|
Dom här två köpte jag igår.  Plantagen skriver "Crassula, mix i plastkruka" på etiketten. Den till vänster kallas väl också för "Paradisträd" (Crassula ovata). Den till höger då? Känner så väl igen bladen.. (Crassula korall) Utgår ifrån att de sköts på samma sätt. Vattnas lagom, låta torka ut, kaktusnäring ibland, kan stå i söderförnster, lättskötta.. Jag undrar.. Crassula, är det det latinska samlingsnamnet för alla fetbladiga växter? Och är "fetblad" och suckulent (res. för stavning) samma sak?
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 17:37
väldigt fina har också två sånna men sköt bägge som du sköter paradisträde
CITAT (Emser @ 01-12-2005, 15:50) Ja! Ähum.. Ja till vad? Till allt? Men har crassula korall något "vardagsnamn"? Googlar som en tok, men hittar inget..
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 18:30
heter den inte crassula ovata eller bnåt
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 18:33
crassula Gollum den konstiga
Jag VET att Paradisträd heter Crassula ovata OCH att den "konstiga" (den som står till höger i bild) heter Crassula korall. Det jag undrar är om den "konstiga" har något "vardagsnamn".. Jag googlade på crassula gollum och fick fram det här.. Jag blir inte klok på detta.. När jag googla på crassula korall får jag fram det här... *kliar mig i huvudet* Voffor gör di på dette vise.. Kallar dom för olika saker.. Voffor då rå?
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 19:57
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 19:58
flaxss! Jag uppskattar VERKLIGEN ditt engagemang!
Sulawesii
01-12-2005, 20:06
Crassulaceae= fetbladsväxter. Crassula= art inom Crassulaceae.
Alexander-VG-zon3
01-12-2005, 20:59
haha jo jag försöker
CITAT (Sulawesii @ 01-12-2005, 20:06) Crassulaceae= fetbladsväxter. Crassula= art inom Crassulaceae. Åh, en expert. Så Crassulaceae= fetbladsväxter och då även suckulent..?  Eller är är suckulent=art inom Crassulaceace..?? Jag kanske bara rör till det för mig själv.. Och handen på hjärtat.. Spelar det någon roll?! Ibland snöar jag helt enkelt in på något bara.
Ljusalfheim
01-12-2005, 22:56
suckulent är inte ett namn, det är en benämning. på samma sätt som vedartad är en benämning.
kaktusar är suckulenter - likaså fetbladsväxter.
Crassula ovata brukar kallas pengaträd i folkmun (jade plant för de engelskspråkiga).
jag har för mig att 'Coral' bara är en variation av C. ovata.
CITAT (Ljusalfheim @ 01-12-2005, 22:56) suckulent är inte ett namn, det är en benämning. på samma sätt som vedartad är en benämning.
kaktusar är suckulenter - likaså fetbladsväxter.
Crassula ovata brukar kallas pengaträd i folkmun (jade plant för de engelskspråkiga).
jag har för mig att 'Coral' bara är en variation av C. ovata. Så vad skulle du säga finns på bilden i mitt första inlägg? Både latin och "vardagsnamn"? Förstår att suckulent inte är ett namn.. Det var därför jag frågade om suckulent och fetblad var samma ord för samma benämning.
CITAT (Sulawesii @ 01-12-2005, 20:06) Crassulaceae= fetbladsväxter. Crassula= art inom Crassulaceae. Men risk för att vara petig... Crassula är ett släkte... En art har två namn. Tex Crassula ovata.
Sulawesii
02-12-2005, 10:27
Naturligtvis!
CITAT (karjo @ 02-12-2005, 08:59) CITAT (Sulawesii @ 01-12-2005, 20:06) Crassulaceae= fetbladsväxter. Crassula= art inom Crassulaceae. Men risk för att vara petig... Crassula är ett släkte... En art har två namn. Tex Crassula ovata. Oh nej, det är INTE petigt! Jag vill ju lära mig!
Bra! Man kan aldrig lära sig för mycket!
CITAT (karjo @ 02-12-2005, 11:04) Bra! Man kan aldrig lära sig för mycket!  Du verkar vara en fena! Vet DU vad man till vardags kallar den som står brevid Paradisträdet/Penningträdet (Ja, vilket är vanligast egentligen?) ??
Nej, tyvärr kan jag inte svaret på den frågan!  Är dålig på krukväxter, men desto bättre på vilda grejer... Kom gärna igen med sådana frågor...
Alexander-VG-zon3
02-12-2005, 14:13
crassula är väl ett släkte
CITAT Crassula är ett släkte... CITAT crassula är väl ett släkte Då har två sagt samma. Då ÄR det så.
Alexander-VG-zon3
02-12-2005, 15:54
Ljusalfheim
03-12-2005, 00:10
vardagsnamn används väldigt olika rent geografiskt. det kan vara svårt att bestämma vilket namn som är vanligast och det finns med stor säkerhet en hel drös med olika vardagsnamn för Crassula ovata. (pengaträd, tusenårig ek osv.)
Ok, nu har vi pratat om den till vänster på bilden.. Man hur är det med den till höger?  Kallas även den för penningträd/paradisträd/tusenårig ek.. ?
Alexander-VG-zon3
03-12-2005, 10:27
det var dedn som jag trode var en glasört eller glasört katus och det är bara den tilll väntser då crassula ovata som heter jadeplant eller penningssträd,paradisträd m.m men paradisträd är det man ser i krukväxtböcker som ett svenskt namn jag ska s om jag hetar ett namn på den
Glasört var det inte.. Inte glasörstkaktus heller.. Men vet du vad. Vi släpper det här nu. Så viktigt är det faktiskt inte. Det viktigaste är ju att jag sköter den rätt. Tack för din energi flaxss! Skulle du i alla fall "spinga på" ett namn eller så, så får du gärna låta mig veta!
Alexander-VG-zon3
03-12-2005, 19:46
jo jag kan kolla i minna två ny in köpta krukböcker dom är väldigt nya 2004-2005 där både den vara med .jo det är som du säger det viktigaste är att den mår bra
Ljusalfheim
03-12-2005, 20:07
CITAT (cic @ 03-12-2005, 01:09) Ok, nu har vi pratat om den till vänster på bilden.. Man hur är det med den till höger?  Kallas även den för penningträd/paradisträd/tusenårig ek.. ?  Ja det gör den, men den kallas nog oftare för 'Coral', precis som jag skrev... eventuellt kallas den på sina platser för korallträd, vem vet...
Alexander-VG-zon3
03-12-2005, 20:47
där sa du nåt Ljusalfheim  crassula coral
CITAT (flaxss @ 03-12-2005, 20:47) där sa du nåt Ljusalfheim  crassula coral Just.. Tillbaks på ruta ett..
foolishRice
04-12-2005, 14:49
inte Crassula coral
Crassula ovata 'Coral', med i stort sett samma vardagsnamn som för den til vänster, som även den är en Crassula ovata...
*Felix matte*
04-12-2005, 15:02
Crassula Ovata Gollum tycker jag ser ut som din
Alexander-VG-zon3
04-12-2005, 16:21
både Crassula Ovata Gollum och Crassula ovata coral är samma växt
niklaswik
07-12-2005, 15:33
Varför denna jakt på ett "vardagsnamn"?  Jag kallar min "Gollum" eller eventuellt "Fulingen" när den ramlar omkull..
Alexander-VG-zon3
07-12-2005, 19:04
det är kanske roligt att veta
CITAT (niklaswik @ 07-12-2005, 15:33) Varför denna jakt på ett "vardagsnamn"?  Jag kallar min "Gollum" eller eventuellt "Fulingen" när den ramlar omkull..  Därför att jag bara vill veta! Om jag säger till någon (som inte kan växter) "Men du, köp en Zamioculcas saminifolia, den är lättskött och bra.."  Nä, jag säger ju såklart: "Garderobsblomma skulle jag rekommendera om du vill ha en fin lättskött växt." Hajjaru..? Å så e ja nyfiken och vetgirig.. Som flaxss sa, det kan va kul att veta..
niklaswik
07-12-2005, 22:27
Ja, men en del växter har ju inget "vanligt" namn, och alla bör heller inte ha det tycker jag personligen. Tänk dig om alla orkidéer, alla hoyor, alla st.paulior skulle ha andra namn förutom deras "riktiga"... Det skulle bli VÄLDIGT många namn, och väldigt krångligt att komma ihåg alla.  Men okej, vill du ha ett för just den här sorten så får du det: Långfingrat Paradisträd.
CITAT (niklaswik @ 07-12-2005, 22:27) Ja, men en del växter har ju inget "vanligt" namn, och alla bör heller inte ha det tycker jag personligen. Tänk dig om alla orkidéer, alla hoyor, alla st.paulior skulle ha andra namn förutom deras "riktiga"... Det skulle bli VÄLDIGT många namn, och väldigt krångligt att komma ihåg alla.  Men okej, vill du ha ett för just den här sorten så får du det: Långfingrat Paradisträd.  Såklart har du rätt.. Men tack för att du gav mig ett bra namn!
niklaswik
08-12-2005, 12:10
Hehe, varsågod.
Alexander-VG-zon3
08-12-2005, 18:19
CITAT (niklaswik @ 07-12-2005, 22:27) Tänk dig om alla orkidéer, alla hoyor, alla st.paulior skulle ha dom växterna är det ju många som vet va det är för sorter sen har man mest vardagsnamn på en sorts växter som då paradis träd eller garderobsblomma
Ljusalfheim
09-12-2005, 12:45
problemet med vardagsnamn är att de skiljer sig geografiskt, en växt har ett namn i södra sverige, men uppåt norr har en helt annan växt samma namn..
de vetenskapliga namnen är också problematiska eftersom de kan vara svåra att relatera till och därmed komma ihåg. spatiphyllum är svårare att minnas än fredskalla (förutsatt att man inte kan grekiska och latin)...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|