Nex
Jag tänkte plantera en en rosenrabatt till sommaren. Jag har redan nu i höst börjat gräva gropar för den och fyllt med jord.
För att inte det skall bli för mycket ogräsrensande kring den tänkte jag lägga på ett lager (blöta) löv runt plantorna. Ovanpå dessa, tidningar och sen till sist täckbark. Detta borde vara en billig och bra metod.

Är det någon som har synpunkter eller något annat bra förslag?

För min del är det något av ett standardfenomen, detta, jag drömmer om hur det skall se ut. jag ger mig ikast med ide´erna, efter att jag fått fädigt och tiden börjar gå märker jag att jag inte kan möta upp med skötseln för att det kräver ständig tillsyn och ogräsrensning. Jag tröttnar och projektet blev dyrt och en halvmesyr. Hjälp mig någon.
kerstin z5-6
Kampen mot ogräs för vi alla -Underhållfria rabatter -finns inte
Undvika öppen jord är arbetsbesparande -detta kan uppnås med tät plantering av sällskapsväxter vid rosor , marktäckning med olika material osv 'Du har bra grundförutsättningar

-Antar att du grovrensat området , tagit bort alla rotogräs, osv -När du planterat dina rosor -täcker du marken runt dem med något-Kan vara täckbark -då med extra tillskott av näring under , gräsklipp eller annat -Lagret ska vara minst 10 cm för att ge effekt -
Tindningar kan vara väl ogenomträngliga i början -har du rotogräs ?-rensa bort dem i stället först -Rosorna behöver den första säsongen MYCKET vatten o ev näring med

Likaså ska de "marktäckare du planterar inte vara för låga -utan gärna 20 cm höga och med markrosetter" ex Heuchera-Alunrot skuggar marken bra och hindrar fröogräs
Täckning +rensning -intensiv den första säsongen är ett annat sätt att såsmånigom få mindre o mindre besvär med ogräs
Vilka rosor ska du planera ? Undrar en rostok ?
smile.gif
Nex
Det var en rosenhäck jag menade från början. jag har grävt ner till en 50cm djupa gropar och lika breda. Jag har fyllt med torvmull blandat med vanlig plantjord, mellan groparna (75cm) finns det kvar gräs som jag spadvänt. Räcker det inte med att täcka dem med tidningspapper och täckbark? Jag trodde nog det, men jag kanske har fel.
Platsen för rosenhäcken är ganska öppen och kan vara lite utsatt för vind.

Jag vill ha röda remonterande rosor, helst inte stora. Jag vill inte ha rosor som blåser i sönder.
Jag har en trädgårdsbok där jag läser att Lichterloh är bland de tåligaste rosorna. Jag är dock öppen för förslag eftersom jag vet lite om rosor.
smile.gif
kerstin z5-6
mellanrummen ? Jo det räcker ett tag med tidning o bark,sen får du upprepa det .Lite kogödsel i toppen på groparna skadar inte i vår , när du planterat , den komposterade typen på påse, är bra
Vilken zon bor du i ?-så blir rostipsen lättare att ge smile.gif
Nex
Är mellanrummen lite för stora? Buskarna borde bli en meter höga och växa med en radie på 35 cm åt sidorna så de"tar varann i hand" .
Jag bor i Arvika och vi ligger i gränslandet 3-4. Ska inte rosor egentligen ha lite leraktig jord? smile.gif
kerstin z5-6
Jo man kan ha en lerblandning -men ju kallare zon desto mindre lera rek jag i alla fall.. De tinar långsammare i lera o får mera vårskador än i en luftigare lättare jord,
Nej jag tror mellanrummen är ok -med tanke på den ros du valt smile.gif Lichterloth

man kan även titta på Adelaide Hoodless

Champlain

eller den lägsta av dem och absolut en rabatt ros

Hope for Humanity -
Alla härdiga i z6
Nex
Tack Kerstin,
Jag tror att jag kör på den informationen du gett mig, det där med lera/vårsol låter ju bara så himla logiskt men ändock sånt som man inte direkt tänker på.
Det skall bli enormt spännande att se hur det går. Det blir en nästan cirkelformad häck framför husentrén med en 16-18 rosbuskar. Tror det blir jättefint. Stenkant/gårdsgrus innanför, rosorna, gräsmatta utanför cirkeln.

Tack igen! smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Torvmull i för hög grad kan ge iskakesyndrom vid djup tjäle- det med
jag har jord som är lätt och luftig till mina rosor
Spånblandad naturgödsel-ko och häst -, brunnen flis, gräsklippsrester , trädgårdsavfall ,samt ett sandlager i botten + en del torv är min jordblandning -och jag har alla rosbäddar något upphöjda en del mkt upphöjda , samt vattnar tidigt på våren...<:)
Lycka till med rosorna !

Vill de ner i lerlagret under ,sköter rötterna om det själva:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon