|
Full version: Vad blir detta
lilla mamma
30-11-2005, 20:36
Ser ut att vara knopp i Haemanthus albiflos. Hälsn tulle
Sulawesii
01-12-2005, 09:13
Vill gärna se en bild när blomman slagit ut! De är så vackra. Har ett par småttingar här hemma, men det lär väl ta ett tag innan de får för sig att blomma.....
lilla mamma
14-12-2005, 09:00
 Så här blev det
Oj! Läcker! Men vad är det?
lilla mamma
14-12-2005, 09:08
Målarborste. Jag har väntat i tre år
Ingrid på Västkusten
14-12-2005, 09:18
Tulle har rätt namn - det är en Haemanthus - kallad antagligen målarborste på svenska. Fräck lökväxt!
Även kallad Elefanttunga. Jag har två stycken själv.
jippie!!!! sån har jag fått av fenja ju!!!!!
Åh Jättefin var lyckas man köpa sådan?????? Eva St
CITAT (Eva St @ 14-12-2005, 22:32) Åh Jättefin var lyckas man köpa sådan?????? Eva St En av mina har jag köpt på Trädgårdspaletten i Malmö. Den andra har jag fått av en Odlait. Det är inte så ofta man ser dem i affären. De blir väldigt lätt många i samma kruka efter ett tag så det är lätt att dela med sig. Tyvärr är inte mina så stora än - annars hade du gärna fått.
pialotta
20-12-2005, 19:52
ååå hur får man den att blomma då? jag har en liten en, det största bladet är 15-20 cm, tycker inte den växer nåt alls...
CITAT (pialotta @ 20-12-2005, 19:52) ååå hur får man den att blomma då? jag har en liten en, det största bladet är 15-20 cm, tycker inte den växer nåt alls... Jag gjorde ingenting alls speciellt med min och blev förvånad när knoppen visade sig. Vi får väl se om jag lyckas med samma sak nästa år! Min står för övrigt i ett norrfönster men jag vet inte om det är det ideala.
pialotta
21-12-2005, 13:07
Rossi, jag fortsätter att göra ingenting jag också förutom att hålla tummen, då
maimiti
22-12-2005, 17:50
Grattis! Min har blommat rätt troget i flera år, men iår planterade jag om den och då har den inte haft lust att blommar. Hoppas på nästa år igen.
Mina brukar blomma en gång per år har jag för mig. Det lustiga är att alla mina blommar ungefär samtidigt. Det kan vara nån vecka emellan knopparna tittar upp. Jag tycker det är väldigt lustigt. I år hade jag två lökar i samma kruka eftersom den ena var ett "barn" till den andra och båda blommade samtidigt. Såg riktigt häftigt ut måste jag säga. Jag hade ett tag en teori att de bara blommade om de stod ungefär i samma väderstreck men där bedrog jag mig för de kan blomma i alla väderstreck. Jag hade fyra Elefanttungor som blommade exakt samtidigt i år. Länge blommar de också, i flera veckor. Nackdelen är bara att de förökar sig så väldigt.
lilla mamma
18-02-2006, 16:55
och nu är det tre frökapslar på gång.. Någon intresserad?
Det kan du lita på Skickar dig ett Pm Eva St
Det ska väl finnas en röd variant med? Jag har bara den vita. Om någon vill göra sig av med en röd, köper eller byter jag gärna!! Mvh Fenja
lilla mamma
18-02-2006, 19:42
fröerna är Evas, Fenja, om du hittar ngn vill vi se bilder
Lady Hamilton
18-02-2006, 19:51
Kan det här vara en sådan?
Inte omöjligt Hamilton!! Den är bilden hittar jag på nätet, lilla mamma. Mvh Fenja
Lady Hamilton
18-02-2006, 20:15
Då har jag två  (Fräscha lökar)
VA?!!!  Var har du hittat dem Hamilton? Mvh Fenja
Lady Hamilton
18-02-2006, 20:23
Det vill du INTE veta
Jooooooooooooooooooooooooooooooo *krälar i stoftet* Snällà, söta, rara, vackra, fina vaaaaaaaaaaaaaaar? Mvh Fenja
Lady Hamilton
18-02-2006, 20:26
Jag gjorde MOT bättre vetande och beställde de från Rosenlust som Vip erbjudande i Feb-05
 Tack i alla fall! De kan ju inte misslyckas alltid heller.... Mvh Fenja
marskattan
18-02-2006, 20:43
CITAT (ÅsaF @ 22-12-2005, 21:59) Mina brukar blomma en gång per år har jag för mig. Det lustiga är att alla mina blommar ungefär samtidigt. Jag fick uppleva hur det såg ut när masssssvis med "målarborstar" blommade samtidigt. Var nämligen på Trädågrdspaletten i Malmö och det bara kryllade av sådana blommor. Riktigt häftigt må jag säga... Själv har jag inte haft fullt samma tur med mina två jag ärvt från farmor, ingen har blommat ännu.
Dom är ju underbara...har aldrig sett någon förut. ÅsaF...tycker du verkligen att det är en nackdel att dom förökar sig så mycket..  Nej nu luras du väl
CITAT (marskattan @ 18-02-2006, 20:43) CITAT (ÅsaF @ 22-12-2005, 21:59) Mina brukar blomma en gång per år har jag för mig. Det lustiga är att alla mina blommar ungefär samtidigt. Jag fick uppleva hur det såg ut när masssssvis med "målarborstar" blommade samtidigt. Var nämligen på Trädågrdspaletten i Malmö och det bara kryllade av sådana blommor. Riktigt häftigt må jag säga... Själv har jag inte haft fullt samma tur med mina två jag ärvt från farmor, ingen har blommat ännu. Och det var just på Trädgårdspaletten i Malmö som jag köpte en av mina. Den har nu blommat med en blomma och så har den förökat sig med säkert 5-6 nya skott. Jag måste plantera om nu för den står alldeles för trångt. Sen har jag en till som jag har fått av farbror B. Den verkar ha kraftigare blad men den är inte stor nog att blomma än. Får se vilken färg den får!
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2006, 10:21
CITAT (Hamilton @ 18-02-2006, 19:51) Kan det här vara en sådan?  Blomman på bilden är en Bollilja (=Scadoxus hette förut Haemanthus men nu vet man att den hör till ett annat släkte ) Mina bolliljor blommar ofta runt feb-mars innan bladen kommer men i somras överraskade en av dem med en blomma mitt i sommaren.
Lady Hamilton
19-02-2006, 10:37
 Öh! Mina är bara "torra lökar" nu............ Skulle jag ha börjat vattna dem för typ en eller ett par månader sedan?
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2006, 10:41
Om det är bolliljor du har ställ dem i det ljusaste fönstret du har och börja vattna men dränk dem inte. Jag har en planta som står i ett mörkare fönster och den blommar ofta inte förren framåt april så mycket ljus verkar sätta igång blomningen. Jag brukar nog inte låta dem torka ut helt under vintern jag slänger på någon skvätt nu och då så jorden inte blir supertorr jag förvarar dem i vanlig rumsteperatur under vilan.
Lady Hamilton
19-02-2006, 10:45
Lökarna ser "saft spända ut" och det syns lite " vita kraftiga" rötter så jag tror inte att de är "ihjäl-torkade" (ännu) Tack för svaret
I min krukväxtbok från 70-talet så står det så här om vit-/rödblommiga varianter:
Den vitblommande = Haemanthus albiflos = Elefanttunga Den rödblommande = Haemanthus katharinae = Blodlilja
Skötseln skiljer sig åt. Blodliljan är egentligen en växthusplanta men kan odlas som krukväxt.
Det finns bilder på båda varianterna och den röda liknar väldigt mycket blomman som visats tidigare i den här tråden. Om ni söker på bilder på google så kan ni själva se.
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2006, 10:54
CITAT (Rossi @ 19-02-2006, 10:48) I min krukväxtbok från 70-talet så står det så här om vit-/rödblommiga varianter:
Den vitblommande = Haemanthus albiflos = Elefanttunga Den rödblommande = Haemanthus katharinae = Blodlilja
Skötseln skiljer sig åt. Blodliljan är egentligen en växthusplanta men kan odlas som krukväxt.
Det finns bilder på båda varianterna och den röda liknar väldigt mycket blomman som visats tidigare i den här tråden. Om ni söker på bilder på google så kan ni själva se. Klickar man in Haemanthus katherinae i SKUD så blir man hänvisad till att den bytt namn till Scadoxus multiflorus ssp. katherinae denna underart till bolliljorna har dock fått behålla sitt svenska namn = blodlilja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-02-2006, 10:54) CITAT (Rossi @ 19-02-2006, 10:48) I min krukväxtbok från 70-talet så står det så här om vit-/rödblommiga varianter:
Det finns bilder på båda varianterna och den röda liknar väldigt mycket blomman som visats tidigare i den här tråden. Om ni söker på bilder på google så kan ni själva se. Klickar man in Haemanthus katherinae i SKUD så blir man hänvisad till att den bytt namn till Scadoxus multiflorus ssp. katherinae denna underart till bolliljorna har dock fått behålla sitt svenska namn = blodlilja Ja, min krukväxtbok har ju några år på nacken. Så då kan vi kallt konstatera att det INTE finns någon rödblommig variant av Elefanttunga/Pensellilja/Målarborste.
Lady Hamilton
19-02-2006, 12:07
"Mina lökar"  Har det vetenskapliga namnet Scadoxus puniceus = Målarborste. Helt enligt Rosenlust (Tillförlitligheten behöver vi inte disskutera.........  ) Och det är den som jag tidigare i tråden visat på bild
CITAT (Hamilton @ 19-02-2006, 12:07) "Mina lökar"  Har det vetenskapliga namnet Scadoxus puniceus = Målarborste. Helt enligt Rosenlust (Tillförlitligheten behöver vi inte disskutera.........  ) Och det är den som jag tidigare i tråden visat på bild Ja, det som är så missvisande är ju att man ibland även kallar Haemanthus albiflos som Lilla mamma först visade på bild här i tråden för målarborste även om det "egentliga" svenska namnet på dem är Elefanttunga. Det är inte lätt att hålla tungan rätt i mun i växternas värld!
pialotta
16-09-2007, 22:32
CITAT (pialotta @ 20-12-2005, 20:52)  ååå hur får man den att blomma då? jag har en liten en, det största bladet är 15-20 cm, tycker inte den växer nåt alls... heej jag är bara tvungen att väcka liv i denna ålderstigna tråd! När jag var och nattade mina krukväxter nu så upptäckte jag en KNOPP i min Elefanttunga, jag blev så otroligt glad! den har ståttt på samma plats sen dec 2005 men i somras stod den ute ett tag men fick flytta in igen för den blev bränd av solen. Och NU ståtar den med en liten fin knopp!! Hjälp mig nu att hålla alla tummar så att jag får se den i blom
håller alla tummar...dom är tjusiga när dom blommar
Christina i Småland
17-09-2007, 19:31
Jag har också en som blommar för första gången. Är på väg att vissna, men visst är den fin! /Christina
Min elefanttunga blommade för första gången för drygt ett år sedan. Sen dess har jag inte sett någon knopp men den har fått hur många sticklingar som helst. Undrar om kraften har gått åt till att fylla krukan med sticklingar så att den hoppar över blomningen i år?
Mina elefanttungor har inte blommat, men har även dom fyllt krukorna med små bäbislökar/knölar.. Om någon söker efter en lök så maila mej.. byter gärna..  alis_706@hotmail.com
Pauline/Sthlm
21-02-2009, 21:43
Hej! Har ärvt någon elefanttunga (som i min familj alltid hetat elefantöra vilket jag tycker låter bättre - men nu efter forum-studie inser tyvärr är helt annan växt) via min mor från min gammelfarmor. ((Gles vattning och aldrig ny jord  (poängen med bladtjocka växter är att de tål vad som helst) gjorde att den inte sköt så mkt sidolökar men ändå bågnade till slut plastkrukan. Delade då och satte (trångt) i egen jordblandning (blomjord grus trädgårdslera) som de faktiskt överlevt. FRÅGA: Vad skall de ha för jord?)) Brukar ställa dem ute norr om huset under sommaren och si, från senhösten blommar än den ena, än den andra. Som jämförelse blommade den en eller två gånger under tio år i lägenhet. Växer sig riktigt frodiga och nu efter 1½ år börjar det komma någon ny sidolök. Hoppas på fler småttingar men är någon bra på stimulansbehandling (utom jord o vatten, hm) så skriv?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|