|
ingrid fuxwall
30-11-2005, 21:37
när jag blir sur över att nyblivna föräldrar inte tackar för paket man skickar till deras nytillskott? Än en gång försökte jag vara snäll och köpte en grej och skickade till en släkting som nyligen fått barn, men som vanligt inte ett ord som bekräftar att paketet kommit fram. Vet att paket kommer bort men det är inte första gången detta händer. Första gången jag råkade ut för detta var i början på 90 talet och den gången vet jag att paketet kom fram men än har inget tack kommit och sedan har det bara rullat på. Nu har jag bestämt mig för att - aldrig mer
Björken
30-11-2005, 21:48
Nej du är absolut ingen gnälltant. Jag har också upptäckt att det har börjat bli så f-b svårt att säga ordet tack och jag säger som du att nu får det vara nog.
*Felix matte*
30-11-2005, 21:56
Tycker jag inte alls att du är. Det finns väl inget värre än folk som är sååå nonchalanta att de inte ens bemödar sig att tala om att försändelsen kommit fram. Rätt beslut
AndreasBlomquist
30-11-2005, 22:32
Nej! Absolut inte någon gnälltant för det.
Zarah P
30-11-2005, 22:34
Jag läste en helt underbar krönika om det där med att säga tack... Jag letade lite, och scannade in den, så att ni skulle få se den.  (Med andra ord; jag håller med! Jag är så omodern att jag tackar och NIGER - vilket vissa informerat mig "är mycket löjligt"... Men hellre löjlig och artig, än oförskämd och ouppfostrad, tycker jag!  ) Hoppas att det går att läsa fast det blev lite suddigt när jag klippte & hade mig - för storlekens skull...
*Felix matte*
30-11-2005, 22:40
CITAT (Zarah P @ 30-11-2005, 22:34) Jag är så omodern att jag tackar och NIGER - vilket vissa informerat mig "är mycket löjligt"... Men hellre löjlig och artig, än oförskämd och ouppfostrad, tycker jag!  ) Hoppsan  visste jag inte var löjligt... att niga alltså Men.. jag fortsätter niga... precis som jag alltid gjort
Zarah P
30-11-2005, 22:43
CITAT (Felix matte @ 30-11-2005, 22:40) CITAT (Zarah P @ 30-11-2005, 22:34) Jag är så omodern att jag tackar och NIGER - vilket vissa informerat mig "är mycket löjligt"... Men hellre löjlig och artig, än oförskämd och ouppfostrad, tycker jag!  ) Hoppsan  visste jag inte var löjligt... att niga alltså Men.. jag fortsätter niga... precis som jag alltid gjort  Jag blev faktiskt utskälld av en kompis mamma, en gång. Hon tyckte att jag var på TOK för gammal för att niga - och om jag nödvändigtvis SKULLE niga, fick jag göra det för gamla personer, inte för henne - som inte var 50 än. Jag blev så full i fniss...
*Felix matte*
30-11-2005, 22:49
AndreasBlomquist
30-11-2005, 22:50
Men snälla rara... Du får gärna niga för mig någon gång.
Ja, oförskämt att inte säga tack. Beror lite på i vilket sammanhang visserligen. Sen skulle jag nog själv fortsätta skicka presenter om det är till barndop etc, där är ju viktigare (tycker jag) att man själv gör det som "känns rätt" än att föräldrarna till parveln tackar för sig. Barnet ska ju inte drabbas av att föräldrarna är ohyfsade. (Gäller presenter till barn alltså, tycker ofta att presenter till vuxna känns onödiga, speciellt som ungefär alla jag känner har mer pengar än jag själv  )
Snöflinga
30-11-2005, 22:52
Du är inte alls gnälltant... blir arg å´dina vägnar  Otacksamma människor, usch och fy.......... ! Apropå niga, det har sagts mig att när jag svarade ja i kyrkan, så neg jag
AndreasBlomquist
30-11-2005, 22:53
CITAT (Snöflinga @ 30-11-2005, 22:52) Apropå niga, det har sagts mig att när jag svarade ja i kyrkan, så neg jag 
Zarah P
30-11-2005, 22:55
CITAT (Snöflinga @ 30-11-2005, 22:52) Apropå niga, det har sagts mig att när jag svarade ja i kyrkan, så neg jag  Vad gulligt! Äsch - jag tänker fortsätta niga. Hittills är det bara en person som tagit illa vid sig, och hennes åsikter bryr jag mig inte ett ruttet lingon om.
Nej inte är du en gnälltant! Det hör väl till god ton att tacka då man får en present!? Och niger.. det gör jag med ibland, speciellt då jag tackar för en present
Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv
Lady Hamilton
01-12-2005, 08:01
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningarta.......... jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu......//Reserv  Kära Reserv inte ska du känna så................ INGEN av oss har nog äns tänkt tanken........ Jag har hoppats att du läst det vi har skrivits till dig och hoppats att du funnit tröst i det. Men inte känner jag att du varit otacksam för att du inte har svarat eller komenterat det vi har skrivit. Du har ju haft nog ändå  Och som någon skrev "Reserv kommer tillbaka när han själv känner sig redo" Och med det har jag varit nöjd. Man vill ju samtidigt inte "tränga" sig på någon. Men jag är väldigt glad att du börjat att återkomma nu till oss VÄLKOMMEN TILL BAKA Kramar från Hamilton I övrigt håller jag med om att folk bör tacka när de fått någonting, det gör jag och det har jag lärt mina barn. Sedan det där med att niga det tycker jag att det gör man om man känner att det är rätt. Men det ska erkännas att det var ett tag sedan som jag själv neg.
netaave
01-12-2005, 08:02
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv Jag tror nog vi förstår varför Reserv, tror inte det är någon som väntat sig att du skulle sätta dig vid datorn och börja svara på våra pm:n i första taget. Alla vi som varit med om en anhörigs död vet att man stundtals är ganska hanlingsförlamad. Ingrid! Om man är en gnälltant för att man reagerar över uteblivet tack? Knappast! Det är inte bara otacksamt av dina släktingar det är fruktansvärt oförskämt också!
Du är INGEN gnälltant Ingrid. Så himla oförskämt att inte tacka!
Och Reserv, du behöver absolut inte be om ursäkt!
ingrid fuxwall
01-12-2005, 08:32
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv Beklagar om du tog illa vid dig, var inte alls avsikten, så nu är det jag som ska be om ursäkt.
Zarah P
01-12-2005, 08:43
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv Inte du - aldrig det. Så får du inte känna det. Jag säger som Hamilton - ingen har ens tänkt den tanken. Kram!
Niga kan jag inte göra längre. Vet inte varför. Det känns för underdånigt på något sätt. Inte ens vid begravningar när man går fram till kistan och kvinnorna niger kan jag förmå mig att göra det. Jag har en spärr där på något sätt.
Lady Hamilton
01-12-2005, 09:01
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 08:55) Niga kan jag inte göra längre. Vet inte varför. Det känns för underdånigt på något sätt. Inte ens vid begravningar när man går fram till kistan och kvinnorna niger kan jag förmå mig att göra det. Jag har en spärr där på något sätt. Du gör självklart som du känner är rätt Det är så olika i dag hur folk gör.
Sulawesii
01-12-2005, 09:22
CITAT (Hamilton @ 01-12-2005, 08:01)  Kära Reserv inte ska du känna så................ INGEN av oss har nog äns tänkt tanken........ Nä, verkligen inte! Det är ju inte alls samma sak!
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv Reserv, du behöver inte alls känna dej otacksam. Jag tror precis alla förstår att du går igenom ett helvete. Då är man definitivt förlåten om man inte har ork och kraft till att svara och tacka. Kram
Hannele
01-12-2005, 10:10
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-11-2005, 21:37) när jag blir sur över att nyblivna föräldrar inte tackar för paket man skickar till deras nytillskott?
Än en gång försökte jag vara snäll och köpte en grej och skickade till en släkting som nyligen fått barn, men som vanligt inte ett ord som bekräftar att paketet kommit fram. Jag tycker också att man ska tacka, men ibland kan småbarnsföräldrar vara så trötta och upptagna, att man inte hinner med något extra..
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 10:10) CITAT (ingrid fuxwall @ 30-11-2005, 21:37) när jag blir sur över att nyblivna föräldrar inte tackar för paket man skickar till deras nytillskott?
Än en gång försökte jag vara snäll och köpte en grej och skickade till en släkting som nyligen fått barn, men som vanligt inte ett ord som bekräftar att paketet kommit fram. Jag tycker också att man ska tacka, men ibland kan småbarnsföräldrar vara så trötta och upptagna, att man inte hinner med något extra.. Då tror jag faktiskt inte att de hinner med att ta emot fler presenter från Ingrid heller!
Visst blir man besviken om någon person inte tackar för gåvan. Men å andra sidan ger man inte gåvor för att få tack;åtminstone gör inte jag det utan det är så jätte roligt att ge gåvor;så den kännslan inom mig själv gör att jag är redan glad länge och det redan före jag gett gåvan.
Men mina kännslor av besvikelse handlar ALLTID om mig själv ,mina motivationer.....
Du kan jo fråga Ingrid om de har fått gåvan;varför göra din egen tillvaro svår?
Reserv;det är skönt att se att du är här och du behöver absolut inte ha dåligt samvete!
kristerh
01-12-2005, 11:57
Ja det verkar som man inte får lära sig att säga tack nuförtiden och de som fått lära sig det har tydligen glömt Hövlighet har oxså försvunnit nånstans  jag brukar tacka folk för att de slänger igen dörren istället för att hålla upp när jag kommer efter. Det blir lite förvånande miner men de kanske får sig en tankeställare, eller oxså är de så dumma att de inte förstår vad jag tackar för... och att höra av sig och tacka när man fått en blomma eller present tar jag som självklart.
*Felix matte*
01-12-2005, 12:12
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 10:15) CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 10:10) CITAT (ingrid fuxwall @ 30-11-2005, 21:37) när jag blir sur över att nyblivna föräldrar inte tackar för paket man skickar till deras nytillskott?
Än en gång försökte jag vara snäll och köpte en grej och skickade till en släkting som nyligen fått barn, men som vanligt inte ett ord som bekräftar att paketet kommit fram. Jag tycker också att man ska tacka, men ibland kan småbarnsföräldrar vara så trötta och upptagna, att man inte hinner med något extra.. Då tror jag faktiskt inte att de hinner med att ta emot fler presenter från Ingrid heller!  Tycker som Rossi
Nej Ingrid, du är ingen gnälltant. Det är självklart att man tackar när man får en present, vare sig man får den direkt i handen eller per post. Tycker det är rent sagt oförskämt att de där släktingarna inte ens höra av sig. Även om det kan vara fullt upp när man nyss fått småbarn så är det aldrig så fullt upp så man inte ens har fem minuter över för att lyfta telefonluren för att ringa och tacka. För övrigt så gör jag som kristerh när folk släpper dörren framför näsan på mig; tackar artigt. Reserv, jag lovar dig att ingen - absolut ingen - här på forumet sitter och väntar på att du ska tacka för vårt deltagande i din sorg. Det får du bara inte tro!
CITAT (Reserv @ 01-12-2005, 07:31) Nu känner juh jag mig fruktansvärt träffad i den här tråden  Förlåt, förlåt, förlåt alla ni som skickade underbara hälsningar både i tråden och via pm och ännu ej fått nåt svar eller tack från mig. Det är tyvärr bara några stycken som jag svarat och tackat, men jag har inte vetat hur jag ska formulera mig, jag känner mig mycket otacksam för att jag inte svarat alla nu. Alla hälsningar har tacksamt emottagits och har stärk mer än ni tror, men det tar juh ett tag innan man är tillbaks på banan igen så att säga. Kram till er alla//Reserv Sällar mig till de övriga och säger NEJ NEJ NEJ! Du ska inte känna dig otacksam! Det är en himla skillnad på situationerna! Hoppas vi har övertygat dig om det nu! (Jag kanske inte ska säga nåt eftersom jag faktiskt fått svar från dig, men jag svarar för de andra också!  Man förväntar sig inte ett tack för beklagandet av sorgen från någon som mår väldigt dåligt och befinner sig i chock)
Nej Ingrid, du är ingen gnälltant, det är klart att man väntar sig ett tack. Däremot tycker jag att det är överdrivet att kalla det "rent sagt oförskämt" och liknande. Är det någon gång i livet som ett och annat kan komma bort så är det när man nyss har blivit förälder...även om det finns tid att lyfta på telefonluren så är det inte säkert att man minns det, första resan är så omtumlande...
*Felix matte*
01-12-2005, 18:37
Instämmer i Magdis inlägg...har ju också fått svar men även om inte... så hade jag aldrig ens kommit på sån tanke.
Ophelia
01-12-2005, 19:04
Tycker inte alls du är en gnälltant. Låter tråkigt att inte få ett tack.
Själv har jag slutat förvänta mig något från andra.
netaave
01-12-2005, 21:43
Tror många glömt det där med att tacka Tacka för saker tacka för senast tacka för titten (besöket) m.m m.m. Kommer ihåg ett av åren jag jobbade på dagis delade jag ut godispåsar till alla barn på julfesten (som tomte) det var 90 barn på stugan, 3 sa tack. De flesta barn bara ryckte åt sig påsen och stack iväg till kompisarna. Dom barnen är födda på 70-talet och är nog föräldrar själva nu.
Jag tycker det verkar lika omordernt att tacka som att kunna använda ordet förlåt. Ord och handlingar som för mig är lika viktiga som att äta och dricka. Ordet förlåt skall visserligen inte missbrukas. Men om man vet med sig att man varit dum kan man väl åtminstonde kosta på sig att visa det.
Till dig Reserv sällar jag mig till alla andra. Det finns väl ingen överhuvud taget som skull förvänta sig att du ska orka med oss också. Ta du hand om dig och de dina och samla så mycket krafter ni bara kan.
/Gillan
ingrid fuxwall
01-12-2005, 22:41
CITAT (silos @ 01-12-2005, 10:41) Visst blir man besviken om någon person inte tackar för gåvan. Men å andra sidan ger man inte gåvor för att få tack;åtminstone gör inte jag det utan det är så jätte roligt att ge gåvor;så den kännslan inom mig själv gör att jag är redan glad länge och det redan före jag gett gåvan.
Men mina kännslor av besvikelse handlar ALLTID om mig själv ,mina motivationer.....
Reserv;det är skönt att se att du är här och du behöver absolut inte ha dåligt samvete! Men det som jag är mest sur över är ju att ingen kan svara på om paketet kommit fram eller ej. Även jag vet ju att småbarnsföräldrar har mycket kring sig så det var kanske inte det uteblivna tacket jag mest reagerade på utan snarare att ingen kan behaga sig att berätta om det kommit fram eller ej.
*Felix matte*
01-12-2005, 23:00
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-12-2005, 22:41) CITAT (silos @ 01-12-2005, 10:41) Visst blir man besviken om någon person inte tackar för gåvan. Men å andra sidan ger man inte gåvor för att få tack;åtminstone gör inte jag det utan det är så jätte roligt att ge gåvor;så den kännslan inom mig själv gör att jag är redan glad länge och det redan före jag gett gåvan.
Reserv;det är skönt att se att du är här och du behöver absolut inte ha dåligt samvete! Men det som jag är mest sur över är ju att ingen kan svara på om paketet kommit fram eller ej. Även jag vet ju att småbarnsföräldrar har mycket kring sig så det var kanske inte det uteblivna tacket jag mest reagerade på utan snarare att ingen kan behaga sig att berätta om det kommit fram eller ej. Småbarnsföräldrar är aldrig så fullt upptagna att de inte hinner skicka tack eller meddela att present anlänt.. det är bara svammel att påstå att man skulle vara sååå uppslukad att livet utanför blöjbyte och ev amning inte existerade.
Lady Hamilton
02-12-2005, 08:56
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 23:00) Småbarnsföräldrar är aldrig så fullt upptagna att de inte hinner skicka tack eller meddela att present anlänt.. det är bara svammel att påstå att man skulle vara sååå uppslukad att livet utanför blöjbyte och ev amning inte existerade. Detta skriver jag under på. Även om man inte "hinner" samma dag så finns det en dag efter det oxå............
birgitek
02-12-2005, 10:26
Att Tacka- självklart Ja! Att Niga - absolut inte! Birgit Ek
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-12-2005, 22:41) CITAT (silos @ 01-12-2005, 10:41) Visst blir man besviken om någon person inte tackar för gåvan. Men å andra sidan ger man inte gåvor för att få tack;åtminstone gör inte jag det utan det är så jätte roligt att ge gåvor;så den kännslan inom mig själv gör att jag är redan glad länge och det redan före jag gett gåvan.
Reserv;det är skönt att se att du är här och du behöver absolut inte ha dåligt samvete! Men det som jag är mest sur över är ju att ingen kan svara på om paketet kommit fram eller ej. Även jag vet ju att småbarnsföräldrar har mycket kring sig så det var kanske inte det uteblivna tacket jag mest reagerade på utan snarare att ingen kan behaga sig att berätta om det kommit fram eller ej. Just det;inte behöver det vara enklare än så;men jag skall jo alltid gå såååå djuuupt
Reserv;det är skönt att se att du är här och du behöver absolut inte ha dåligt samvete! Men det som jag är mest sur över är ju att ingen kan svara på om paketet kommit fram eller ej. Även jag vet ju att småbarnsföräldrar har mycket kring sig så det var kanske inte det uteblivna tacket jag mest reagerade på utan snarare att ingen kan behaga sig att berätta om det kommit fram eller ej. Men kära nån då...ring och fråga om du nu vill veta det... Varför ger man en present egentligen...för att få bekräftelse eller för att bekräfta någon annan... Tycker att ordet TACK är otroligt överskattat...det betyder ju egentligen ingenting... Är det inte mer givande att få se glädje i någons ögon än ett buttert TACK?? Eller en blomma på födelsedagen...eller ett litet kort... Eller att barnet får höra om 20 år att "den fick du av tant Ingrid när du föddes.." Du får ursäkta så himla mycket men lite "gnälltant" tycker faktiskt jag att du är...om jag skall vara riktigt ärlig.. ..om inte annat så är det väl ingenting att hänga upp sig på...och kanske har de fått jättemånga presenter och livet är KAOS och ska man då ha dåligt samvete för att man ska behöva ringa en massa folk för att tacka för presenter så kan man nog lika gärna vara utan dem...eller så säger de kanske tack nästa gång ni ses... Jag tror iallafall att de tänker med värme i hjärtat på dig eftersom du visat att du tänker på dem....och DET tycker jag är viktigare än TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|