CITAT (Norrbottens-Magdis @ 02-12-2005, 11:07)
Aftonbladet30 badgäster står och ser på hur en 17-årig flicka blir våldtagen på ett äventyrsbad
och ingen gör nånting! :angry:
Hur svårt skulle det varit för 30 personer att övermanna två tonårspojkar? Jag lovar...hade jag sett nåt sånt hade jag blivit så förbannad så jag inte kunnat låta bli att ingripa. Om en hjälper till blir ju oftast fler lite modigare också. Jag fattar inte att inte någon enda gjorde nåt. :blink:
Om man såg ett våldsbrott där karlar pucklade på varann och kanske hade kniv, då skulle jag aldrig våga ingripa, men när det gäller våldtäkt så tror jag oanade krafter skulle komma fram. När de står med brallorna nere borde de väl inte vara så tuffa, man kan ju alltid ta tag och vrida om några vitala delar. :rolleyes:
Fy fasen säger jag bara! Det fattas väl bara att killarna ska slippa straff också eftersom flickan var lättklädd eller nåt annat av de löjliga skäl de brukar ange! :angry:
Tyvärr så tror jag det handlar om vanlig psykologi...
Det finns något som heter "the bystander effect" (eller något liknande)
Det betyder att ju fler som tittar på när något händer, desto mindre blir varje persons känsla av ansvar. Det kommer från ett hemskt fall i USA där en kvinna blir mördad mitt framför ett hyreshus och flera ser på och hör men ingen larmar polisen!
Detta beror då enligt teorin på, att alla tror att någon annan larmar...
Men i detta våldtäcksfall så kan man ju tycka att folk ser att ingen hjälper henne!
Jag är en sådan som bestämt mig för att gå emot strömmen och har lovat mig själv att ingripa om jag ser något.
Ett tips om man ser något liknande och man är rädd för sin egen säkerhet är att ta tag i någon intill och säga "Kom, vi måste hjälpa till" då tror jag att de känner sig "tvingade" att hjälpa dig!