Susanne i Linköping
02-12-2005, 12:14
Mina två äppelträd har kräfta, det ena i hela kronan, det andra bara lite. Intill det friskaste står ett plommonträd som jag gärna skulle vilja ta ympris ifrån. Trädet ser friskt ut, men är gammalt. Det dör en del grenar här och där i det.
Kan plommonträd ha kräfta utan att det syns på samma sätt som på äppelträden? Törs jag ta ympris eller måste jag köpa? (Det är jobbigt att beställa och jag gillar min sort, men är inte säker på vilken det är.)
Trädet som ska ympas på verkar helt friskt, det är troligen ca 12 år gammalt. Äppelträden i närheten har jag inte kunnat kolla noga, men jag har inte sett någon kräfta hittills.
Träd kan ha kräfta utan att man ser sår men om plommonträden inte beskärs hårt så är de inte särskilt benägna att få det.
Inte alla ympar man köper är kräftsäkra heller. Om du har ett träd som du inte ser något sår på är det ofta en bättre indikation på kräftfrihet än de korta ris eller stumpar man köper där man inte sett träden alls.
Det gäller att ta årsskott på plommonet bara, men det vet du väl redan. Knotiga gamla fruktgrenar fungerar ju inte. Och sedan gäller att ympa tidigare än på äpple, men det vet du säkert också.
Susanne i Linköping
03-12-2005, 16:31
Tack Cilla! Nej, jag visste faktiskt inte att man ska ympa tidigare än på äpple, det här med ympning är något jag inte haft någon anledning att intressera mig för tidigare så jag har inte läst på än. Ta ympris kommer ju först.
Fast det där med årsskott visste jag i alla fall. Det blir till att klättra högt i trädet för att hitta lämpliga grenar, men det löser sig väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.