Jag undrar om man kan plantera om den nu, den slutade blomma för någon månad sedan och har ett litet skott på väg, vet ej om det är en keikis eller blomstängel. Eller ska jag hellre vänta till våren? Det är ju trots allt inte så lång tid kvar nu tills det vänder.

Plantan tillhör en kompis ch jag hade tänkt plantera om den åt henne och samtidigt fråga om jag kan få den lilla keiki som sitter vid rötterna, växten är för övrigt i gott skick men kunde behöva en ny kruka.
kristerh
01-12-2005, 12:09
Det går bra att plantera om den, om inte stängeln blivit så stor att knopparna syns.
krister
okej, tack! Jag har funderat över hur jag ska frakta den lilla keikin över hela göteborg, lägga i flera lager plastpåsar och lägga i en stor jackficka så den får min kroppsvärme? Eller bara packa in väldigt ordentligt? Deb senaste funderingen är om jag kunde ha den i en stor termos eftersom de håller den temperatur som är inuti oavsett hur det är utanför.
kristerh
01-12-2005, 13:54
Skaffa en sån där fodrad blompåse, det brukar man få om man köper någon känslig blomma på vintern, dessa brukar jag spara, jättebra att frakta känsligt i på vintern, eller om du har en liten kylväska, jag menar en sån där man kan ha ett 6 pack läsk eller öl i, de är utmärkta.
krister
Tack för tipset, nu står en kylväska packad för imorgon! Ska jag skära av resterande blomstängel ovanför det nya skottet eller bara låta vara?
kristerh
02-12-2005, 09:55
Kan du få loss den utan att skada den gamla stängeln så låt den vara, men det enklaste är att klippa av stängeln och försiktigt klippa av keikin på bägge ändarna av stängeln så den inte skadas.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.