Full version: Pysalis
ingrid fuxwall
Eller vad de nu heter.
Nu har alla frukter mognat och jag har klippt ner plantorna, någon som vet om de kan överleva inne i vinter? Och hur jag ska ha dem i så fall? Måste vara i huset eftersom jag inte har fönster i källaren där det är något svalare.

Tackar på förhand
Sulawesii
Ställ den ljust bara.
Eva St
Har haft mina i flera år övervintrar dem i källarförråd ca 8-12 grader och extraljus inga problem
Eva St
*Felix matte*
Jag har fått klippa ner mina Physalis... de fick spinn sad.gif Sprayades sedan 2ggr med Provado Plus och nu verkar det inte finnas spinn kvar.
Lady Hamilton
Du har ju ingeting att förlora på att pröva.........
skulle du misslyckas kan du snabbt dra upp ett par nya plantor i vår
(det ska jag göra, orkar inte hålla på att bråka med spinn mad.gif )
ingrid fuxwall
CITAT (Hamilton @ 02-12-2005, 21:09)
Du har ju ingeting att förlora på att pröva.........
skulle du misslyckas kan du snabbt dra upp ett par nya plantor i vår
(det ska jag göra, orkar inte hålla på att bråka med spinn mad.gif )

precis så tänket jag men så tänkter jag också att det skulle pratas lite här, på kökstädgården så jag tog chansen wub.gif
Magdis
Hur gör man när man sår Physalisfrön som man tagit direkt från köpta frukter? Ska de torkas eller kan man peta ut dem och skölja av och sen plantera direkt?
Lady Hamilton
laugh.gif Jag har just fått svar på en liknande fråga.......
Jag hade skivat frukten och lagt det på ett fat för att torka blink.gif Men den ville lixom sitta fast där........Så jag frågade om man kunde "skrapa loss" det hela utan att skada fröna.

smile.gif Då fick jag till svar att -Skiva frukten och torka det på hushållspapper för att plantera hela den torkade "plutten" Och det tänker göra.

blink.gif För att försöka skrapa ut fröna och sedan försöka skölja rent dem, det blir för omständigt tycker jag. Det är för små frön och för mycket fruktkött
Magdis
CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 21:15)
blink.gif För att försöka skrapa ut fröna och sedan försöka skölja rent dem, det blir för omständigt tycker jag. Det är för små frön och för mycket fruktkött

Jag tycker det gick hur bra som helst att pilla ut fröna. smile.gif Jag halverade bara frukten och tryckte ut fröna på en tallrik och sköljde av dem och lät dem torka i ett kaffefilter. Eftersom jag var för otålig för att vänta på svar här så har jag redan planterat dem! rolleyes.gif Det får bära eller brista, tänkte jag. Jag antar att man behandlar dem som andra frösådda plantor sen med omskolning och så?
Anna Maria
Hej!
Jag har också sått frön från köpt physalis. Gjorde som du, torkade på hushållspaper och sen tog det ungefär en vecka innan småplantorna dök upp.
Någon som vet vilken sort det är, den höga eller den låga (den som heter gyllenbär - tror jag i alla fall att det är). Vad brukar det man köper vara?
Jag har nämligen den höga tidigare, den är övervintrad nu två vintrar utan problem och jag tar mängder av sticklingar av den på våren och har i växthuset, så det vore ju kul om det här blev den lägre sorten.

Maria utanför Enköping
Elisabeth P
Kul
Jag ska ochså prova Physalis (om det är kapkrusbär ni pratar om) i år för första gånngen.
Ska bli jätte intressant för dom är så rysligt goda tycker jag.

Jag hade tänkt att plantera dem i min lilla köksträdgård, efter förkultivering inomhus. Är det bättre tro att plantera dem i stora krukor i fall man nu vill ta in dem för övervintring? Om det nu blir något vill säga unsure.gif / Lisa
Susanne i Linköping
Vad ni krånglar till det biggrin.gif jag köper en ask physalis, stoppar i mun och mumsar. Fröna känns lätt med tungan så när ett eller flera frön hamnat i rätt läge plockar jag bara av dem från tungan och lägger på en servett eller nåt (förutsätter förstås rena fingrar).

I vinter verkar jag ha haft ihjäl mina physalisplantor så det är dags att gå till ICA och shoppa lite. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-01-2006, 22:30)
.......... Fröna känns lätt med tungan .........

huh.gif Vad har jag köpt och ätit för Physalis??? "Mina" frön var gätte, gätte pytte små! (1x2 mm)
smile.gif Måste på affären och köpa nya Physalis och då ska jag begära med "Större frön"! laugh.gif
AndreasBlomquist
När är det lämpligt att så Physalis egentligen? Det verkar vara lång utvecklingstid på dem innan de bär frukt...
Lady Hamilton
Jag sådde mina frön i fjol 9/2 o de grodde den 24/2. Det hann nog bli uppåt 1/2m innan jag kunde placera dem ute. Sedan tror jag att de första frukterna mognade i början av Augusti men det var inte förrens i September det blev "något att tala om" smile.gif Nu hör det även till saken att den sort jag odlade hade LUDNA blad och då kallas de Kapkrusbär, det fick jag lära mig i höstas när diskussionen om Physalis var som "hetast" laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlade gyllenbär förra året som också heter physalis och smakar likadant de är bara något mindre. Jag sådde i början av april och kunde skörda i juli, plantorna hade jag planterade i marken i kallväxthus. Så de var inte speciellt sena att ge frukt.

Svante, zon 1
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-01-2006, 14:43)
Jag odlade gyllenbär förra året som också heter physalis och smakar likadant de är bara något mindre. Jag sådde i början av april och kunde skörda i juli, plantorna hade jag planterade i marken i kallväxthus. Så de var inte speciellt sena att ge frukt.

Sådana tänker jag prova på friland i år. Förra året sådde jag frön från köpt physalisfrukt och det blev en fin planta, men den gav ingen frukt förrän en bra bit in i augusti.
Elisabeth P
Undrar vilket som är bäst, att så redan nu för att hinna få några bär unsure.gif

Ni som övervintrat dem- kommer bären tidigare nästa år då? / Lisa
Susanne i Linköping
CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 22:35)
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-01-2006, 22:30)
.......... Fröna känns lätt med tungan .........

huh.gif Vad har jag köpt och ätit för Physalis??? "Mina" frön var gätte, gätte pytte små! (1x2 mm)
smile.gif Måste på affären och köpa nya Physalis och då ska jag begära med "Större frön"! laugh.gif

Hmmm.....
Tänker jag efter kanske jag begär för mycket av er, trots allt. Det är kanske så att min tunga inte är helt normal? Hitta physalisfrön och slå knut på körsbärsstjälkar med tungan trodde jag alla kunde göra.
wacko.gif blink.gif tongue.gif
Lady Hamilton
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif Inte jag!
I dag var jag och köpte nya physalisar laugh.gif
Men de hade lika små frön! MEN om jag anstränger mig VÄLDIGT mycket i djup koncentration smile.gif KAN jag möjligen känna på små, små, små, frön på tungan! Skam den som ger sig! biggrin.gif
babba
Vill berätta en lite sann historia om dessa bär.
Jag var på en fest där alla hade med sej egen mat. En dam, hade bla Pysalisbär
med till sin mat. Hon och en man började prata o skoja om dessa bär, att de
kallades för kvinnans kåtebär. De forsatte att skämta om dessa bär på just detta tema.
På andra sidan om mej satt en annan dam. Och plötsligt säger hon:

"Men man får inte äta för många av dem på en gång för då mår man inte bra".
(jag som trodde att man mådde som en prinsessa ju fler man åt av pysalisbären) Själv skrattade jag gott när jag satt mitt emellan dessa damer.
Gurkan
CITAT (babba @ 10-02-2006, 13:43)
....
Hon och en man började prata o skoja om dessa bär, att  de kallades för kvinnans kåtebär.

...

"Men man får inte äta för många av dem på en gång för då mår man inte bra".

....

Hi hi ... tack för tipset, då vet jag vad jag ska bjuda på nästa gång ...

Att det skulle vara dåligt att äta många var nog snarare ett "moraliskt" än "medicinskt" uttalde. laugh.gif Dom är jättenyttiga, rena vitaminpillren. Blir man dessutom pilsk så kan man ju få motion också ... rolleyes.gif

-----------------------------------------------

Ang. odlingen så har jag liknande erfarenheter som Åsa i Mälardalen men det är Physalis pruinosa man ska leta efter, Gyllenbär, inte Kapkrusbären som har betydligt längre utvecklingstid. Köper man frön vet man vad man får och har större chans att lyckas ... fast det är ju kul att ta egna frön.

Sådde den 9'e mars och skördade i juli och augusti. Zon 1 på inglasad altan.

Gurkan
En bild från 2005-08-13. Några bär är skördade men de flesta håller på att mogna.

Floppy
Är det någon som kan visa med bilder skillnaden mellan Gyllenbär och kapkrusbär?
...och är det någon som kan tala om vad som skiljer dem åt i ord?...smak, utseende, odling, uppkomst mm...

Jag sådde för ett par år sedan någon utav dessa sorter och vart lurad att man ska tjuva dem precis som tomater...*suck*...hade aldrig odlat nått tidigare och var lite lättlurad så jag gick på det...tvjuvade och såg glad ut...väntade med spänning på bären...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ...ett bär kom... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbären är mindre både bären och plantan. Gyllenbärets planta är inte luden som kapkrusbäret brukar vara. Gyllenbäret kommer från östra USA, kapkrusbäret kommer från sydamerika, deras olika ursprung styr i vilka klimat de utvecklas bäst. Kapkrusbäret brukar kräva mer värme och längre odlingssäsong än gyllenbäret som klarar sig bra och kan producera en hel del frukt även under en lite sämre sommar. +Gyllenbäret har en snabbare utveckling = de sätter bär fortare. Jag tycker gyllenbäret smakar bättre än kapkrusbär.
Gyllenbärets frukter trillar till marken när de är mogna och kallas ibland markkörsbär.

Har tyvärr ingen bild där gyllenbärs och kapkrusbärsfrukter ligger bredvid varann men här är en bild på gyllenbärsfrukter.
Magdis
CITAT (Gurkan @ 10-02-2006, 14:40)
Hi hi ... tack för tipset, då vet jag vad jag ska bjuda på nästa gång ...

Att det skulle vara dåligt att äta många var nog snarare ett "moraliskt" än "medicinskt" uttalde. laugh.gif Dom är jättenyttiga, rena vitaminpillren. Blir man dessutom pilsk så kan man ju få motion också ... rolleyes.gif

Ojoj, ska du bjuda på både det och syrénvin då lär du få det svettigt! laugh.gif smile.gif
Gurkan
Jag har inte odlat Kapkrusbär men en sökning i Den Virtuella Floran ger en ledtråd :

Kapkrusbär, Physalis peruviana

Åsa : jag trodde precis tvärtom, P. pruinosa, Gyllenbär, som jag odlade förra sommaren hade sammetsludna blad och betydligt större bär (eller höljen iaf., ser ju inte dina bär på bilden).

Dessutom ser bilden på P. peruvianans blad (länken ovan), Kapkrusbäret, inte ut att vara ludna alls, snarare blanka.
Fast texten säger tvärtom :
CITAT
Stjälken och bladen är tydligt filtludna, bladen är brett äggrunda med hjärtlik bas och kan bli ett par decimeter breda. Kapkrusbär blommar i augusti-september, blommorna är fatlika och sitter enstaka i bladvecken.

Mina frön kom från Weibulls, art.no 3652. Luras dom ? Det hela verkar skumt ... goda bär blev det iaf. som jag rekomenderar alla att odla.

Vad hade du för frön ?

Hjälp ... wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt gyllenbär var av sorten `Goldie´ som jag köpte hos Runåbergs fröer.

(Jag köpte gyllenbärsfröer någon gång när fröfirman Rara växter var ganska ny kan nog ha varit runt 15år sedan och de såg ut exakt som de plantor jag fick upp från Runåbergs fröer.)

Kan även lägga till att gyllenbäret bytt vetenskapligt namn igen numera är det tydligen Physalis grisea som ska gälla (SKUD som finns på nätet uppdateras hela tiden) fröfirmorna hänger dock inte med i svängarna när växter byter namn.
Floppy
Ett förtydligande av mig:

Jag vart inte lurad av någon fröfirma eller så utan av nån 'släktings-kompis-mammas-brors-dotters-gamelfarmor' tongue.gif ...det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg vem som sa det...inte en fröfirma eller företag...så mycket kom jag ihåg... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Ville bara tala om ifall om någon missföstod mig...det var bara en kul grej som jag ville berätta... laugh.gif

Tack för era svar hittills...kom gärna med mer... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående Weibulls så verkar de en aning förvirrade när man tittar på beskrivningen av växten på deras hemsida (men höjden på växten som anges som 180cm indikerar att detta INTE är ett gyllenbär det måste vara ett kapkrusbär eller någon korsning. Gyllenbär blir i gynnsamma lägen runt 1m, på friland blir de lägre):

http://www.weibulls.com/IboxServlet?id=IXS...=WSE01&EID=3652
Gurkan
Tack Åsa för klargörandet. Tycker det är dåligt av Weibulls, en av de största fröfirmorna, att inte har bättre koll ... om det nu spelar nån roll. Felaktiga namn har en förmåga att leva kvar för evigt ...

Dom skiver faktiskt såhär själva om sorten :

CITAT

Tidigt mognande typ av kapkrusbär.  

Men kallar dem "Gyllenbär" på påsen ...

Plantorna blev en bra bit över en meter trots ganska små krukor så 180cm är säkert inte omöjligt under perfekta omständigheter. Utvecklingstiden var minst en månad längre än vad du beskrev ang. dina gyllenbär så du verkar ha rätt (om jag nu nånsin tvivlat på det).

Hur som helst var de mycket odlingsvärda och jag har sått några idag, vi får se om det är för tidigt ... beror på om jag får klart växthuset i tid.

Magdis : Det kostar att ligga på topp !! laugh.gif

Har nåt kommit upp av de physalisfröna du sådde ??
Magdis
CITAT (Gurkan @ 10-02-2006, 15:58)
Magdis : Det kostar att ligga på topp !! laugh.gif

Har nåt kommit upp av de physalisfröna du sådde ??

Nix pix inte ens lite mögelgrönt syns i krukorna! biggrin.gif Jaja, jag har ju mycket annat sått istället. Jag försöker att sitta på händerna för att inte så de där paprikorna, tomaterna och chilisarna för tidigt nu. biggrin.gif
Gurkan
Bra att du väntar ... iaf. tills permafrosten släpper där uppe i lappmarkerna ... eller vänta nu, permafrost släpper väl aldrig ... tuff luck tjejen ... tongue.gif

Men har du vägarna förbi Skåne bjuder jag gärna på några gyllenbär och lite syrénvin ... rolleyes.gif
Gurkan
Shit ... det här var lite spooky ... har varit ute och hämtat posten sen förra inlägget och där låg ett brev från Lindbloms Frö med två påsar : Gyllenbär, Physalis Pruinosa, "Goldie" .... unsure.gif

Edit : stavfel
Magdis
CITAT (Gurkan @ 10-02-2006, 16:13)
Bra att du väntar ... iaf. tills permafrosten släpper där uppe i lappmarkerna ... eller vänta nu, permafrost släpper väl aldrig ... tuff luck tjejen ... tongue.gif

Men har du vägarna förbi Skåne bjuder jag gärna på några gyllenbär och lite syrénvin ... rolleyes.gif

Permafrost på dig själv du! sleep.gif Vänta bara...när värmen och midnattssolen kommer här så blir grönsakerna stora som i en jättes trädgård! Du ska få bildbevis sen i sommar!
Gurkan
Nu har dom grott dom små tröga fröna, båda sorterna, små spinkiga plantor, och många är dom också !! Nästan 3 veckor tog dom på sig.

Hjälp ... drabbas som så många andra här av så-mani men vet knappt var jag ska göra av alla bebisarna sen ... jaja, det brukar lösa sig på ett eller annat sätt.
Himmelsblomma
Hjälp!

Vad tror ni har hänt med mina gyllenbär? Bladen har blivit allderles gula..
Dom står i växthus, får mycket ljus och vatten. Började för två veckor sedan ge näring men dom är fortfarande gula. Känns ändå som att det är näringsbrist. Vad är bra att ge??

Började bli gula vid basen

För att nu några veckor senare se ut så här..

Anna
Gurkan
Tycker dina plantor ser jättefina ut ... förutom det där gula då.

Vad får dom för näring ? Vanlig krukväxtnäring borde funka bra tycker jag.

Hoppas nån har ett bättre svar till dig ...
Gurkan
Lyfter upp den här tråden igen eftersom jag börjar se samma tendenser på mina physalisbebisar.

Dom är visserligen mycket mindre än Himmelsblommas än så länge men bladen är lite gula vid basen och ser lite undernärda ut. Som har fått en skvätt BioBact men det verkar inte påverka. kom inte ihåg hur det såg ut förra året, kanske normalt ? Kanske beroende på HPS istf. solen ?

Nån som har nåt att tillägga ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon