mammafia
02-12-2005, 18:35
köpte en STOR kaktus som dom sa var den som det bli kaktusfikon på,men dom sa att jag skulle inte vattna mer än högst 1gång i månaden?? kan det stämma, jag tycker att den ser INTE glad ut plus att jorden är näst intill stenhård, vad ska jag göra jag vill inte att den ska dö....
HJÄLP mig snälla nån....
Alexander-VG-zon3
02-12-2005, 19:19
dom heter fikonkaktus och dom kan man ha ute åretrunt i milda delar av sverige
tänkte själv köpa några till våren å ha i trädgården
men jag hade någ planterat om den nu eller på våren för om den är så hård jorden så är det sv årt för vatten att komma till rötterna sen kanske du ska vattan lite kanske kommer nån med bättre svar men detta vad vad jag kunde ge

latinska är opuntia
*Felix matte*
02-12-2005, 19:30
Jag har en kaktus som jag inte vattnar alls från oktober -februari... övrig tid får den en liten skvätt ungefär 1- 2 ggr/mån Den är planterad i Så och Kaktusjord och jag byter jord kanske vart femte år. Den är 19 år gammal, sonen frösådde en hel del kaktusar och denna fick maken.
Åsa, mälardalen zon 2
02-12-2005, 19:42
Hur ofta man vattnar beror ju också på hur varmt man har växterna, många kaktusar även kaktusfikon brukar vilja ha det ganska kallt om vintern (kylskåpstemperatur) och har man dem kallt dricker de mycket lite har man dem i rumstemperatur kan man ofta vattna lite oftare.
Alexander-VG-zon3
02-12-2005, 19:50
jo därför så kan man plnatera om den på våren för en sån jord den har nu är inte bra
*Felix matte*
02-12-2005, 19:53
Kaktusen står på fönsterbänk i söderläge...element under som är ganska hett under den kalla årstiden.
Alexander-VG-zon3
02-12-2005, 19:55
mammafia
03-12-2005, 09:34
ok tack för alla svar, jag får vattna den lite mer och hoppas att den lever till våren när jag planterar om den....hoppas den klarar sig..
Alexander-VG-zon3
03-12-2005, 10:28
men vattna bara lite vattna inte jätte mycket

så ska det någ gå bra
Ingrid på Västkusten
12-12-2005, 08:36
Den sort som säljs som kaktusfikon (äkta) heter Opuntia ficus-indica och den kan man INTE ha ute året runt i Sverige! Tillhör iofs släktet Opuntia som har något av de mest hårdföra medlemmarna men just fikonkaktusen tillhör inte dem.
Måste ha en stooooore kruka och bli ganska så stor och stå svalt och ljust på vintern för att man skall kunna få den i blom. Inglasad veranda-uterum mm med Medelhavsklimat.
Vill man satsa på Opuntia i stenpartiet är det t ex O fragilis, O humifusa O polycatha mfl som man skall satsa på.
Vattning av Opuntia - först - befria den ifårn köpejorden, den är DÅLIG! 30-50% inblandning av grus i god plantjord.
På våren och in på hösten vattnas rikligt minst en gång i veckan, gärna med lite PK-gödning några gånger, och se till å ha plats för denna Opuntian blir STOR!
Nu på vintern om den står varmt, vattning en gång i månaden. Tyvärr bör den få nattsänkning för att komma igång å bloma och det tar några år antagligen med.
Hälsar Ingrid
Alexander-VG-zon3
12-12-2005, 12:53
jag läste med det för ågra dar sen att dom sorterna av O fragilis, O humifusa O polycatha så ska man ha dom så det får någ bli ågra sånna till våren.men det står faktis i mina krukväxt böcker att man kan ha dom ute året runt .men på den sidan där man ku n de läsa om dom så stod inte just den fikunkatusenn med som du säger Ingrid på Västkusten

vet nån var man får tag på sånna
Ingrid på Västkusten
12-12-2005, 16:34
Kaktusfikonsorter eller de härdiga sorterna?
Undrar Ingrid
Alexander-VG-zon3
12-12-2005, 17:12
dom härdigare sorterna O fragilis, O humifusa O polycatha

:)tacksam om du vet var man kan köpa sånna
Men då måste mina ha fått spatt...för de växer nu som attan (6cm på 3månader) och fröna tog jag ifrån ett kaktusfikon förra sommaren....
Ingrid på Västkusten
13-12-2005, 10:13
CITAT (flaxss @ 12-12-2005, 17:12)
dom härdigare sorterna O fragilis, O humifusa O polycatha

:)tacksam om du vet var man kan köpa sånna
Ja visst - maila den här herren;
http://www.bennyskaktus.dk/Han säljer :-) och är jättetrevlig!
Se upp med de klonerna som säljs i garden centers, den O fragilis är inte speciellt blomvillig och de andra opuntiorna är inte alltid så härdiga heller. Beror på selektion med.
Är Du i mina krokar så har nog Peter Korn :-) han fick mina ;-))
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
13-12-2005, 10:14
CITAT (Emser @ 12-12-2005, 23:08)
Men då måste mina ha fått spatt...för de växer nu som attan (6cm på 3månader) och fröna tog jag ifrån ett kaktusfikon förra sommaren....
Näru - de växer snabbt om de trivs :-))))
Skall se min trädoptunia på jobbet, stambildande :-)) den börjar arta sig och den står i en pöttekruka just p g a växtglädjen plus i ett norrfönster!
Alexander-VG-zon3
13-12-2005, 11:00
tack tack Ingrid på Västkusten

den sidan var jätte bra men ska jag sjicka ett mail å fråga om han har några katusar
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 13-12-2005, 10:14)
CITAT (Emser @ 12-12-2005, 23:08)
Näru - de växer snabbt om de trivs :-))))
Skall se min trädoptunia på jobbet, stambildande :-)) den börjar arta sig och den står i en pöttekruka just p g a växtglädjen plus i ett norrfönster!
De va som f..n! Tja, den kanske trivs på mitt matbord i söderläge då? Visste jag inte - trodde dom vilade på vintern som alla andra?!
Ingrid på Västkusten
14-12-2005, 08:57
Jag har ett otroligt dragit fönster på jobbet och normal temp i rummet plus en växttlampa, men det är norrfönster.
Trädopuntian Opuntia brasiliensis eller nånting skall alltså bli flera meter hög och min får vatten, teslattar ;-) och inget mera - den börjar se riktigt fin ut.
Alt jag odlar i norr- fönstret här utom opuntian står i rent grus. Med lampa. Blir faktiskt kompakta växter i alla fall - de är magert hållna ;-)
Funderar på å ta hem Opuntian och ge den uterummsbehandling :-))) men då är dte la flera meter som dne kommer å addera. Vore fräckt med ett sådant opuntiaträd i uterummet men då måste nog alla besökare ha inneskor med sula ;-))))))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.