|
*Felix matte*
01-12-2005, 12:04
Idag fick jag lust att baka....ca ett år sen sist...gick bra med ett par pauser:) Gjorde vetebrödsdeg på 1,5 liter, bakade ut kanelbullar och då såg jag något som rörde sig i mjölet som fanns kvar på bakbordet... en gulvit larv  Maken fick plocka bort larven...bullarna på jäsning hamnade i soppåse och så också tre påsar mjöl av samma sort... Ramlösa kvarn. Till saken hör också att dotterns svärmor hade gjort saffransdeg igår em och hade hittat larv i mjölet. Jag vet inte om det var samma sorts mjöl men ska fråga henne. Tidigare har vi alltid köpt Kungsörnens mjöl. Jag ringde butiken och hänvisades till konsumentkontakt... hon tyckte det var otäckt och sa att vi skulle kassera resterande mjöl av samma datum.
Lady Hamilton
01-12-2005, 12:09
 Usch! Vad äckligt!  Men är mjölpåsen nyköpt skall du ha kompensation FRÅN BUTIKEN, sedan är det deras sak att "göra upp" med leverantören. Du skall kompenseras för allt som "gått till spillo" + extra för besväret!
kristerh
01-12-2005, 12:16
Mjölbaggelarver kan man nog hitta i de flesta mjölpåsar om det vill sig... jag skulle nog kontakta tillverkaren, då får du en kompensation i form av presentcheckar. Det flög ut nån slags fjärilar ur paketet en gång när jag hade köpt en sån där färdigblandad sockerkakssmet, de hade kläckts i paketet. enligt kungsörnen är det ganska vanligt med dessa kryp. krister
*Felix matte*
01-12-2005, 12:18
Jag ringde först till butiken och blev därifrån hänvisad till Ramlösa kvarn.. hon i butiken sa att de bara är mellanhand och har fått tillsagt att klagande kunder ska vända sig till kundkontakt, tel nr och mailadress finns på påsarna. Mjölet köptes på måndag.
Hon på kundkontakt sa att de skulle återkomma och ersätta... hon frågade också hur stor deg jag gjort. Jag bryr mig inte så mycket om ersättning ... värre är att jag nu kommer ha svårt att kunna äta bröd och bullar. eftersom jag väldigt ofta (pga min sjukdom) har svårt för att få i mig annat än riktigt saltigt torrkött.
Det går nog aldrig att undvika att det kommer in bjölbaggar. Man kanske borde fråga sig vad man behandlar säden/mjölet med i de kvarnar som inte har mjölbagge larver? Skall man se krasst på det så förädlar mjölbaggelarverna mjölet, och ger det en bättre sammansättning av aminosyror.
*Felix matte*
01-12-2005, 12:29
Aldrig någonsin har jag sett varken larver eller annat äckel i mjöl, ändå har jag bakat under mer än 45-års tid. Lång tid efter det att syrran hade larver i Finax mjöl... siktade jag mjölet men inte heller då hittade jag något. Larver får väl finnas till... men absolut inte i min mat
CITAT (KURT @ 01-12-2005, 12:25) Skall man se krasst på det så förädlar mjölbaggelarverna mjölet, och ger det en bättre sammansättning av aminosyror. Må så vara men det är äckligt med insekter i maten ändå  Ush! Jag skulle också kasta mjölet och må illa om jag hittade kryp i mjölet.
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 12:29) Aldrig någonsin har jag sett varken larver eller annat äckel i mjöl, ändå har jag bakat under mer än 45-års tid. Du har allt haft tur du... Grattis! Själv hittade jag nån sorts småkryp i ett nyinköpt mammagrynspaket en gång. När jag tittade närmare på paketet såg jag att sista förbrukningsdag var passerad med över ett år... Fick ett nytt paket av färskare datum.
Hannele
01-12-2005, 12:50
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 12:04) Idag fick jag lust att baka....ca ett år sen sist...gick bra med ett par pauser:) Gjorde vetebrödsdeg på 1,5 liter, bakade ut kanelbullar och då såg jag något som rörde sig i mjölet som fanns kvar på bakbordet... en gulvit larv Vi hittade det i ekologisk mjöl för några år sedan, och långt efteråt hittade vi små fjärilar. Det var besvärligt att bli av med dem, vi fick ha plastpåsar runt allt, som de kunde lägga ägg i, det tog några månader, innan vi lyckats svällta ut alla. P.S. Du berättade att maken bakar ofta, mjölet borde ha tagit slut tidigare?
*Felix matte*
01-12-2005, 13:23
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 12:50) P.S. Du berättade att maken bakar ofta, mjölet borde ha tagit slut tidigare? Javisst bakar maken ofta, i regel 1ggr/vecka men jag förstår inte frågan Detta mjöl köptes i måndags.... vi lagrar aldrig större mängder mjöl hemma. köper max så det räcker till två brödbak. mjölet hade utgångsdatum 12102006
*Felix matte*
01-12-2005, 13:26
CITAT (Betty @ 01-12-2005, 12:46) CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 12:29) Aldrig någonsin har jag sett varken larver eller annat äckel i mjöl, ändå har jag bakat under mer än 45-års tid. Du har allt haft tur du... Grattis! Själv hittade jag nån sorts småkryp i ett nyinköpt mammagrynspaket en gång. När jag tittade närmare på paketet såg jag att sista förbrukningsdag var passerad med över ett år... Fick ett nytt paket av färskare datum.  Hoppas att jag får fortsätta ha tur för annars blir det jobbigt att kunna få i sig något Har hört talas om kryp i musli men sånt varken köper eller äter jag
Förstår hur du känner, har själv näst intill fobi för småkryp. Tror det är större risk att man får med sig mjölbaggar och liknande hem från affären om man köper blandningar typ müsli och mjölmix av olika slag - fast jag är inte riktigt säker.
kristerh
01-12-2005, 13:44
CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 12:50) Det var besvärligt att bli av med dem, vi fick ha plastpåsar runt allt, som de kunde lägga ägg i, det tog några månader, innan vi lyckats svällta ut alla. De kan inte ta sig in i obrutna förpackningar, de paket som är smittade är smittade i fabriken krister
CITAT (kristerh @ 01-12-2005, 13:44) CITAT (Hannele @ 01-12-2005, 12:50) Det var besvärligt att bli av med dem, vi fick ha plastpåsar runt allt, som de kunde lägga ägg i, det tog några månader, innan vi lyckats svällta ut alla. De kan inte ta sig in i obrutna förpackningar, de paket som är smittade är smittade i fabriken krister Just därför har jag de sorter som räcker länge i plastburkar med täta lock.
Ja visst är det skitäckligt med kryp i bland mjöl, gryn och dylikt. Råkade själv ut för det en gång.
Skulle baka sådana där man inte längre får kalla negerbullar för att bjuda mina simskolekolleger på (jobbade som siminstruktör då). Svag som jag är för godsaker kan jag inte låta bli att ta någon av dessa godsaker och stoppa i mun medan jag tillverkar dem. Hur som helst. När jag var klar med mitt bakande och städade undan efter mig så jag något svart som rörde sig i skafferihyllan... Det visade sig vara mjölbaggar..... Gissa om jag ville kräkas.... Alla bullarna åkte i slasken och sedan var det bara att börja städa. Jag kontaktade havregrynsföretaget och frågade vad jag skulle göra. Deras rekommendation var att städa med ättika blandat med vatten och sedan sätta allt i påsar med gummiband om. Sedan ville de ha reda på hur mycket jag fått slänga av mina skafferivaror. Totalt fick jag 200 spänn i presentcheckar. OCh även ett beklagande.
De sa även en sak som jag använder mig av idag när jag köper den typen av produkter. De sa att kolla alltid paketet du köper så att det är helt. Skadade paket är tydligen hårdare drabbat av sådan ohyra. Så fattade jag det i alla fall. Och sedan dess har jag sluppit ohyra.
mvh Ciczi
Förutom mjöl och gryn så kan man också hitta insektslarver i bla ris. Men där är det ju lätt att se dem, de flyter ju, till skillnad från riskornen.
Anki på Öland
01-12-2005, 14:25
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 13:26) Har hört talas om kryp i musli men sånt varken köper eller äter jag  Hade en period förra vintern när jag åt fil och müsli till lunch - tills det en dag flög ut en hel svärm små äckliga fjärilar ur påsen. Sen dess har jag inte ätit müsli. Så i somras ville mina barnbarn ha det till frukostyoghurten. Köpte en påse och dom åt så länge dom var här. Ung. en månad senare kollade jag i påsen mest för att se om det skulle flyga ut något den här gången också - och det gjorde det.  Jag har tagit påsen tillbaka till affären och fått pengarna tillbaka. Anki
wolkenkrabber
01-12-2005, 16:38
flygand seaker i müsli? vi har konstant müsli hemma. ej bra stänga förpackningar och har aldrig råkat ut för baggar eller flygande saker:S
mn skall kanske skatta sig lycklig
Baggar har jag haft som krypt i både flingor, ris och makaroner. Och förra veckan köpte jag havregryn med fjärilstillsats. Och det värsta någonsin var fjärilar i Saltå mjölpåse, det flög i de flesta påsar i skafferiet långt efter det.
Blää, vad äckligt med kryp i maten Har tack o lov klarat mig från kryp. Men något annat hände mig för många år sedan... Jag hade köpt en Kattmatsburk som bågnade lite i konserven. Tänkte inget på det utan tog tag i ringen man öppnar med... "PANG" Fick en rejäl smäll på handen och jäst kattmat i HELA köket.... Det jäste upp ur burken där den stod på diskbänken Hade kattmat överallt, på fönster gardiner mattor, mm.... Luktade F*N! Fick ordentlig kompensation från företaget. Köper inga burkar som bågnar numer
*Felix matte*
01-12-2005, 22:11
Alldeles nu fick jag höra att också dotterns svärmor hade vetemjöl från Ramlösa kvarn. Hon hade ju också larv i mjölet när hon gjorde lussebullar igår Och förresten så ser det ut som om det är Finax som numera heter Ramlösa kvarn... det var i Finax mjöl som syrran min, för många år sedan hade larver
Gossen Ruda
01-12-2005, 22:23
Om larverna blir till fjärilar är det oftast Mjölmott eller Kvarnmott. Vill minnas att mjölbaggarna och dess larver är mörka. Jag hade gott om mjölbaggelarver i köket för 10-15 år sen. Svårbekämpade gynnare men efter att ha förvarat alla matvaror i kylskåpet och svalen och med noggrann städning dog dom ut till slut. Tag ett djupt andetag nu alla kräsmagade. För några år sen åt jag alltid havregrynsgröt till frukost, uppblandat med rågflingor. Undrar förresten varför det ena är flingor och det andra gryn????? Nåväl, en gång när jag åt gröten upptäckte jag att ett gryn var svårtuggat. Till slut spottade jag ut det och kollade. Jo, insektslarver ÄR svårtuggade. Jag överlevde dock.  Åt tom upp resten av gröten.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2005, 22:23) Nåväl, en gång när jag åt gröten upptäckte jag att ett gryn var svårtuggat. Till slut spottade jag ut det och kollade. Jo, insektslarver ÄR svårtuggade. Jag överlevde dock. :rolleyes: :lol: Åt tom upp resten av gröten.  Fy tusan! Jag hade kräkts i kaskader!
*Felix matte*
01-12-2005, 22:39
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2005, 22:23) Om larverna blir till fjärilar är det oftast Mjölmott eller Kvarnmott. Vill minnas att mjölbaggarna och dess larver är mörka. Jag hade gott om mjölbaggelarver i köket för 10-15 år sen. Svårbekämpade gynnare men efter att ha förvarat alla matvaror i kylskåpet och svalen och med noggrann städning dog dom ut till slut. Tag ett djupt andetag nu alla kräsmagade. För några år sen åt jag alltid havregrynsgröt till frukost, uppblandat med rågflingor. Undrar förresten varför det ena är flingor och det andra gryn????? Nåväl, en gång när jag åt gröten upptäckte jag att ett gryn var svårtuggat. Till slut spottade jag ut det och kollade. Jo, insektslarver ÄR svårtuggade. Jag överlevde dock.  Åt tom upp resten av gröten. Nä fy tusan... det skulle jag inte klarat att göra... äta upp gröten alltså
Uuuuuurrrrk!  Jag hade nog inte bara kräkts så väggarna sprutlackerats utan dessutom aldrig mer klarat av att äta gröt! Bläääää!
Åh fyyy! Jag hade kräkts rakt ut! Det vänder sig i magen bara jag tänker på det
Hannele
01-12-2005, 23:14
CITAT (Betty @ 01-12-2005, 13:54) Just därför har jag de sorter som räcker länge i plastburkar med täta lock.  Men då finns inte datumet kvar..?
Den här tråden skall jag nog lägga som favorit. När jag vill banta alltså! Brukar inte vara speciellt kräsmagad, men nu tycker jag nästan att mackan rör sig. Jag äter mycket havregrynsgröt... Men jag förvarar allt mjöl/gryn i glasburkar med lock. Nej, datumet finns inte kvar, men tror att jag förr snarare kastade pga att de torra varorna ev. tagit smak av något i skafferiet än att datumet gått ut.
CITAT (Felix matte @ 01-12-2005, 22:11) Alldeles nu fick jag höra att också dotterns svärmor hade vetemjöl från Ramlösa kvarn. Hon hade ju också larv i mjölet när hon gjorde lussebullar igår Och förresten så ser det ut som om det är Finax som numera heter Ramlösa kvarn... det var i Finax mjöl som syrran min, för många år sedan hade larver  Och jag som just har köpt storpack Ramlösa Kvarn-mjöl .... Ska jag nu behöva sikta alltihopa? Förpackningen är oöppnad än så länge. Om man har sina gryn, flingor etc. i glasburkar så är det ju bara att klistra på en lapp med utgångsdatum så behöver man inte oroa sig för gamla varor.
*Felix matte*
02-12-2005, 08:10
Vi köpte nytt mjöl igår...Kungsörnen. Maken håller på att baka matbröd... mjölet silades och inget oönskat hittades Jag har mjöl, socker, havregryn och mannagryn i tättslutande plastburkar och eftersom vi inte köper storpack så behöver man inte vara rädd att det hinner bli gammalt. Rossi...Ramlösan vi köpte var ur en inplastad sexpack.
Jag tror inte att ni fått med "nya" baggar hem varje gång ni köpt t.ex. mjöl. Ca ett år innan vi flyttade in här var det invaderat av mjölbaggar som vi fick bort med hjälp av en firma genom hemförsäkringen. Har inte sett en enda mjölbagge sedan dess. Lärde mej då att dom kunde överleva på minsta möjliga smula, och då också föröka sej hur enkelt som helst. Därför tror jag inte ni fått hem nya kryp med nya påsar mjöl, utan att dom helt enkelt funnits kvar och förökat sej och flyttat in i nya påsarna. Mjölbaggarna fanns överallt där man inte trodde att dom skulle finnas. I skåp och lådor, t.ex. Fick skura allt och då menar jag allt. Allt porslin diskades, alla prydnadssaker skurades eller tvättades. Precis allt gick vi igenom för att inte minsta lilla ägg skulle finnas kvar och kunna överleva. Och jag antar att ni hört med t.ex. Anticimex om hjälp att få bort odjuren. En sån sanering ingick som tur var i hemförsäkringen, vet inte vad det kostar annars.
Eva i Skåne
02-12-2005, 10:41
Fy så mycket äckligt ni har att berätta. Mjölbaggar har jag också råkat ut för ett par gånger och en sommar efter att vi varit på landet hela sommaren hade köket tagits över av vidriga larver och mal som flög runt Trots städande och utrensning tog det evigheter innan vi hade malfritt. Det kunde gå månader och så plötsligt satt det en rackare nånstans. Dom gömmer sig verkligen bra För nåt år sedan när jag öppnade en knäckebrödspaket tyckte jag att det verkade lite "dammigt" i den. Jag knackade första skivan i bordet, men sen var det inte mer med det utan jag åt i godan ro. Det var ett rutat knäcke och nästa skiva jag tog vände jag på och då satt det larver i skårorna  Lite illamående kände jag mig allt För att göra tråden ännu äckligare så sägs det att de larver som levt t ex i mjöl dels är ofarliga att äta och dels inte smakar något annat än just mjöl för att det är det dom levt på så hittar ni en i chokladpuddingpulvret så är det kanske som att äta chokladpudding med små chokladbitar i
Som sagt: Mitt nya bantningsmedel denna tråden.
*Felix matte*
02-12-2005, 11:04
CITAT (Berith @ 02-12-2005, 08:49) Jag tror inte att ni fått med "nya" baggar hem varje gång ni köpt t.ex. mjöl. och jag är 150% säker på att detta kryp kom från nyköpt mjölpåse... vi har aldrig haft några som helst kryp i skåpen. Mjölet hälldes ur påse på bakbordet och sdär kröp "äcklet" Likadant var det hos dotterns svärmor... inget mjöl hemma, köpte Ramlösa... hem och gjorde deg och där på bakbordet i mjölet fanns.... och som jag sa... idag silades mjölet... rent var det och himmelskt gott bröd blev det
kristerh
02-12-2005, 14:33
CITAT (Eva i Skåne @ 02-12-2005, 10:41) Är det "krispiga" bitar? krister
Eva i Skåne
02-12-2005, 14:38
CITAT (kristerh @ 02-12-2005, 14:33) CITAT (Eva i Skåne @ 02-12-2005, 10:41) är det kanske som att äta chokladpudding med små chokladbitar i :( :unsure: :blink:  Är det "krispiga" bitar? krister Nej, jag föreställer mig att de är lite mer åt marschmallow-hållet
kristerh
02-12-2005, 14:44
CITAT (Eva i Skåne @ 02-12-2005, 14:38) Nej, jag föreställer mig att de är lite mer åt marschmallow-hållet   ivärstafall tvättsvampskonsistens krister
CITAT (Ewa L @ 02-12-2005, 10:58) Som sagt: Mitt nya bantningsmedel denna tråden.  Ja huuuga så mycket äckligt det står i den här tråden!  Jag som hade tänkt baka i helgen, jag har alldeles tappat lusten, jag tror jag låter bli...
*Felix matte*
02-12-2005, 17:19
CITAT (Betty @ 02-12-2005, 14:44) CITAT (Ewa L @ 02-12-2005, 10:58) Som sagt: Mitt nya bantningsmedel denna tråden.  Ja huuuga så mycket äckligt det står i den här tråden!  Jag som hade tänkt baka i helgen, jag har alldeles tappat lusten, jag tror jag låter bli...  Jag vågar inte läsa alla inlägg i tråden... så fort jag ser att man hittat nåt i maten så går jag vidare tack vare det så har jag kunnat äta nybakt bröd idag utan att må illa... å så silades ju mjölet också
Farbror Blå
02-12-2005, 19:19
Fjärilshannen sa till en snygg hona på puben::
-Ska du hem på lite rajtan-tajtan? - När det blir ju bara larv...
CITAT (Farbror Blå @ 02-12-2005, 19:19) Fjärilshannen sa till en snygg hona på puben::
-Ska du hem på lite rajtan-tajtan? - När det blir ju bara larv...
*Felix matte*
02-12-2005, 19:24
CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 11:04) CITAT (Berith @ 02-12-2005, 08:49) Jag tror inte att ni fått med "nya" baggar hem varje gång ni köpt t.ex. mjöl. och jag är 150% säker på att detta kryp kom från nyköpt mjölpåse... vi har aldrig haft några som helst kryp i skåpen. Mjölet hälldes ur påse på bakbordet och sdär kröp "äcklet" Likadant var det hos dotterns svärmor... inget mjöl hemma, köpte Ramlösa... hem och gjorde deg och där på bakbordet i mjölet fanns.... och som jag sa... idag silades mjölet... rent var det och himmelskt gott bröd blev det  Ok!  Du bestämma. Men dom är j-kligt svåra att upptäcka i hyllfästena t.ex. eller mellan skåpen... eller under bänkskivan.... T.ex. En sak som man ska komma ihåg är ju att dom inte finns där pga att man inte håller rent i köket.
*Felix matte*
02-12-2005, 19:40
CITAT (Berith @ 02-12-2005, 19:34) CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 11:04) CITAT (Berith @ 02-12-2005, 08:49) Jag tror inte att ni fått med "nya" baggar hem varje gång ni köpt t.ex. mjöl. och jag är 150% säker på att detta kryp kom från nyköpt mjölpåse... vi har aldrig haft några som helst kryp i skåpen. Mjölet hälldes ur påse på bakbordet och sdär kröp "äcklet" Likadant var det hos dotterns svärmor... inget mjöl hemma, köpte Ramlösa... hem och gjorde deg och där på bakbordet i mjölet fanns.... och som jag sa... idag silades mjölet... rent var det och himmelskt gott bröd blev det  Ok!  Du bestämma. Men dom är j-kligt svåra att upptäcka i hyllfästena t.ex. eller mellan skåpen... eller under bänkskivan.... T.ex. En sak som man ska komma ihåg är ju att dom inte finns där pga att man inte håller rent i köket.  ... jag går och lyser med ficklampa för att se om det dyker upp fler... allt är skurat bakdukar tvättade i 90grader....ryser då o då när jag ser något litet skräp men... inget odjur siktat så här långt nej jag vet att det inte beror på dålig hygien
Och jag vet att mjölbaggarna är borta ur vårat kök men efter att ha läst den här tråden kommer jag att kolla noooga noooooga.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|