|
Zarah P
01-12-2005, 08:52
Skriv gärna ner era recept, ni som gör snaps eller likör! Det är alltid roligt att få nya idéer, tycker jag!
Det fanns inget alternativ för mig. Jag dricker visst det alkohol, dock ej snaps/oblandad starksprit och följaktligen gör jag ingen heller.
Inte för att jag dricker snaps sådär väldigt ofta.... men en eller två vid midsommar o på julafton blir det nog... fast den brukar köpas på systemet.
Hannele
01-12-2005, 09:59
Jag köper den klar på SystemetNej, det fattas ju allternativet alla goa färdigkryddade på Systemet.  Serveras i saxofonspelande julsnapsglas.
Zarah P
01-12-2005, 10:01
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 09:59) Jag köper den klar på Systemet
Nej, det fattas ju allternativet alla goa färdigkryddade på Systemet. Jag förstår inte vad du menar? Fattas det ett alternativ för att man köper den på Systemet?
Jag har goda vänner som gör otroligt god snaps! Med saffran bla. Men det är väl inte så svårt att krydda brännvin..? Man köper brännvin special, och så lägger man i vad man nu vill, sliar alt. låter vara kvar, så är det klart. Eller?
Christoffer
01-12-2005, 11:06
Något som är gott vid juletider är likören "Gold Strike" Smakar glögg, innehåller guldflagor och har en mycket hög procenthalt (50%). Men i år blir det ingen för min del.
*Felix matte*
01-12-2005, 12:37
Dricker varken snaps eller likör men till julen ska jag ändå smaka på Hjortronlikör som jag köpte i Finland
Hannele
01-12-2005, 13:14
CITAT (Zarah P @ 01-12-2005, 10:01) CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 09:59) Jag köper den klar på Systemet
Nej, det fattas ju allternativet alla goa färdigkryddade på Systemet. Jag förstår inte vad du menar? Fattas det ett alternativ för att man köper den på Systemet?  Klar sprit betyder okryddat brännvin typ Renat eller olika vodkor.
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 13:14) CITAT (Zarah P @ 01-12-2005, 10:01) CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 09:59) Jag köper den klar på Systemet
Nej, det fattas ju allternativet alla goa färdigkryddade på Systemet. Jag förstår inte vad du menar? Fattas det ett alternativ för att man köper den på Systemet?  Klar sprit betyder okryddat brännvin typ Renat eller olika vodkor.  Hannele, du missuppfattar Zarah. Ordet klar har fler än en betydelse, det betyder även färdig. I detta fallet: Färdigblandad/ Färdigkryddad.
Zarah P
01-12-2005, 14:59
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 12:37) Dricker varken snaps eller likör men till julen ska jag ändå smaka på Hjortronlikör som jag köpte i Finland  Lapponia? Jättegod är den - och om du vill lyxa kan jag rekommendera att värma den lätt och ha den på vaniljglass - gärna blandad med hjortronsylt.  Hannele - Jag menade just som Betty sa. Klar = färdig, alltså.
Maria i Helsingborg
01-12-2005, 16:54
Min bättre hälft låter en kvist malört dra i en flaska sprit men det tycker jag är odrickbart....... RECEPT: 1 par timmar ledigt 200 kronor i börsen 1 tur och retur-biljett till Helsingör Aalborg akvavit, iskall, är fint till sillen - och så fick man en liten utflykt på köpet Slånbärslikör gör jag själv!
vickeva
01-12-2005, 17:48
Denna är mumsig
Julsnaps Ingredienser; 75 cl sprit 0,5 dl russin 2 kanelstänger 1 bit ingefära 1 bit pomeransskal 8 skållade mandlar 4 kryddnejlikor
Så här gör du; Stoppa kryddorna i en flaska. Häll på spriten och låt dra minst 4 timmar.(Helst längre) Serveras väl kyld
Julröd körbärslikör
Ska göras när körsbären är lagom ätmogna.
Fyll en bredhalsad flaska eller karaff till hälften med röda, mogna körsbär, helst surkörsbär. Häll på Renat så att flaskan fylls. Sätt på en lock. Låt flaskan stå 2-3 veckor, eller tills vätskan är ordentligt rött.
Sila bort körsbären, skölj karaffen. Mät vätskan och häll den tillbaka i karaffen med lika mycket strösocker. Skaka flaskan varje dag tills sockret har helt bladat sig med likören. Sedan är den klar att njutas till julen.
Zarah P
01-12-2005, 20:32
Åh! Tack så mycket för recepten!
Jag vill inte vara utan mina julsnapsar. Den ena funkar egentligen året om, den med citronsmak. Den som är "viktigast" och mest julig är den med saffran. 1 g saffran det färgade skalet av en apelsin och en citron, inte det vita 75 cl sprit Blanda i tex en tillbringare, låt stå över natten. Sila och häll upp på flaska.
Zarah P
02-12-2005, 08:53
Låter gott!  Konstigt, egentligen... Jag som inte ens dricker nubbe - egentligen - tycker att det är så rackarns kul att blanda snapsar! Men de brukar bli uppskattade julklappar! (Ja, LITE smakar jag ju, såklart...)
netaave
02-12-2005, 18:10
Jag dricker inte snaps men gör gärna egen likör. Till julen gör jag Martin Timells Coaintreau av Årstabrännvin och socker.
Lady Hamilton
02-12-2005, 19:42
Jag dricker alkohol (förutom vin  ) men jag har aldrig förstått varför man skall dricka till jul Jag tror nog att jag var över 20 år innan jag ens fattade att det fanns folk som drack alkohol under julen. Där jag växte upp fanns det ingen som gjorde det. Men däremot var det vanligt till övriga helgerna
Zarah P
03-12-2005, 11:38
CITAT (Hamilton @ 02-12-2005, 19:42) Jag dricker alkohol (förutom vin  ) men jag har aldrig förstått varför man skall dricka till jul Jag tror nog att jag var över 20 år innan jag ens fattade att det fanns folk som drack alkohol under julen. Där jag växte upp fanns det ingen som gjorde det. Men däremot var det vanligt till övriga helgerna  Jag är inte heller uppväxt i en alkoholdrickande familj. Vi har som regel inte ens druckit öl till mat, champagne på nyår eller nubbe på midsommar eller jul, och absolut inte en vanlig helg. Att jag blandar ihop likörer är mitt eget val, och något jag gör bara för att jag tycker att det är roligt. Dessutom är det en uppskattad present. Nåväl - var och en salig på sin egen fason.  En Baileys till kaffet tackar jag inte nej till (och jag ska minsann testa att göra den där Baileystryffeln) men annars är jag ganska kräsen. Just därför är det roligt att få tips på GOD likör/snaps. Tycker jag.
Jag gör både snaps och likörer, lika spännande varje gång hur det ska smaka. Det kan skilja sig rejält från år till år beroende på vädret...
Gör varje år snaps på rönnbärsblom, mild och god, med en tydlig mandelsmak! Ta ca 10-15 cl Brännvin Special ur en kvarting och häll upp i en liten burk. Fyll på med utslagna rönnbärsblommor, ta bort så mycket som möjligt av skaft och stjälkar. Spriten ska täcka blommorna så de inte mörknar av syret. Förslut burken och låt stå 1-2 veckor. Filtrera och häll tillbaka essensen i flaskan. Avnjut under sommaren! Tycker man smaken är för stark späder man med mer sprit.
mamamaggan
04-12-2005, 14:21
Vilka bra recept.
Inte för att jag snapsar mer än till jul,midsommar och kräftskivan men då får det gärna vara kryddat med något.
Den där med rönnblommorna måste jag försöka komma ihåg att testa i sommar.
titti49zon6
04-12-2005, 14:38
Förr gjorde jag egen likör av bl.a åkerbar,hjortron och häggbär tycker att häggbärslikören var godast numer köper jag färdig enklast så
*16 kvm stor balkong!*
06-12-2005, 08:38
Netave.
Har du möjligtvis receptet på cointreaun? Jag vet att jag hade det nånstans, men sen köksrenoveringen hittar jag ingenting *suckar*
Älgörtssaps och älgörtslikör är mina favoriter :-) Lite fel tid på året just nu att göra dem kanske, om man inte råkar ha torkade älgörtsblad på lager. Några blad (torkade eller färska) från älgört får dra i spriten i några dagar. Smaka och lukta för att se om det har dragit tillräckligt länge. Man kan behöva byta blad en gång om man vill ha mer smak. När du är nöjd med smaken filtrerar du spriten genom kaffefilter och häller upp den på flaskor. Då har du snaps. Vill du ha likör i stället sötar du snapsen med vit sirap (sockerlag) efter smak. Låt gärna snapsen/likören stå och mogna ett par veckor innan den börjar användas, jag tycker att den blir godare då. Älgört ger en fin "skogig" smak  Andra snapsar och likörer jag gjort: Blomstersnaps: blandade ätliga blommor, t.ex. kryddtagetes, lavendel, salviablommor m.m, får dra i ett par dagar, sedan byter man ut blommorna och låter den dra ett par dagar till. Habanerosnaps: En halv urkärnad habanero får dra i 3 dl sprit i c:a 30 minuter. (Det går säkert lika bra med vilken chili som helst.) Blir väldigt starkt, bör drickas med försiktighet. Hjärtansfröjd: Snaps kryddad med citronmeliss. En klassiker. Dragonlikör: Låt dragon dra i sprit tills det är lagom mycket smak på spriten. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur länge jag lät den dra... Söta med vit sirap tills det är lagom. Dragon var i alla fall godare som likör än som snaps. Myntalikör: Låt färsk mynta dra i vit rom i en halv till en dag. Byt eventuellt blad halvvägs för att undvika besk smak. Sila och tillsätt vit sirap efter smak.
CITAT (netaave @ 02-12-2005, 18:10) Jag dricker inte snaps men gör gärna egen likör. Till julen gör jag Martin Timells Coaintreau av Årstabrännvin och socker. Jag vill också ha recept på det! Lät gott!  Var hittar man receptet?
*Felix matte*
07-12-2005, 10:36
Martins juldrickaHemmagjord cointreau: Häll ur lite av brännvinet ur flaska för att sockret ska få plats. Häll ned sockret i flaskan. Låt flaska ligga 2-3 dagar och snurra flaskan en gång om dan. Sockret löser sig under den tiden. 1 flaska Årstabrännvin 1 dl socker
CITAT (karjo @ 07-12-2005, 10:23) CITAT (netaave @ 02-12-2005, 18:10) Jag dricker inte snaps men gör gärna egen likör. Till julen gör jag Martin Timells Coaintreau av Årstabrännvin och socker. Jag vill också ha recept på det! Lät gott!  Var hittar man receptet?  Här kommer ett recept på Cointreau: Häll i 1 dl strösocker i en 75:a och fyll på med Årstabrännvin. Låt flaskan ligga ner och skaka den då och då. När allt socker löst sig är den klar.
netaave
11-12-2005, 00:56
Ser att du redan fått receptet. Jag brukar hälla ut den där dl, i med sockret skaka försiktigt så det löser sig, tillbaka med spriten jag hällde ut. Sen ställer jag den i fönstret och vänder upp och ner på flaskan ett par ggr per dag. Klart efter 2-3 veckor.
Stuvstamorsan
21-07-2008, 21:21
CITAT (Sylvia @ 01-12-2005, 18:58)  Julröd körbärslikör
Ska göras när körsbären är lagom ätmogna.
Fyll en bredhalsad flaska eller karaff till hälften med röda, mogna körsbär, helst surkörsbär. Häll på Renat så att flaskan fylls. Sätt på en lock. Låt flaskan stå 2-3 veckor, eller tills vätskan är ordentligt rött.
Sila bort körsbären, skölj karaffen. Mät vätskan och häll den tillbaka i karaffen med lika mycket strösocker. Skaka flaskan varje dag tills sockret har helt bladat sig med likören. Sedan är den klar att njutas till julen. Hej! Å en dum fråga måste jag bara ställa. Gör du likören på sommaren när körsbären är klara, eller fryser du körsbären och gör dem lagom till jul? Det lät ju inte så svårt det där. Min typ av recept. =)
Alla som använder socker bör nog fundera på att byta ut det mot sockerlag i stället, även i många andra sammanhang är det bättre om man kan använda sockerlag i stället för socker: http://matalskaren.taffel.se/2008/07/20/so...gora-hallonsas/http://matalskaren.taffel.se/2008/07/21/no...r-om-sockerlag/
bayrare
22-07-2008, 16:29
Cointreau: En god cointreauliknande likör kan man göra genom att skala av det yttersta gula på några rentvättade apelsiner och sedan lägga det i ren sprit att dra några veckor (2-3) sedan sila och tillsätta vit sirap till lagom sötma.
En annan varianat är att ta citronskal eller från mandariner. Alla blir suveränt goda.
Lycka till Anita
Ingrid Zon3
22-07-2008, 16:39
CITAT (bayrare @ 22-07-2008, 17:29)  Cointreau: En god cointreauliknande likör kan man göra genom att skala av det yttersta gula på några rentvättade apelsiner och sedan lägga det i ren sprit att dra några veckor (2-3) sedan sila och tillsätta vit sirap till lagom sötma. Ren sprit??? Vad menar du?
Sussie F-Flower
22-07-2008, 17:24
CITAT (Ingrid Zon3 @ 22-07-2008, 17:39)  Ren sprit??? Vad menar du? Kanske Ren sprit, köpt på systemet, inte av någon rufflare som kokar "svart-sprit" själv...
Ingrid Zon3
22-07-2008, 18:18
Aha, jag har mycket kemistudier, trodde h*n menade typ lab-sprit 96-99%.
Överbölingen
28-07-2008, 12:19
Vi gör egen essens. Skulle kunna göra fler men det räcker med de två vi gör. Dels malört: Malörtsblom i en majonäsburk. "Full men inte packad". Slår på 37% klar alkohol. Ställer i ett fönster och väntar på sill. Vänder dagligen under två veckor. Filtrerar och blandar till angenäm styrka och smak. För min del 1 krm till 5 cl. Sill ochsurströmming. Dels Johannesört: Samma förfarande. Här går det åt två krm till 5 cl. Sill, surströmming, kräftor och kraftigt kött om man inte dricker vin till. En variant som jag inte provat själv mer än en gång är späda svartvinbärblad på våren. Fyll en flaska och slå på rent eller absolut om man gillar det. Sila ifrån efter 1 till 2 veckor. Aningen grön men de flesta "känner igen smaken" men har ingen aaning om vad det är.
"ren sprit" syftar nog på okryddad sprit, annars kan kryddningen från spriten förstöra det önskade resultatet
Biggan_
04-08-2008, 10:48
CITAT (Överbölingen @ 28-07-2008, 13:19)  "Full men inte packad".  Det var ju lägligt i denna tråden! ....men absolut är det nog bättre att vara full än att vara packad! Förlåt mitt inhopp, det tillförde ju inte mycket, men jag blev så "full" i skratt och kunde inte låta bli!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|