CITAT (ifibi @ 01-12-2005, 20:30) Meningen med att försöka motverka könsroller är ju inte att tjejer helt plötsligt måste ha på sig blåa kläder istället för rosa, men de skall ges det alternativet och man skall tillåtas välja utefter sig själv.
Det handlar om att alla ges lika möjligheter, oavsett könstillhörighet. Ovanstående är vad jag försöker säga. Magdis, vilken värld lever du i när ingen påverkas av någon annan????????? Det är det enda som görs med oss dagarna i ända.
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:29) Magdis, vilken värld lever du i när ingen påverkas av någon annan?????????
Det är det enda som görs med oss dagarna i ända. Självklart påverkas man till viss del men inte så radikalt som du påstår! Jag lever i denna världen, kan jag ju börja med att tala om! Hade jag velat bli truckförare hade jag blivit det och struntat totalt i vad andra tycker. Vilken värld lever du själv i förresten...blivit bortförd av UFO:n och omprogrammerad eller?
*Felix matte*
01-12-2005, 22:35
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-12-2005, 22:17) Och jag fattar inte varifrån det kommer att folk inte skulle få vara som de är utan tvingas in i en roll av andra!  SÅ lättpåverkad är då inte jag iallafall, jag är precis som jag är och vill vara. Jag köper inte att folk skulle tycka det är konstigt om en tjej mekar med bilen för att ta ett exempel, tvärtom tycker nog folk det är kul. Vi har ju en egen vilja! Tänk så många människor det finns som sticker ut då, vem har tvingat in dem i de rollerna? Nej, de har valt dem själva precis som alla de som lever i de "förväntade" rollerna. Tack för att du satte ord på det jag känner Överhuvudtaget gillar jag inte att analysera/analyseras i tid och otid.
mamamaggan
01-12-2005, 22:48
Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
Sk-t i könsrollerna! Vill en kille klä sig i klänning , så vad då?
Förstår inte att ni har så svårt att förstå hur jag ser på det hela.
För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång. Sedan har den gudskelov förändrats under tidens gång.
Men hör ni aldrig någon som anmärker på hur andra beter sig?
Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man. Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss?
Zarah P
01-12-2005, 23:08
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:48) Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång. Sedan har den gudskelov förändrats under tidens gång.
Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man. Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss? Just nu känns det ju mest som om det är du som anmärker på våra åsikter/hur vi beter oss, och i så fall är det kanske inte vår empati det är fel på? Ingen här har sagt något om att en kille inte får klä sig i klänning - det är du som tolkat in din syn på könsroller i våra uttalanden. Att jag tycker att könsroller är positiva, kan du inte läsa utifrån din syn på vad könsroller är, liksom jag inte kan säga att könsroller, ur ditt perspektiv sett, är bra. Så nej - det är inte så svårt att förstå. Tycker jag.
*Felix matte*
01-12-2005, 23:08
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 22:48) Nej , det blir jag inte. Nu handlar det inte om mig utan om min tolkning av ordet könsroller. Och att du inte påverkas till så stor del utan väljer din egna väg är just vad jag vill komma fram till.
Är det så svårt att förstå? Lite empati kan vi väl kosta på oss? Jamenvisst kan jag väl hålla med om att det inte alltid ses med blida ögon på en som "sticker ut" T.ex så har vi här i norr ett uttryck för tjejer/kvinnor som gillar att meka och allmänt göra "killjobb"... dessa tjejer/kvinnor kallas Puukulli (på svenska - Träkuk) och visst förstår jag hur du tänker och känner...För mig finns inte heller könsroller som något frivilligt... Vi är alla som vi är... vare sig vi är kvinna eller man.
mamamaggan
01-12-2005, 23:14
Zarah , det är inte min mening att klanka ner på hur ni ser på könsroller.
Jag försöker bara få er att förstå hur jag ser på det hela. Och det måste jag väl få?
Vi pratar om att vi alla är olika och det är vi . Och vi HAR olika uppfattning om saker och ting.
Sedan tycker jag det är synd att vi påverkas av normen. Som jag tycker om alla normer. För vem sjutton kan säga tvärsäkert vad som är normalt? Möjligtvis när vi börjar närma oss sjukdom men det är något annat än att var sig själv.
Zarah P
01-12-2005, 23:19
CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 23:14) Zarah , det är inte min mening att klanka ner på hur ni ser på könsroller.
Jag försöker bara få er att förstå hur jag ser på det hela. Och det måste jag väl få?
Vi pratar om att vi alla är olika och det är vi . Och vi HAR olika uppfattning om saker och ting.
Sedan tycker jag det är synd att vi påverkas av normen. Som jag tycker om alla normer. För vem sjutton kan säga tvärsäkert vad som är normalt? Möjligtvis när vi börjar närma oss sjukdom men det är något annat än att var sig själv. Jag förstår vad du menar. Generaliseringar och fördomar är inte något positivt, och om du ser könsroller som en generalisering av hur en kvinna/man bör vara, samt fördomar om vad en kvinna/man kan eller inte kan klara av, så är det givetvis inte bra. Däremot tycker jag att du är lite snabb att döma huruvida vi förstått dig eller ej - det känns också lite fördomsfullt. Empati har jag så att det räcker och blir över, men jag har också en egen åsikt - och ibland går den i klinch med andras. Det kan man inte göra mycket åt - mer än att konstatera att man inte har samma syn på saken - men det känns en aning sårande att det förutsätts att man inte förstår, bara för att man inte håller med. Jag hoppas att du förstår hur jag reagerade, och på vad?
CITAT (Zarah P @ 01-12-2005, 23:19) Jag förstår vad du menar. Generaliseringar och fördomar är inte något positivt, och om du ser könsroller som en generalisering av hur en kvinna/man bör vara, samt fördomar om vad en kvinna/man kan eller inte kan klara av, så är det givetvis inte bra. Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..?
mamamaggan
01-12-2005, 23:41
Zarah, bra att vi kan klara ut saker och ting.
Synd bara att du fortfarande tar åt dig av , vad jag tycker , fel saker. Jag menar inte att ni inte skulle ha empati utan frågan var nog mer retorisk för att jag inte tyckte att jag nådde fram med vad jag menade med könsroller.
Skrivna ord kan ju tolkas på många sätt. Jag tyckte att de svar jag fick inte visade att ni förstått och då agerar ju jag utifrån det.
Har sett för mycket och varit med om för mycket för att utesluta att det finns folk som lider under normer. Och de människorna tycker jag synd om.
Och ja, jag HAR fördomar, jag är bara människa.( inget illa ment ,vi är alla människor).
lavendel2
01-12-2005, 23:54
CITAT (cic @ 01-12-2005, 23:24) Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? :unsure:
Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..? Hej! Nej det är inte bara ni som ser det så! Det finns könsrollsförväntningar och stereotyper som är så vanliga och så nästan omöjliga att rå på...det känns som att kämpa mot ett tuggummi!! Är lite för trött för att utveckla mina argument... Lavendel
Kattgräs
02-12-2005, 09:07
CITAT (cic @ 01-12-2005, 23:24) Det är ju just så. Generaliseringar av hur män och kvinnor ska vara som ÄR könsroller. Och då är dom väl inte bra..? Är det bara mamamaggan och jag som ser att det finns förväntningar och normer som säger hur vi ska vara..? Nejdå cic, jag fattar exakt och instämmer med det du skrivit tidigare. Bara det att jag inte orkar ge mig in i den diskussionen just här, just nu.
Kattgräs
02-12-2005, 09:13
"feminism is theradical notion that women are people"
Fialotta
02-12-2005, 09:15
Tycker det är härligt när alla är sams...då kommer tomten i år igen
*tittar in som hastigast* hinner inte läsa och inte svara heller Mamamaggan, jag förstår är det är någonting du vill ha sagt, som jag "inte hör"!!! Och jag TÄNKER, jag lovar! Jag funderar mycket över vad det är du säger, och vad som ligger i det - och det är ju definitivt mycket. *tar till mig dina ord* skickar goa helgkramar till alla
birgitek
02-12-2005, 10:22
Kan bara tala för mej själv,men jag har aldrig kännt mej förtryckt eller påtvingad någon roll. Jag är Människa, Kvinna, Hustru, Mamma och Ingenjör/ekonom i nämnd ordning, precis som jag vill vara. Betr. "Fi" så tycker jag att dom dragit ett löjets skimmer över allt vad feminism står för. Tyvärr! Birgit Ek
lilla mamma
02-12-2005, 20:41
Puukulli, det är jag
*Felix matte*
02-12-2005, 20:47
CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41) Puukulli, det är jag Jag också
Hannele
03-12-2005, 00:43
CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 20:47) CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41) Puukulli, det är jag Jag också  Manhaftiga kvinnor kallas för PUUKULLI i Tornedalen...
*Felix matte*
03-12-2005, 08:19
Vet inte vad manhaftiga betyder.... men iaf så sa man förr att kvinnor som gillade s.k "mansjobb" var puukulli och karlar som gjorde "kvinnojobb" kallades knapsu. och om jag tittar på vår lilla familj så är vi nog alla både det ena och det andra....killarna lagar mat och bakar och sköter barn precis lika bra som tjejerna. Och tjejerna kan hantera skruvmejsel, borrmaskin och hammare lika bra som vilken karl som helst
CITAT (Hannele @ 03-12-2005, 00:43) CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 20:47) CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41) Puukulli, det är jag Jag också  Manhaftiga kvinnor kallas för PUUKULLI i Tornedalen...  Tack för förklaringen Hannele. Har aldrig hört talas om vare sig "puukulli" eller "knapsu". Trots en mamma från Tornedalen. Fast just "manhaftig" stämmer kanske inte riktigt, om jag förstår det rätt. Själv är jag definitivt "puukulli" av födsel och ohejdad vana - men "manhaftig"? Nää. På samma vis som jag inte betraktar mig som "tuff", för att jag emellanåt utför "tuffa" arbeten. Jag är definitivt ingen "tuff" tjej! Och inte är jag "manhaftig. Jag är JAG "bara" ... ju ... (och det kan jag ha "en roll" i, det med!!! En fungerande roll.) Mamamaggan, jag funderar en del över det du skrivit om "könsroller". För det första, vi är ju FULLSTÄNDIGT överens om det som du tar upp som "fel" och "rätt" i "mänskliga värderingar" och mänsklig "tillåtelse"!!! Så jag vill nog hålla med Zarah P: CITAT det är du som tolkat in din syn på könsroller i våra uttalanden. Att jag tycker att könsroller är positiva, kan du inte läsa utifrån din syn på vad könsroller är, liksom jag inte kan säga att könsroller, ur ditt perspektiv sett, är bra. Instämmer. Jag kan inte säga att könsroller - ur ditt perspektiv - är bra!!!Mamamaggan: CITAT För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång. ... och det är inte min definition. Jag ser på "roller" och "könsroller" utifrån ett annat perspektiv. Vilket inte utesluter att jag fördömer samma saker som du fördömer! Det tar inte heller bort min empatiförmåga!!! CITAT Förstår inte att ni har så svårt att förstå hur jag ser på det hela. ...och tvärtom  CITAT Men hör ni aldrig någon som anmärker på hur andra beter sig? Joo, det hör jag varje dag! Och liksom jag tror att "roller" är någonting som kommer inifrån (fast det manifisterar sig "utifrån"), tror jag att dessa anmärkningar också "kommer inifrån", även om de manifisterar sig med hjälp av "yttre attribut"! Jag tror inte för ett ögonblick att "anmärkningar-på-andra" skulle försvinna, eller ens minska, om könsroller förbjöds och togs bort. CITAT Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man. Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm. Ja, det finns alltför många som lider under denna norm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är det jag menar när jag skriver att "könsrollerna har gått vilse", och "vi har inga förebilder idag" och "samhället förändras i en takt så våra "roller" i samhället inte hänger med". När du skriver: CITAT det är något som människor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man håller jag med dig till 230% (förstår du det?) om hur galet det är! Men jag tror inte att förnekandet av könsroller överlag, är en bra och hållbar lösning. Och jag TROR att det finns BRA könsroller, och jag TROR på dem! Och jag tror att det finns fler än "två" stereotypa könsroller! Du säger att jag förväxlar det med "identitet". Kanske gör jag det, men jag upplever inte att jag gör det, fast jag anser att de hör mycket nära samman! ALLA roller hör ju tätt samman med ens identitet! För att vara i en roll man känner sig hemma och tillfreds i, behöver den ju utgå från ens identitet. Och någon bra lösning har jag inte - tyvärr, jag skulle uppskatta ett nobelpris Men jag tror på "processer i tiden".
Könsroller enligt susning.nu Könsroller enligt wikipedia.org
Zarah P
03-12-2005, 11:45
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:43) Könsroller enligt susning.nu Könsroller enligt wikipedia.org Men... Det där är ju sidor där läsarna själva får skicka in en förklaring - så det är ju färgade av deras åsikter... Jag säger inte att de har fel, men jag säger att ett ord kan betyda helt olika saker för två olika personer. Som nu. Exempelvis - grön för mig är antagligen inte samma som grön för dig - och definitivt inte samma som för en färgblind - men likväl är det ju GRÖNT, för det är VÅR uppfattning av det. Hänger du med?
CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 11:45) CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:43) Könsroller enligt susning.nu Könsroller enligt wikipedia.org Men... Det där är ju sidor där läsarna själva får skicka in en förklaring - så det är ju färgade av deras åsikter... Jag säger inte att de har fel, men jag säger att ett ord kan betyda helt olika saker för två olika personer. Som nu. Exempelvis - grön för mig är antagligen inte samma som grön för dig - och definitivt inte samma som för en färgblind - men likväl är det ju GRÖNT, för det är VÅR uppfattning av det. Hänger du med?  Nä, faktiskt inte. Jo, vad gäller färgerna, men inte betydelsen är ordet KÖNSROLL. Det är ju knappast något nytt ord som jag och några till har bestämt vad det ska betyda.
Zarah P
03-12-2005, 11:53
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:50) CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 11:45) CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:43) Könsroller enligt susning.nu Könsroller enligt wikipedia.org Men... Det där är ju sidor där läsarna själva får skicka in en förklaring - så det är ju färgade av deras åsikter... Jag säger inte att de har fel, men jag säger att ett ord kan betyda helt olika saker för två olika personer. Som nu. Exempelvis - grön för mig är antagligen inte samma som grön för dig - och definitivt inte samma som för en färgblind - men likväl är det ju GRÖNT, för det är VÅR uppfattning av det. Hänger du med?  Nä, faktiskt inte. Jo, vad gäller färgerna, men inte betydelsen är ordet KÖNSROLL. Det är ju knappast något nytt ord som jag och några till har bestämt vad det ska betyda. Det är ju fortfarande ett ord man kan se olika på. Det betyder ju inte samma sak för dig, som för mig. För dig är det negativt, för mig positivt.
CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 11:53) CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:50) CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 11:45) CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:43) Könsroller enligt susning.nu Könsroller enligt wikipedia.org Men... Det där är ju sidor där läsarna själva får skicka in en förklaring - så det är ju färgade av deras åsikter... Jag säger inte att de har fel, men jag säger att ett ord kan betyda helt olika saker för två olika personer. Som nu. Exempelvis - grön för mig är antagligen inte samma som grön för dig - och definitivt inte samma som för en färgblind - men likväl är det ju GRÖNT, för det är VÅR uppfattning av det. Hänger du med?  Nä, faktiskt inte. Jo, vad gäller färgerna, men inte betydelsen är ordet KÖNSROLL. Det är ju knappast något nytt ord som jag och några till har bestämt vad det ska betyda. Det är ju fortfarande ett ord man kan se olika på. Det betyder ju inte samma sak för dig, som för mig. För dig är det negativt, för mig positivt.  Ok, så när du tittar i nationalensyklopedien, Svenska Akamemins ordlista eller vad som helst, så gör du ALLTID din helt egna tolkning..? Ja menar.. allt är ju skrivet av en mänsklig hand.. Anledningen till att jag inte länkar till någon "seriös" ordlista är att man ju får betala för att göra en enkel jävla sökning
Zarah P
03-12-2005, 12:07
CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:59) Ok, så när du tittar i nationalensyklopedien, Svenska Akamemins ordlista eller vad som helst, så gör du ALLTID din helt egna tolkning..? Ja menar.. allt är ju skrivet av en mänsklig hand.. Anledningen till att jag inte länkar till någon "seriös" ordlista är att man ju får betala för att göra en enkel jävla sökning  Japp. Jag kan inte undgå det! ALLA ord har en egen bild, en egen förklaring i mitt huvud. Det är gradskillnader, nyanser eller små små skillnader som kan tyckas obetydliga men "det är de små, små detaljerna som gör'et!" Om vi skulle sitta bredvid varandra och leta efter ord i ordlistan - ord vi bägge kände till - och sedan förklara dem... Då kan jag gharantera att våra förklaringar skulle skilja sig åt. Man kan inte uppfatta samma sak på samma sätt - det är en del av det som gör människan till människa - hennes förmåga att sätta ord och tankar i perspektiv till hennes egen värld. Min värld skiljer sig från din. Därför kommer våra tankar aldrig att bli identiska. Och tur är väl det? Både du och jag gillar ju det där, att alla människor är olika. Det är DÄRFÖR vi inte kommer att kunna enas om detta. Jag kan se det ur din synvinkel - det är inte det. Jag förstår vad du menar, och jag kan se hur ordet könsroll har en annan betydelse för dig, men den kommer ändå att fortsätta att vara en positiv sak, i min värld.
Ska gå ut med hunden.. Kommer snart tillbaks.. Ska bemöta ditt resonemang då.
Jag håller med Zarah, alla gör vi vår egen tolkning av saker och ting.
Zarah P
03-12-2005, 12:16
CITAT (cic @ 03-12-2005, 12:09) Ska gå ut med hunden.. Kommer snart tillbaks.. Ska bemöta ditt resonemang då.  Vet du? Jag gillar dig! Du är en bra person att vara oense med - och det är faktiskt bättre än någon man "alltid kommer överens med".
Det är en självklarhet att man tycker olika om saker tycker jag. Man behöver inte vara osams för det. Så mitt svar på den ursprungliga frågan "måste vi vara så sams?" är: ja varför inte, men vi behöver inte vara så överens jämt!
Zarah P
03-12-2005, 12:31
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-12-2005, 12:23) Det är en självklarhet att man tycker olika om saker tycker jag. Man behöver inte vara osams för det. Så mitt svar på den ursprungliga frågan "måste vi vara så sams?" är: ja varför inte, men vi behöver inte vara så överens jämt! Hear, hear!!
CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 12:16) CITAT (cic @ 03-12-2005, 12:09) Ska gå ut med hunden.. Kommer snart tillbaks.. Ska bemöta ditt resonemang då. :) -_- Vet du? Jag gillar dig! Du är en bra person att vara oense med - och det är faktiskt bättre än någon man "alltid kommer överens med".  Tänkte precis just detsamma när jag gick på promenad och filade argument.. Kul när man tycker ganska lika och det blir diskusion! Tycker man väldigt olika är det svårt att ha en konstruktiv nivå. Ialla fall när man skriver på ett forum.Var var jag.. Just det. Nyanser och ords betydelse.. SJÄLVKLART tolkar vi ord, men det kan ju inte ta i från grundbetydelsen av ett ord? Kommunism.. Jösses.. MASSOR av tolkningar, men i grund och botten Marx´s och Engels teorier om produktion och ägande i ett samhälle. Könsroller. Ideér om roller som knyts till kön. För att inte prata om vad för känsla just jag kan känna för ett ord! Jag får krypningar, under skinnet liksom, när någon säger "nyliberal". Men blir varm i hjärtat när jag hör "solidaritet". Så kan det ju vara. Om könsroller kan man tycka vad som helst, men ordet finns och har ju en betydelse.
mamamaggan
03-12-2005, 15:35
Amaira , varför måste vi vara så sams? Det där med empati tvivlar jag inte att du har , frågan var nog mer retorisk för att försöka få fram vad jag menade. Ville peka på att även om inte jag lider av normen könsroll, så finns det de som gör det. Och dem tycker jag synd om. SKämt åsido, visst har vi alla våra tolkningar av orden , men jag hävdar i alla fall att det jag menar med könsroller, den framtagna normen, kommer utifrån.Jag är överhuvudtaget skeptisk till all statistik där man får fram en slags normal-kurva. Den personen finns inte! Det är bara en sammanställning av ett urval av personer. Låt mig ta ett exempel som jag tycker visar hur vi går på och tar till oss saker som det inte finns belägg för. För ett tag sedan, pratades det mycket om att föräldrar idag ägnar endast så och så många minuter om dagen till att umgås med sina barn. Det togs till och med upp i riksdagen och diskuterades vad man skulle göra åt det. Till slut var det någon som ville läsa rapporten. Den fanns inte! Man spårade det hela bakåt och fick till slut fram att någon , jag tror det var någon politiker, hade varit på ett seminarum e d och där hade något sagt att det KAN vara så. Det vi har med oss från födseln ,menar jag,är vår lämplighet för olika saker t ex att vara praktiskt lagd, ha bra sångröst,ha lätt för matte eller vara omhändertagande. Sedan kan det på olika sätt förstärkas eller undertryckas. Men att säga att en kvinna som mekar med bilar eller inte vill ha barn, inte är en kvinna i ordets rätta bemärkelse är för mig helt fel. Och sådant träffar jag på många gånger varje dag överallt fortfarande. Tycker inte att man ska kränka andra personer medvetet men det tycks vara ytterligare en norm idag. Vi tar oss rätten att känna oss lite bättre än andra.
Ophelia
03-12-2005, 17:44
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-11-2005, 23:07) CITAT (mamamaggan @ 30-11-2005, 23:02) CITAT (cic @ 30-11-2005, 22:42) Men vara lugn bara.. En vacker dag startar jag en tråd om F! eller nåt!  Kan vi inte dra igång något om F!? Jag har fördomar mot F! p g a alla avhopp och turer hit och dit. Är det en skock höns eller? En skock höns vet jag inte.. Det är väl synd att dra alla medlemmar i F! över en och samma kam. F! gör nog feminister mer än otjänst än en tjänst faktiskt i kampen om lika rättigheter mellan könen. Jag kan ju inte påstå att jag blivit mer positivt inställd till alla fjantar som kallar sig för feminister sen F! började härja. Givetvis tycker jag att det ska vara t.ex. samma lön för samma arbete och att både mamman och pappan ska ha rätt till lika lång föräldraledighet men inte kallar jag mig feminist för det. Jag är starkt emot våldtäkter också och tycker att såna svin som begår våldtäkter borde först få världens största analplugg uppkörd där bak och sen bli kastrerade och kastade till grisarna som kan kalasa på dem.. inte kallar jag mig feminist för det och jag blir irriterad på F! som hävdar att alla män som inte är feminister är våldtäktsmän.. ick Håll för munnen eller gå på toa för jag är feminist. Kanske dax för dig att inte dra alla feminister över en kam. Det du tycker ska vara så självklart är inte självklart. MVH från en fjant.
Zarah P
03-12-2005, 17:49
CITAT (cic @ 03-12-2005, 13:54) CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 12:16) CITAT (cic @ 03-12-2005, 12:09) Ska gå ut med hunden.. Kommer snart tillbaks.. Ska bemöta ditt resonemang då.  Vet du? Jag gillar dig! Du är en bra person att vara oense med - och det är faktiskt bättre än någon man "alltid kommer överens med".  Tänkte precis just detsamma när jag gick på promenad och filade argument.. Kul när man tycker ganska lika och det blir diskusion! Tycker man väldigt olika är det svårt att ha en konstruktiv nivå. Ialla fall när man skriver på ett forum.Var var jag.. Just det. Nyanser och ords betydelse.. SJÄLVKLART tolkar vi ord, men det kan ju inte ta i från grundbetydelsen av ett ord? Kommunism.. Jösses.. MASSOR av tolkningar, men i grund och botten Marx´s och Engels teorier om produktion och ägande i ett samhälle. Könsroller. Ideér om roller som knyts till kön. För att inte prata om vad för känsla just jag kan känna för ett ord! Jag får krypningar, under skinnet liksom, när någon säger "nyliberal". Men blir varm i hjärtat när jag hör "solidaritet". Så kan det ju vara. Om könsroller kan man tycka vad som helst, men ordet finns och har ju en betydelse.  Heja oss, helt enkelt. Min hjärna har gått i strejk och vill inte producera en enda vettig tanke eller idé värd att sätta på pränt, men jag tror att vi har rätt!
CITAT (Ophelia @ 03-12-2005, 17:44) Kanske dax för dig att inte dra alla feminister över en kam.
Det du tycker ska vara så självklart är inte självklart.
MVH från en fjant. En fjant..? Du?  No way, José.. (som dom säger i filmerna..) Klart att det är praktiskt att dra alla feminister över en kam..
CITAT (Zarah P @ 03-12-2005, 17:49) Heja oss, helt enkelt. Så klart!
Ophelia
04-12-2005, 07:17
CITAT (cic @ 04-12-2005, 03:04) CITAT (Ophelia @ 03-12-2005, 17:44) Kanske dax för dig att inte dra alla feminister över en kam.
Det du tycker ska vara så självklart är inte självklart.
MVH från en fjant. En fjant..? Du?  No way, José.. (som dom säger i filmerna..) Klart att det är praktiskt att dra alla feminister över en kam.. Det där uttrycket har jag aldrig hört  Det ska jag börja köra med Jodå...kan säkert vara fjantig och fjompig (vad det nu innebär) och självklart är jag feminist!!
CITAT (mamamaggan @ 03-12-2005, 15:35) Amaira , varför måste vi vara så sams?   Osams? För ett litet ords betydelses skull? Nä, aldrig i livet!! Nä, det vill jag inte, och speciellt inte med dig  , så, joo, vi "måste" allt "vara sams"  . Sorry. Ska vi gräla om det också kanske? (obs: * skojar*) Jag är fundersam över ordets egentliga betydelse. "Könsroll" alltså. Och jag har inte alls något emot att ifrågasätta, och bli ifrågasatt. Det är ju först då som jag kan lära mig något. Några gånger har jag stött på debatter omkring det här med könsrollerna i vår tid. Jag har både läst och hört på radio, fast jag kommer inte ihåg exakt vad eller hur, så jag kan inte hänvisa till det, eller själv kolla upp vad det var mer exakt. Men det gav mig "underlaget" till min åsikt, jag tyckte det var så himla BRA. Ska leta på biblioteket, när jag har vägarna förbi. Har för mig att det fanns en bra bok där som jag läste. Vad gäller hur vi uppfattar ords innebörd olika, så har ju någon sagt, att ord är som isberg. Det är bara toppen som syns, 90% ligger under ytan!! Ett par exempel som jag själv hört, är t.ex. "Röd liten stuga". Säg det till en "sydafrikan" (som exempel), och han uppfattar det som "ett rött hus", punkt slut. Det är ju vad det betyder, eller hur? Men inom en svensk får det röda huset automatiskt vita knutar, gärna växer det en björk intill, med ljusgröna blad och vit stam, det är definitivt "landet" och "idyll", och kanske ett dukat utebord med rutig duk och kaffe och saft och kakor och en flaggstång och semester och ... ja, och liknande. Eller "gevär". När jag själv hörde det som liknelse, fanns inte TV:ns nyheter och våld så djupt innne i våra hem som idag, så då associerade jag själv "gevär" till "folkpark" och "roligt" och kanske till och med en liten vinst för att jag träffade rätt på tavlan ibland... Medan någon som kom från kriget ... ja, mer behöver jag ju inte säga. Men gevär ÄR ett gevär, och inget annat, som "sak" betraktat. Har man enbart negativa erfarenheter av "könsroller", associerar man ju aldrig i livet till någonting bra, vilket någon med positiva erfarenheter gör. Det säger ju sig självt. Och det jag försäker säga, är att det finns ÄVEN positiva aspekter, även fast jag håller med fullständigt i att alla de negativa aspekterna ÄR negativa! Det är inte dem jag försöker "försvara". Ophelia! CITAT och självklart är jag feminist!! Härligt! Jag har enbart goda erfarenheter av de flesta "feminister" - och är själv ett gränsfall (det ni, klura på det ett tag!  feminist som förespråkar könsroller!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|