Full version: phalaenopsis hjälp!
iscah
ica sålde phalaenopsisar för 69 kr. lyckades nappa en urbota vacker kritvit tvåstänglig.

Och när jag kommer hem och packar upp den, gissa min förvåning när den står i drängblöt blomjord med lite ynklig perlit i. Vad gör jag nu?

den är ju i full blom och har mer knopp. Jag kan väl inte plantera om den nu?
kristerh
Ge den inget vatten på evigheter wink.gif låt den torka ut, byt jorden senare, om den visar minsta tecken på att bladen skulle börja bli slappa och skrynkliga finns det nog inget annat val än att plantera om den, och med mycket vitmossa. Om du planterar om den nu så kommer blommorna att falla.
Hur ser rötterna ut?
krister
Carex
Visserligen är det inte att rekommendera att plantera om en phalaenopsis i blom, men jag kan berätta att jag har gjort mig skyldig till det brottet några gånger;)
De brukar inte ta mer skada av det än att några blommor brukar falla, men övervägande delen sitter faktiskt kvar.
Ville dela mina erfarenheter, men valet är självklart ditt. Personligen hade jag nog planterat om den, men som sagt, räkna med blomfall.
Om du väljer att låta den stå kvar måste du berätta för oss hur det gick sedan! Mycket spännande.
Ljusalfheim
Undersökte du inte i vilket skick komposten var då du köpte plantan?
Jag förespråkar att plantan i sig ska klara sig snarare än de tillfälliga blommorna.
så personligen skulle även jag försiktigt plantera om.
Men det handlar förstås mycket om bedömningen - ifall man anser att plantan kan klara en period med "fötterna i lera". huvudsaken är att orkidén utsätts för så lite stress som möjligt.

att en brudorkidé skulle vara så fruktansvärt känslig för omplantering i samband med knoppsättning och blomning kan ifrågasättas. har vi inte alla sett floristkreationer med brudorkidéer i full blom ?
- ta inte detta som fakta, snarare en tankeställare. smile.gif
kristerh
CITAT (Ljusalfheim @ 03-12-2005, 00:22)
att en brudorkidé skulle vara så fruktansvärt känslig för omplantering i samband med knoppsättning och blomning kan ifrågasättas. har vi inte alla sett floristkreationer med brudorkidéer i full blom ?

jo men, de klarar en kort tid efter omplanteringen wink.gif så de håller nog den tiden floristkreationen visas unsure.gif
iaf har jag den erfarenheten att de fäller blommorna om man planterar om när knopparna blivit relativt stora eller blommar.
krister
iscah
nej jag min klant undersökte inte hur komposten såg ut. det var färgad plast runtomkring krukan. och ica hade som sagt fått in nån låda med orkideer. så jag nappade en tvåstänglig med mer knoppar på gång. slog en snabb kik så att bladen såg fina och spänstiga ut och rusade glatt vidare genom affären med mitt nyförvärv.

Rötterna ser gröna och fina ut det lilla man ser igenom blomjorden.
Jag kunde faktiskt aldrig ens föreställa mig att den skulle stå i vanlig blomjord. Det har jag aldrig varit med om att se tidigare.

Men jorden verkar förhållandevis luftig iaf. Det är inte typ kompakt lera i krukan iaf.

Tack för alla tankar
Alpiner i Halmstad
Ett mellanting.
Lägg ner krukan på sidan, pilla ut så mycket jord du kan utan att skada rötterna. Du kan gräva med en liten gaffel.
Låt sedan krukan stå några dagar, så att rötterna ändrar färg till grått.
Fyll sedan hålrummen omkring rötterna med färsk vitmossa.
Har du inte vitmossa kan Du använda furubark, vinkorkar eller något annat poröst material.
När krukan känns lätt kan Du börja spraya på de rötter du ser.
Framåt våren bör Du nog göra en riktig omplantering.

Lycka till. Bernt
iscah
tack Bernt. Det var ett mycket bra tips.

pratade just med min mamma. som givetvis köpt en likadan. full i blomjord.
Evin
Jag planterade om 4 orkidéer i olika floristkreationer i fjor...och 1 av dem tappade en del av blommorna, de andra blommade som vanligt...
Men jag tror att det var lite kvalitet oxå...den som tappade blommorna var från Bauhaus medan de andra var lite dyrare och från blomsteraffärer...

Här är bild...
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...=evin&pid=19710
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon