Full version: Vilken växt?
Kjammi
Hej! Jag har "räddat" en växt från döden på min skola. Tyvärr kunde jag bara rädda en kvist. Jag blir verkligen upprörd, ALLA skolor jag sett/gått i missköter sina växter.

Den är en hängväxt med mörka, ovala blad. Tittar man på undersidan ser man ett brunaktigt leopardliknande mönster som liksom "lyser igenom".

På ovansidan syns det knappt något mönster. Min mamma tror att
det är en Hoya men jag är inte säker. Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
jo många skolor och företag missköter sina växter på mitt jobb så planterade jag om alla väterna typ dom hade bara lagt lite näring så den lila plaast krukan var ful med rötter å ingen jord sad.gif sad.gif
men om du bara har en kvist så har du en stickling då får då har du ju inte räddat just den växten .

jag är inte säker men trår också det är en hoya rolleyes.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att det är en Aeschynanthus de brukar kunna ha leopardmönster i de hoyaliknande bladen, den säljs ju ibland som en Hoya men blommorna är inte hoyalika.
Kjammi
Japp! En sådan är det! biggrin.gif

Ja då är det bara att vänta på rotningen.
Jag har beställt hormonpreparat för att hjälpa den.

Skandal att de låtit en sån fin växt tyna bort mad.gif
Carex
Verkligen, vet man med sig att man inte kan sköta växter borde man skaffa ersättare i plast och tyg. Så skonar man de riktiga växterna och besparar oss blomälskare allt lidande;)
Alexander-VG-zon3
ja det är bätter med plast eller tyg finns jätte måna som liknar riktiga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon