Full version: Vilken kamera?
Biggan_
Jag är så sugen på att köpa ny digitalkamera men är totalt okunnig om det tekniska. Vi har en Olympus Camedia 7,5x digital zoom och 4,1 megapixel. Den tar fina vanliga bilder men macrobilderna blir inte så bra. Läste innan om någon som köpt Konica minolta dimage Z6 och jag är intresserad av den, men den är kanske inte så bra? Jag vill kunna ta riktigt nära detaljerade bilder av mina orkidéer och andra blommor också förstås och även på smådjur typ myror och flugor. Priset, helst under 5000 kronor. Nog brukar det vara rea i fotoaffärerna efter jul? Tips och synpunkter vill jag gärna ha biggrin.gif
Rossi
Ett tips är att behålla din nuvarande kamera men att köpa ett makroobjektiv som komplement.

Det finns många jämförande tester när det gäller kameror. Du kan bl.a. titta här:

http://www.scandinavianphoto.se/
cic
EDIT: Gjorde en länk, men då hade Rossi redan gjort det.. rolleyes.gif tongue.gif
Rossi
CITAT (cic @ 02-12-2005, 13:37)
EDIT: Gjorde en länk, men då hade Rossi redan gjort det.. rolleyes.gif tongue.gif

Ja, det gäller att ha flinka fingrar! *ler*
kristerh
Ett tips för att få ner kostnaden är att titta ut någon kamera du vill ha och sedan köpa den på nätet, det finns massa billiga nätaffärer för sådant.
krister
cic
Jösses, nu fastnade jag på den sidan! Jag vill också ha en ny kamera! Med MANUELL fokus!! Den jag har nu, Nikon coolpix 3200, funkar men eftersom jag helt har lagt av den att foto "odigitalt" (jag hittade just på det ordet.. rolleyes.gif ) har jag lite högre krav.

Blir så arg när kameran inte gör som jag vill. Som tex att den har autofokus. Hur störigt som helst när man tar närbiler.

Jag inser att det är ett I-landsproblem.. Jag har ju trots allt en digitalkamera..
Rossi
CITAT (cic @ 02-12-2005, 14:10)
Jösses, nu fastnade jag på den sidan! Jag vill också ha en ny kamera! Med MANUELL fokus!! Den jag har nu, Nikon coolpix 3200, funkar men eftersom jag helt har lagt av den att foto "odigitalt" (jag hittade just på det ordet.. rolleyes.gif ) har jag lite högre krav.

Blir så arg när kameran inte gör som jag vill. Som tex att den har autofokus. Hur störigt som helst när man tar närbiler.

Jag inser att det är ett I-landsproblem.. Jag har ju trots allt en digitalkamera..

Men du, är du säker på att du inte kan välja autofokus eller manuell fokus? Det borde funka på de flesta digitala kameror tycker jag. Kolla i manualen!
cic
CITAT (Rossi @ 02-12-2005, 14:29)
CITAT (cic @ 02-12-2005, 14:10)
Jösses, nu fastnade jag på den sidan! Jag vill också ha en ny kamera! Med MANUELL fokus!! Den jag har nu, Nikon coolpix 3200, funkar men eftersom jag helt har lagt av den att foto "odigitalt" (jag hittade just på det ordet..  :rolleyes: ) har jag lite högre krav.

Men du, är du säker på att du inte kan välja autofokus eller manuell fokus? Det borde funka på de flesta digitala kameror tycker jag. Kolla i manualen!

Ja, jag är säker. Och om man går in på tex scandinavian photo och kollar på beskrivningarna så har långt ifrån alla manuell fokus.
Rossi
OK, Cic. Hoppas att du klurar ut det där med autofokusen. När jag tar makrobilder så måste jag ha zoomat ut ordentligt för att det ska kunna fokusera.

När jag fyllde år för ett tag sedan så fick jag ett vidvinkelobjektiv i present av min man. Man var tvungen att köpa en konverteringsring också. Hur vi än gjorde så funkade det inte. Det visade sig att tillverkaren hade lagt fel ring i förpackningen så den passade inte till min kamera .... Vi väntar fortfarande på rätt ring. Jag vill ju testa mitt nya objektiv!
Farbror Blå
Akta kameran!

skulle ta såna där makrillbilder Rossi pratade om ,men fick saltvatten i kameran hela tiden..
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 02-12-2005, 19:25)
Akta kameran!

skulle ta såna där makrillbilder Rossi pratade om ,men fick saltvatten i kameran hela tiden..

Makrillbilder? laugh.gif Har jag talat om dem?!

Nä, nu yrar du allt farbrorn! biggrin.gif
*Felix matte*
Makrill i tomatsås wub.gif
Biggan_
CITAT (kristerh @ 02-12-2005, 14:10)
Ett tips för att få ner kostnaden är att titta ut någon kamera du vill ha och sedan köpa den på nätet, det finns massa billiga nätaffärer för sådant.
krister

Vet inte om man vågar köpa kamera på nätet! Är det inte struligt om den inte fungerar eller går sönder? Det verkar smidigare att kunna lämna in i fotoaffär och prata med förhoppningsvis kunnigt folk och få kvitto på att man lämnat in kameran (ifall den skulle "försvinna"). Jag har också funderat på att som Rossi föreslog att köpa ett makroobjektiv till kameran om det nu finns sådant som passar till den jag har. Jag får kolla vad det kostar först, det är kanske så dyrt så det inte är lönt. Den kameran vi har nu är ungefär två-tre år gammal och det har ju hänt mycket sedan den var ny. Är det någon av er som har den nya Konican Z6, och tycker att den tar fina närbilder? Jag var inne på länken ni föreslog men jag hittade inte Z6 där. Jag skall i alla fall vänta tills det blir rea-dags biggrin.gif
cic
CITAT (Birgitta P @ 03-12-2005, 10:53)
CITAT (kristerh @ 02-12-2005, 14:10)
krister

Vet inte om man vågar köpa kamera på nätet! Är det inte struligt om den inte fungerar eller går sönder? Det verkar smidigare att kunna lämna in i fotoaffär och prata med förhoppningsvis kunnigt folk och få kvitto på att man lämnat in kameran (ifall den skulle "försvinna").

Man får vad man betalar för. sleep.gif Det kan vara värt ett par slantar för att få den personliga servisen. Tycker jag. sleep.gif
yla
konica minolta dimage Z6
de e den jag har nu
gillar den skarpt såklart

några av mina nybörjarbilder me den för jag har bara haft den ett par veckor
o man kommer riktgigt nära med den o
här e lite zoomat me och närbilder

jag älskar den japp

väntar bara på våren o bin o insekter o blåsippor o allt sånt

nå jag e super nöjd me min nya kamera
*Felix matte*
Konica minolta dimage Z6 länkar där du kan läsa om kameran och se aktuella priser smile.gif
LarsV
En annan sak att tänka på (och som kanske begränsar urvalet) är att du skaffar en kamera som har samma typ av minneskort som din nuvarande kamera. Då sparar du ju kanske några kronor.
Biggan_
CITAT (oldwolfie @ 03-12-2005, 11:01)
konica minolta dimage Z6
de e den jag har nu
gillar den skarpt såklart

några av mina nybörjarbilder me den för jag har bara haft den ett par veckor
o man kommer riktgigt nära med den o
här e lite zoomat me och närbilder

jag älskar den japp

väntar bara på våren o bin o insekter o blåsippor o allt sånt

nå jag e super nöjd me min nya kamera

Den tar ju jättefina närbilder, det är sådana bilder jag vill kunna ta! Är bilden på sidensvansarna tagen med samma kamera? En fantastiskt fin bild tycker jag men så är du ju också en duktig fotograf. Jag är en glad amatör vad gäller fotografering, jag kollar om det ser bra ut och sedan trycker jag av, ibland blir det bra och ibland inte men då kan man bara ta bort bilden. Det är inte som förr när det var förargligt att slösa film på dåliga bilder biggrin.gif Nu kan man öva hur mycket som helst utan att det kostar extra biggrin.gif laugh.gif
yla
japp sidensvansarna e samma kamer a o den e zoomad ganska mycket för dom sitter ju inte gärna precis brevid en när man ksa fota o det va vad jag ville ha bra zoom o bra närgräns
mossblommorna har ju kanske för lite ljus men dom är alltså mindre än en millimeter så det finns ju hur mycke som helst o fota där ute me rätt grejer

o som sagt de e bara att knäppa på o får men en bra bild är ju dagen räddad eller hur o under tiden lär man sej rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (oldwolfie @ 03-12-2005, 12:35)
japp sidensvansarna e samma kamer a o den e zoomad ganska mycket för dom sitter ju inte gärna precis brevid en när man ksa fota o det va vad jag ville ha bra zoom o bra närgräns
mossblommorna har ju kanske för lite ljus men dom är alltså mindre än en millimeter så det finns ju hur mycke som helst o fota där ute me rätt grejer

o som sagt de e bara att knäppa på o får men en bra bild är ju dagen räddad eller hur o under tiden lär man sej rolleyes.gif

Jag sitter och läser på Konica Minoltas hemsida om Z6:an " som extra tillbehör finns en vidvinkelkonverter som ger 26 mm brännvidd och med inställningen Super Macro kan man ta imponerande närbilder från endast 1 cm avstånd". Har du köpt till denna vidvinkelkonverter för att kunna ta dom fantastiska bilderna på mossblommorna eller tar kameran så fina närbilder utan denna konverter?
Vill för övrigt tacka för alla länkar jag fått biggrin.gif = mycket att läsa men det bästa är ju när någon har provat och är nöjd eller missnöjd.
yla
mossblommorna är tagna utan nån konverter men lite dåligt ljus dock de va disigt ute o de e ju inte så mycke ljus sånära en mossa laugh.gif

och jag har inte köpt nån sån heller förresten
hm hm kanske måste göra de

fast jag vill ha en som kan ta mikroskopiska bilder
rolleyes.gif
Biggan_
Tack för hjälpen biggrin.gif
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 03-12-2005, 10:53)
Vet inte om man vågar köpa kamera på nätet! Är det inte struligt om den inte fungerar eller går sönder?

Nej, det är inte struligt. Det är t.o.m. så att försäkringsbolagen använder sig av internethandel! Jag var ju så klumpig så jag tappade min nya digitalkamera i golvet så den gick sönder. Jag kontaktade försäkringsbolaget och de gav mig en internetadress till en fotoshop på nätet som de samarbetade med, gav mig en kod, jag loggade in på sidan och angav min kod och min nya kamera låg i inkorgen och jag bara bekräftade att det var den jag skulle ha och sen kom den på posten efter ett par dagar. Inget strul alls.

Nu när jag fyllde år så fick jag ett vidvinkelobjektiv i present, inköpt i en nätbutik. Det var fel vara i förpackningen .... Inga problem. Bara ringa dit, skicka tillbaka och så kommer en ny vara. Inte jobbigare än att behöva gå till affären. Och så mycket billigare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon