Full version: Fylla 65 år
*Felix matte*
Brorsan fyller i dec, hans månadsinkomst sjunker med dryga fyratusen kronor netto ohmy.gif
Maken fyller ålderspensionär nästa år.
Vad tror de styrande... börjar man plötsligt äta mindre, inte vara i behov av läkare och mediciner, kanske vill de att man byter ner sig till liten etta och skippar lunchen... Hur ska man annars tyda sänkningen av pension just när man fyller 65 unsure.gif
Annkina
Min pappa blev pensionär för någon månad sedan. Mamma har friår. De tycker pengarna räcker utan problem. Ändå har de aldrig varit höginkomsttagare. Jobbat inom textil.
mamamaggan
Ja konstigt är det för det är ju då man är högkonsument av sjukvård. Visserligen finns ju högkostnadsskydden men i alla fall.

Ändå så får väl dagens pensionärer det lite bättre än de som är mellan 50 och 60. Min egen pension blir 45% av min lön p g a att det var jag som jobbade halvtid när barnen var små, det var oftast jag som var hemma när de var sjuka. Förr kunde man " hinna ikapp" genom att jobba mer när barnen vuxit upp men det går inte längre.
Pirum
Ännu konstigare är ju att man får olika pension beroende på vad för jobb man haft tidigare blink.gif

Som om vissa pensionärer automatiskt behöver mer pengar än andra? Varför ska en fattig sate som slitit med att jobba på golvet få lägre pension än en som tjänat mycket, och kanske till och med har en rejäl sparad slant på banken?

Nej, alla bör få lika mycket i pension.
KURT
I Tyskland kommer man gradvis att höja pensionsåldern till 67 år, i England har en utredning föreslagit att höja pensionsåldern till 68 år.
Lady Hamilton
Ja du tyvärr Felixmatte...........Men det är nog bättre NU i allafall.
Som de flesta inte tänker på är att det att bli ännu sämre med det nya pensionssystemet. Om de inte pensionssparar nu kommer de att få mindre än 1/2 av lönen i pension.
Rossi
CITAT (Pirum @ 01-12-2005, 00:55)
Ännu konstigare är ju att man får olika pension beroende på vad för jobb man haft tidigare blink.gif

Som om vissa pensionärer automatiskt behöver mer pengar än andra? Varför ska en fattig sate som slitit med att jobba på golvet få lägre pension än en som tjänat mycket, och kanske till och med har en rejäl sparad slant på banken?

Men det är väl inte så konstigt? Höginkomsttagarna har ju betalat mycket mer i skatt och därför finns det mer för dem att få i pension.

Alla får ju pension i storleken som relaterar till vad man haft i lön tidigare. Rättvisare kan det väl inte bli?

Om alla ska ha samma pension så ska alla ha samma lön också. smile.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 01-12-2005, 00:55)

Ja, och alla ska studera lika många år och ha lika mycket studieskulder och skaffa lika många barn och ha lika höga utgifter och vara lika sparsamma och
Pirum
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 09:06)
Om alla ska ha samma pension så ska alla ha samma lön också.  :)

Nej, för när man arbetar kan man argumentera för att någon är mer produktiv än nån annan, eller har svårare jobb. Det är ju så man motiverar att någon har mer lön.

När man är pensionär faller de argumenten.

Att rika betalat mer skatt? Ja, det stämmer säkert. Men ska de då också hamna först i vårdköer, få de finaste äldreboendena? Egen fil på motorvägen? De HAR ju betalat mer skatt?

Menmen, man ska vara ojämlik in i döden...det grundläggs ju redan när man är föräldraledig, den som är nyttig för samhället (=hög lön) får mycket kosing, den som råkat bli på smällen när hon är ensamstående, kanske rentav student, den ska straffas. Barn ska lära sig tidigt att alla inte är lika mycket värda... wink.gif

Tycker exempelvis inte ALLS att min farmor ska ha lägre pension än min farfar, trots att han arbetat och hon till största delen varit hemmafru.

Menmen, jag förstår att folk kan ha olika åsikter om det här.
*Felix matte*
För våran egen del tror jag inte alls att det blir några "fattigår"... vi kommer säkert att få så mycket att vi klarar oss galant.
Men nog tycker jag att det var lite väl mycket som försvann precis vid 65-års strecket.
Rossi
CITAT (Pirum @ 01-12-2005, 12:08)
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 09:06)
Om alla ska ha samma pension så ska alla ha samma lön också.  smile.gif

Nej, för när man arbetar kan man argumentera för att någon är mer produktiv än nån annan, eller har svårare jobb. Det är ju så man motiverar att någon har mer lön.

När man är pensionär faller de argumenten.

Att rika betalat mer skatt? Ja, det stämmer säkert. Men ska de då också hamna först i vårdköer, få de finaste äldreboendena? Egen fil på motorvägen? De HAR ju betalat mer skatt?

Menmen, man ska vara ojämlik in i döden...det grundläggs ju redan när man är föräldraledig, den som är nyttig för samhället (=hög lön) får mycket kosing, den som råkat bli på smällen när hon är ensamstående, kanske rentav student, den ska straffas. Barn ska lära sig tidigt att alla inte är lika mycket värda... wink.gif

Tycker exempelvis inte ALLS att min farmor ska ha lägre pension än min farfar, trots att han arbetat och hon till största delen varit hemmafru.

Menmen, jag förstår att folk kan ha olika åsikter om det här.

Men vem ska betala då? Pengarna räcker ju inte till som det är idag.

Jag tror att man måste vänja sig vid i mycket större utsträckning att man själv måste spara ihop till pensionen och inte förlita sig på att staten ska betala.

Detta känns lite som ett i-landsproblem .... Även de som har den lägsta pensionen i Sverige idag klarar sig faktiskt. Jämför med de som inte ens har mat för dagen. Lite bortskämt är det allt.
Hannele
CITAT (Pirum @ 01-12-2005, 12:08)

Så kommer det att bli och är redan så.
Det är ingen nytta med hög pension, för inom hemvården straffas man bara med högre avgifter.
Då är man på jämlik nivå igen; de som aldrig arbetat, har samma levnadsstandard, som de som införskaffat sej en hög pension. De differentierade avgifterna gör alla jämlika.

Men knappast kommer farfar och farmor få bo på samma hem. wacko.gif
Betty
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 12:52)
Även de som har den lägsta pensionen i Sverige idag klarar sig faktiskt. Jämför med de som inte ens har mat för dagen. Lite bortskämt är det allt.

Tycker nog allt att den jämförelsen var lite i grövsta laget...
Rossi
CITAT (Betty @ 01-12-2005, 13:04)
Även de som har den lägsta pensionen i Sverige idag klarar sig faktiskt. Jämför med de som inte ens har mat för dagen. Lite bortskämt är det allt.

Tycker nog allt att den jämförelsen var lite i grövsta laget...

Ville bara sätta lite perspektiv på det hela. Men visst, du har rätt, man kan inte hela tiden jämföra med det värsta.
Pirum

Jag tror att man måste vänja sig vid i mycket större utsträckning att man själv måste spara ihop till pensionen och inte förlita sig på att staten ska betala.

Många kan redan idag inte spara, och även om de på något sätt lyckades spara så är en del bidrag beroende av att man just inte har några sparade pengar. Vilket kanske är rimligt.

Själv är jag ju så vrång att jag tycker att de högsta pensionerna bör sänkas (i synnerhet riksdagspolitikernas) för att på så sätt kunna höja de lägsta.

Men visst, håller med om att man "måste se om sitt bo", och försöka planera lite.
kristerh

Det borde även gälla barnbidragen wink.gif har man inte råd så...
jag vet flera pensionärer som inte har råd att lösa ut sina mediciner, visst det finns högkostnadsskydd, men då måste man ju komma upp till 1.800:-
krister
Rossi
När det gäller barnbidrag så tycker jag att de borde vara behovsprövade. Höginkomsttagare som inte behöver barnbidrag borde inte heller få något så kunde istället de småbarnsföräldrar som har det riktigt knapert få lite högre bidrag.

Min filosofi är att bidrag ska bara de ha som verkligen behöver det.

När det gäller pensionen ser jag inte den som "bidrag" utan mer som pengar som man har tjänat in under sin yrkesverksamma ålder. Och ju mer man har tjänat in desto mer får man i pension.

Men det är bara min egen högst personliga åsikt. Kul att höra lite olika synpunkter från er andra också.
Hannele
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 13:59)
När det gäller barnbidrag

Intrerresserar bara ytterst få 65-åriga män. tongue.gif
Rossi
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 14:05)
CITAT (Rossi @ 01-12-2005, 13:59)
När det gäller barnbidrag

Intrerresserar bara ytterst få 65-åriga män. tongue.gif

Tror du kristerh känner sig smickrad nu, Hannele? laugh.gif
Biggan_
Nån rättvisa blir det väl aldrig med pensionen! Jag är så lyckligt lottad att jag aldrig i mitt 59-åriga liv har varit arbetslös (har jobbat sedan jag var 14 år) dessutom har jag nästan aldrig varit sjukskriven ( mina sjukdagar under ett helt arbetsliv är nog inte över en månad ), men jag tänker på dem som är långtidssjuka och på dem som har långa arbetslöshetsperioder. Hur skall dom kunna få en dräglig pension? Dom tjänar inte in till någon pension och har inte chans att spara några pengar. Visst får dom en grundpension som dom får hanka sig fram på så gott det går, men nån rättvisa är det inte. Man rår ju inte för att man blir sjuk eller inte kan få ett arbete.
*Felix matte*
Det var inte så tråkigt att fylla 65... vi har varit och firat brorsa som fyller idag och nu har han fått nytt besked om pensionens storlek. Den minskar inte med mer än ca 1500 - 2000 kr netto smile.gif Än vet han inte exakta summan eftersom pengarna kommer först den 19:e.
Det var alltså inte alls så illa som han fick höra tidigare... det verkar som att ingen riktigt vet hur detta med ålderspension funkar.
Försäkringskassan hade iaf skickat papper där de säger.. Vi har idag beviljat dig full ålderspension.. Vaddå beviljat... det är ju en rättighet man har... betalat in har man ju gjort under sitt yrkesverksamma liv.
Snöflinga
Nu är det faktiskt så idag att man måste ansöka om pension ohmy.gif Helst ttre månader innan det fylls......... Sverige är fantastiskt laugh.gif

Sedan är det också, om jag förstått det rätt, att det är den generation som jobbar nu som betalar vår pension via skatten...... Den gode Ringholm snodde ju en stor del av avsatta pensionsslantar, med löfte att det skulle återbetalas, men det är glömt nu wub.gif Så det gäller för er kära vänner i produktiv ålder att jobba på, så vi gamlingar får vår månadspeng och även skaffa många barn som kan betala er pension.......
hav
CITAT (Felix matte @ 30-11-2005, 22:27)
/kanske vill de att man byter ner sig till liten etta/

/Så det gäller för er kära vänner i produktiv ålder att jobba på, så vi gamlingar får vår månadspeng/

Jobbar så gärna! Gör det mer än 60 timmar i veckan - och bor i en liten etta, kan inte pensionsspara, har ingen bil osv. Men gnäller inte för det, mer än så här då...

tongue.gif
Snöflinga
Love you hav ......... min ålderdom är tryggad tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon