Ella
i min trädgård sad.gif . Nu undrar jag vilken sort det är och om man kan klippa ner den mer än de blitt beskurna tidigare.

De är viktiga för de läar, så jag vill inte att de ska dö, men jag skulle behöva få mer sol på stenplattorna. Jag har morronsol och min uteplats är så kall på kvällarna. LIte mer sol på stenarna hade gjort min uteplats mer varm på vårkvällarna.

Det gör inget om de blir lite bladfattiga. Jag kan plantera annat som piffar upp det
Ella
På något vis så råkade jag skicka iväg inlägget innan jag skrivit klart, inte lätt att vara nybörjare rolleyes.gif

Jag har sett liknande buskar som är två meter höga. bladen håller på att slå ut nu, men snöbärens bladknoppar är lite större precis nu.

Sen tidigare så är buskarna häcklippta(stort och tjockt) och nu när man ser inbland grenarna så ser man att de kan växa lite hur som helst. Långa smala grenar böjer sig och växer ner och upp utan den vanliga riktningen . Inte lätt att beskriva sånt så att det blir begripligt. wacko.gif

Jag skulle helst vilja klippa dem nu men vet inte om jag vågar! Tidigare hade jag en stor trädgård där jag alldrig klippte en häck för att jag inte tycker om det. Nu är jag så illa tvungen om jag överhuvudtaget ska ha plats till nåt annat. wub.gif

Ella (zon 1)

Den lilla trädgården känns spännande wub.gif
Cilla
Hej Ella,
Vill du beskriva grenarnas färg, bark, ev prickar på grenarna mm lite mer, och hur bladen ser ut? Minns du om de hade bär i höstas, om de blommade förra hösten? Ser du några löv på marken och kan beskriva deras form?

På din beskrivning kan det vara ganska många buskar.
Ella
färgen är intensivt gröngul, typ limegrön eller avokadogrön. Det finns prickar på grenarna med altifrån en cm mellan dem till mycket täta prickar.

De allra grövsta grenarna >2 cm diameter har inte den intensiva gröna färgen utan mer nomal grågrön grenfärg och är skrovliga. De tunnare grenarna är släta förutom prickarna.

Några gamla blad hittar jag inte mer än eklöv och hassel och det är det ju inte. De nya bladen som kommer däremot är ju väldigt små än så länge men de är långsmala med en spets. rolleyes.gif

däremot så hittar jag några gamla intorkade blomställningar, sitter i den översta klykan, det är väl det enda stället där det finns tillräckligt med ljus. De flesta såna är typ 1.5-3 cm breda,de bredaste liknar till formen och växtsätt fläderblommor men inte fullt så platta.

Jag såg inga bär i höstas. Min uteplats var full av högt växande ogräs och sopor, så buskarna försvann lite i röran sad.gif

Är så glad att du vill hjälpa mig med detta! wub.gif
Ella
Cilla
Hej Ella,

Gullkornell kanske?

Mer om den och dess olika varianter här http://linnaeus.nrm.se/flora/di/corna/corn...nu/cornalb.html

Om det är en sådan beskär man den på vårvintern, men du kan säkert göra en urglesning när den utvecklat sina blad. Beskär då vid grenklyka.
Ella
Jo det skulle det kunna vara! Bilden på veden stämmer förvisso bättre på denna länken, men den heter ju likadant så...

http://www.arborea.se/cornflav.htm

även blomställningarna stämmer perfekt med en bild på denna länken

Tack för hjälpen, utan dig hade jag inte hittat rätt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon