KURT
Utomlands kan man ganska ofta se spadar av nedanstående modell, de ser ju otroligt klumpiga ut. är det någon som vet varför man har ett långt rakt skaft utan något handtag?

Ingrid på Västkusten
Double - digging!

Jag har ju gått kurs i utländsk spadföring ( OK kursen handlade om annat men vi fick även lära oss detta hihi), och det är en orsak till detta med vinkling av spadens blad samt skaftet. Kan ju nämna att jag fick vansinnigt ont i ryggen av den sortens grävande!

Fast handtag hade vi på dem - rakt skaft och konstig vinkel på bladet var det i alle fall.
LindaLunda
Tack för det svaret! Detta är något jag har undrat över länge också wacko.gif !
Lidna
mamamaggan
Min man fick låna en sådan spade av vår granne vid sommarstugan. Han tyckte att det var jättebra, förutom avsaknaden av handtag, just för att det hade så långt skaft. Min man är rätt så lång , 186 cm, och han fick inte lika ont i ryggen som med " vanlig" spade.Så det finns nog både för-och nackdelar precis som med allting annat.
Susanna
Den där spaden med lång pinne på har jag jobbat med på arkeologiska utgrävningar i Grekland och Italien. Jag tycker den passar bäst för att skyffla jord, dvs inte djupgrävning utan flytta en jordhög till annan plats. Då är den riktigt bra.
Ingrid på Västkusten
Funderar på om det inte är meningen också att spadens handtag skall kapas till önskad längd?
Pirum
När jag var liten trodde jag spadarna såg ut så i serietidningar eftersom tecknarna inte orkade rita handtaget... blev storligen förvånad när jag såg dessa opraktiska skapelser på foton, från USA.

Det är möjligt att med rätt teknik använda dessa på ett bra sätt. Men själv tycker jag de känns väldigt instabila. Ger dålig kraft också, eftersom man gärna vill "hugga in" på det material man vill gräva eller skyffla. Jag iaf. Antar att det är annorlunda vid arkeologiska utgrävningar smile.gif

Vad gäller att långa personer har svårt att hitta spadar, ja, så är det tyvärr idag när saker massproduceras sad.gif Förr gjorde ju folk sina egna skaft och handtag. Gäller givetvis även kortare personer. Har dock sett att Fiskars samt några andra har trädgårdsspadar i kort utförande.

Är själv ungefär normallång, och tycker att exempelvis skyfflar gott kunde vara lite längre, så man inte behöver kröka ryggen så mycket. Blir ju tyngre att lyfta med längre skaft ibland, men...
Ingrid på Västkusten
Ett tips på korta sparar är att kika på något överskottslager.
Oavsett längd, donar man i upphöjda bäddar så vill man redan där ha en spade med kortare skaft.

Fick förresten min engelska trädgårdstigning (Kitchen Garden) där det ordades mkt om grävandets vara och ickevara ( Bob Flowerdews artikel). Otroligt vettigt. Varför gräva alls? Alltså gräva om trädgårdslandena. Mkt vettiuga rgument och arbetssätt!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon