Magdis
Aftonbladet

30 badgäster står och ser på hur en 17-årig flicka blir våldtagen på ett äventyrsbad och ingen gör nånting! mad.gif
Hur svårt skulle det varit för 30 personer att övermanna två tonårspojkar? Jag lovar...hade jag sett nåt sånt hade jag blivit så förbannad så jag inte kunnat låta bli att ingripa. Om en hjälper till blir ju oftast fler lite modigare också. Jag fattar inte att inte någon enda gjorde nåt. blink.gif

Om man såg ett våldsbrott där karlar pucklade på varann och kanske hade kniv, då skulle jag aldrig våga ingripa, men när det gäller våldtäkt så tror jag oanade krafter skulle komma fram. När de står med brallorna nere borde de väl inte vara så tuffa, man kan ju alltid ta tag och vrida om några vitala delar. rolleyes.gif

Fy fasen säger jag bara! Det fattas väl bara att killarna ska slippa straff också eftersom flickan var lättklädd eller nåt annat av de löjliga skäl de brukar ange! mad.gif
*Felix matte*
Så fruktansvärt... att bara stå och se på sad.gif mad.gif mad.gif
Stackars flicka sad.gif wub.gif
Farbror Blå

Har det verkligen hänt?
Det känns overkligt att tänka sej...

Om KD får bestämma, skall det vara ett brott att bara "se på".
Lägger ingen värdering i om lagen är rätt eller fel, men jag hoppas och vet
att vittnena kommer att få många sömnlösa nätter framöver.

När det gäller våldtäkt, så anser jag fortfarande att rätten skulle tvingas bortse från faktorer som:

* kvinnans klädsel ( man får va naken om så e, utan att man för den skull är annans egendom)

* kvinnans berusning
( om hon är för full för att kämpa mot, är inte det våldtäkt?
Väx upp för fan, nämndemän!)

* kvinnans relation med mannen
( jo säjer ibland försvarare, men dom kände ju varann och har haft sex
tidigare, så...) SO WHAT????

* kvinnans skador
En kvinna måste få ha rätten att välja hur mycket motstånd hon gör.
När sex män tvingar henne, förstår man väl att hon inte vågar slåss??

Sen ska man bara bedöma hennes berättelse mot mannens/männens.

där tycker jag också att det med automatik skulle räknas som våldtäkt om
det är tre män ( tex hockeykillar).
Ingen i världen kan få mej att tro att en tjej vill ha sex med tre ynglingar,
det är en fantasi som bara hör hemma i sjuka gubbhjärnor hos försvarare, och nämndemän

Biggan_
Hur är detta möjligt? Hur kan så många människor bara stå handfallna när detta sker? Stackars tjej som inte fick någon hjälp sad.gif mad.gif mad.gif
cic
Du har helt rätt Farbror Blå.. Men om man läser "Flickan och skulden" så får man en obehaglig bild av hur det VERKLIGEN ser ut..

Annlo
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-12-2005, 11:07)
Aftonbladet

30 badgäster står och ser på hur en 17-årig flicka blir våldtagen på ett äventyrsbad och ingen gör nånting!  :angry:
Hur svårt skulle det varit för 30 personer att övermanna två tonårspojkar? Jag lovar...hade jag sett nåt sånt hade jag blivit så förbannad så jag inte kunnat låta bli att ingripa. Om en hjälper till blir ju oftast fler lite modigare också. Jag fattar inte att inte någon enda gjorde nåt.  :blink:

Om man såg ett våldsbrott där karlar pucklade på varann och kanske hade kniv, då skulle jag aldrig våga ingripa, men när det gäller våldtäkt så tror jag oanade krafter skulle komma fram. När de står med brallorna nere borde de väl inte vara så tuffa, man kan ju alltid ta tag och vrida om några vitala delar.  :rolleyes:

Fy fasen säger jag bara! Det fattas väl bara att killarna ska slippa straff också eftersom flickan var lättklädd eller nåt annat av de löjliga skäl de brukar ange!  :angry:

Tyvärr så tror jag det handlar om vanlig psykologi... unsure.gif

Det finns något som heter "the bystander effect" (eller något liknande)
Det betyder att ju fler som tittar på när något händer, desto mindre blir varje persons känsla av ansvar. Det kommer från ett hemskt fall i USA där en kvinna blir mördad mitt framför ett hyreshus och flera ser på och hör men ingen larmar polisen! ohmy.gif
Detta beror då enligt teorin på, att alla tror att någon annan larmar... sad.gif

Men i detta våldtäcksfall så kan man ju tycka att folk ser att ingen hjälper henne! mad.gif

Jag är en sådan som bestämt mig för att gå emot strömmen och har lovat mig själv att ingripa om jag ser något.

Ett tips om man ser något liknande och man är rädd för sin egen säkerhet är att ta tag i någon intill och säga "Kom, vi måste hjälpa till" då tror jag att de känner sig "tvingade" att hjälpa dig!
yenny
Usch!! jag hoppas verkligen jag inte skulle stå och se på om nått sånt händer... fast jag brukar få en hilmla kraft när det behövs, så nått sånt borde inte stoppa mej!
LadyG
Så oerhört flata folk kan vara. Det får mig att känna att folk hade mer civilkurage förr.
yla
jag blir stum
har själv jagat en hustrumisshandlare jag tog på bar gärning
han sprang för glatta livet o jag hann inte ikapp
de va kanske tur

jag skulle aldrig kunna stå o se på

obegripligt
Ewa L
Jodå, jag tror absolut att det är sant!!

Blev själv minst sagt antastad på tunnelbanan när jag var 13 år.
13 år!!! Ingen kom till min hjälp. Jag jagades genom hela vagnen fram och tillbaka.
Vågade inte skrika en gång eftersom jag "inte ville skämma ut mig"!

Hade turen att jag fick syn på en avlägsen väninna till min mamma som jag kastade mig om halsen på. (Hon hade inte uppmärksammat det hela.)

En annan gång blev jag jagad av en alkoholist (tack och lov inte knarkare). Jag försökte gömma mig bakom människor som stod upp. De flyttade på sig för att ge fri lejd!!!!

Lyckades få tag i nödstoppet vilket hade till effekt att konduktören kom och skällde ut mig. Jag kom i alla fall undan.

Så nog tror jag att folk är flata alltid.
Annlo
CITAT (Ewa L @ 02-12-2005, 13:34)
Jodå, jag tror absolut att det är sant!!

Blev själv minst sagt antastad på tunnelbanan när jag var 13 år.
13 år!!! Ingen kom till min hjälp. Jag jagades genom hela vagnen fram och tillbaka.
Vågade inte skrika en gång eftersom jag "inte ville skämma ut mig"!

Hade turen att jag fick syn på en avlägsen väninna till min mamma som jag kastade mig om halsen på. (Hon hade inte uppmärksammat det hela.)

En annan gång blev jag jagad av en alkoholist (tack och lov inte knarkare). Jag försökte gömma mig bakom människor som stod upp. De flyttade på sig för att ge fri lejd!!!!

Lyckades få tag i nödstoppet vilket hade till effekt att konduktören kom och skällde ut mig. Jag kom i alla fall undan.

Så nog tror jag att folk är flata alltid.

Ja, Ewa! Tyvärr tror jag också det... sad.gif

Men det är klart att man inte vill tro det om sig själv! Ingen som erkänner eller tror att "ja, jag skulle blunda om någon blir misshandlad!"

Men om man funderar över detta innan det händer och bestämmer sig för att hjälpa till vid något liknande så är det nog lättare att ta beslutet när man ställs inför det!
kristerh
Det är helt ofattbart att ingen ingrep eller åtminstånde kallade på badvakten om de inte vågade göra nåt själva.
krister
Sulawesii
Vad fan är det med folk??????!!!!!!!!!

Stackars tjej, hur värdelös ska hon känna sig nu? sad.gif mad.gif
mamamaggan
Detta har att göra med dagens mentalitet, tyvärr. Sköt dig själv och skit i andra! mad.gif

Men jag blir ändå upprörd så in i h-vete!!!

Hur kan man låta bli att reagera? wacko.gif

Har själv blivitr överfallen utan att få hjälp av omgivningen och det var det jag blev mest f-bannad över.
fruberglund
Stackars flicka! Man kan ju förstå att hon försökt ta livet av sig, måste ju tappat tron helt på människosläktets medkänsla och kan ju inte känna något eget värde alls.

Kunde inte nån i alla fall kallat på badvakten? Och hur kan killarna göra detta när det är så mycket folk som ser? Är de inte rädda att nån SKA ingripa? Övergår mitt förstånd...även om man inte vågar göra något själv så kan man väl i alla fall åkalla uppmärksamhet?

Håller i övrigt med farbror blå!!! Kvinnor har inget värde när det gäller såna här övergrepp och får "skylla sig själva" av olika anledningar. Det är skrämmande! Får hoppas man aldrig råkar ut för något liknande själv!

Konstigt att de inte skyllde på att hon bara hade bikini på sig wacko.gif
Zarah P
Att inte ingripa borde klassas som medhjälp, och vara straffbart.
För det ÄR ju medhjälp! Om man inte hindrar något hemskt, har man ju banat väg för det!

Men tänk om man faktiskt inte förstår. I höstas blev en tjej våldtagen här i Kalmar, i en trädgård. Hon hade inte vågat skrika - och flera personer gick förbi. Tänk om de, dagen efter, fått veta vad som egentligen hände bakom den där busken? Vad hemskt! De kan ju inte haft en aning! Kanske blev de till och med sura och tänkte att det var respetlöst att ha sex i någons trädgård... Så hade nog jag tänkt - men om jag fått veta att det varit våldtäkt, efteråt, USCH vad hemskt!

Nu är väl inte det applicerbart i en simbassäng, men jag kom att tänka på det - apropå bara.
Castea
CITAT (Annlo @ 02-12-2005, 11:50)
Tyvärr så tror jag det handlar om vanlig psykologi... unsure.gif

Det finns något som heter "the bystander effect" (eller något liknande)
Det betyder att ju fler som tittar på när något händer, desto mindre blir varje persons känsla av ansvar. Det kommer från ett hemskt fall i USA där en kvinna blir mördad mitt framför ett hyreshus och flera ser på och hör men ingen larmar polisen! ohmy.gif
Detta beror då enligt teorin på, att alla tror att någon annan larmar... sad.gif

Ja, detta är ett socialpsykologiskt fenomen som heter "the bystander effect". Kan också beskrivas som att när vi människor befinner oss i en grupp med andra människor tenderar vi att bara våga härma vad alla andra gör. Vid en olycka förblir därför alla endast iakttagande alla andra, och ingen agerar därmed.

Nu finns det ju tack och lov människor som inte är så här, människor som vågar agera.

När jag läste socialpsykologi fick vi lära oss att om man råkar ut för en olycka så är det viktigt att:

1) Skrika och påkalla hjälp, så att folk verkligen förstår att det handlar om en riktig olycka. Det får inte råda tvivel om att det är en olyckssituation.
2) Peka ut en specifik människa - "Du där i gul jacka - ring efter polis/ambulans!" Om man riktar ansvaret till en specifik person ökar chansen att denne agerar.

Det är inte ju dock inte alltid så att ens fysiska/psykiska tillstånd medger att man kan göra så här. Man kan ju ha blivit svårt chockad eller medvetslös.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon