Linda_A
Någon som har idée vad det är som brister med mina H.lacunosa och Hoya curtisii. Bådas blad gulnar och sen trillar av. sad.gif Jag sköter alla mina hoyor på ungefär samma sätt. Och har knoppar på en del, som tex callistophyllan och samma sak på bellan. (hittade en stooor igår, foto kommer under dagen)

Ingen av dessa räknas väl direkt som några svåra hoyor.

Dessa två hoyor kommer ifrån samma stad men inte samma affär. De har mjukare vatten än oss. Någon annan skillnad kan jag inte hitta.

Vad gör jag för fel? Jag övervattnar inte, känner på krukan när jag ska vattna. Lätt= behövs, tung=inte. Plus att jag känner på jorden med. De som kräver mera vatten som multifloran och bellan brukar jag inte låta torka ut helt.
drutten25
Har du kollat om det finns några "husdjur" på?
Det kan ju vara så att "någon" har flyttat in i krukorna,
står dom nära varandra kan dom hoppa över till varandra..... wink.gif
Linda_A
CITAT (drutten25 @ 02-12-2005, 13:11)
Har du kollat om det finns några "husdjur" på?
Det kan ju vara så att "någon" har flyttat in i krukorna,
står dom nära varandra kan dom hoppa över till varandra..... wink.gif

Ja det har jag. Inget sånt. Dessa två plantor har inte/står inte samma rum och har aldrig gjort. Och jag har inte några problem med mina andra 55 hoyor.

Har kollat rötterna m.m.
drutten25
Ehhh,är det för dragit i fönstret tro....?
Min mamma har en multiflora som tappade alla
bladen när den stod vid ett öppet fönster, men
den blev OK när hon flyttade den.
Linda_A
CITAT (drutten25 @ 02-12-2005, 14:03)
Ehhh,är det för dragit i fönstret tro....?
Min mamma har en multiflora som tappade alla
bladen när den stod vid ett öppet fönster, men
den blev OK när hon flyttade den.

humm inte mera än normalt. Mina andra småbladiga hoyor, som picta m.m. klagar inte
Och min multiflora växer på bra med, har knopp m.m. (och står då självklart i fönstert.)
Sulawesii
Min lacunosa har också fått några gula blad. Ingen av de andra Hoyorna verkar ha några sådana idéer.
Carex
Kanske har med vattnet att göra då. Eller stog de väldigt annorlunda på sin gamla plats, högre luftfuktighet eller liknande?
Linda_A
CITAT (Carex @ 02-12-2005, 16:18)
Kanske har med vattnet att göra då. Eller stog de väldigt annorlunda på sin gamla plats, högre luftfuktighet eller liknande?

Nej inte alls. Jag har enbart bytt plats på dem pga av att det hände. Testa runt lite lixsom.

Ja börjar luta åt vattnet men jag vet inte alls heller.
Sulawesii
Jag testar nu om den kanske vill ha mindre vatten. Föregående vintrar har min mått bra utan att jag ändrat på vattningen.
Linda_A
CITAT (Sulawesii @ 02-12-2005, 18:46)
Jag testar nu om den kanske vill ha mindre vatten. Föregående vintrar har min mått bra utan att jag ändrat på vattningen.

Hoppas det funkar. Jag testade det med min men den uppskattade inte det mera. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon