Full version: Amaryllis frön..
Pinup
Finns det någon här som har erfarenhet av hur man gör när man planterar dessa?

Jag korsade 2 amaryllisar bara på kul i höstas med en eyeliner pensel.
Och till min förvåning blev det en stor frukt som sedan mognade och sprack med en massa frön ...

Tacksam för hjälp:-)
Christina i Taxinge~
För några år sedan gjorde jag som du - och du milde va många frön en sån kapsel innehåller! biggrin.gif

Jag 'strösslade' ut frön på fuktad jord i en massa krukor, la lite jord uppepå och tryckte till en aning. Sen fick krukorna stå i fönstret.
Efter en tid var det som en gräsmatta i alla krukorna! Amaryllisfrön gror snabbt & lätt! smile.gif

Allt eftersom de växte delade jag upp dem i fler krukor.
De ska behandlas som vanliga krukväxter medan de växer till sig - näring & vatten & sånt där....
Det tar några år för dem att bilda en lök som är såpass näringsrik & kraftig att den klarar att skicka upp en blomstängel. Så pyssla om dem när de är små, så får du rikt tillbaka smile.gif

Hur såg Amaryllisarna ut som du korsade?
Mina var en tomteröd jul-Amaryllis och en Lemon Lime.
Ingen av 'barnen' har blommat ännu, men lökarna har växt duktigt, så jag hoppas få se vad det blir av dem kanske nästa år.

Lycka till!
mamamaggan
Har också sått amaryllisfrön. Petade ner dem i såjord .Tyvärr så har jag inte korsat fram mina utan tog frön efter en helröd. Mina är nu snart ett år gamla och just nu står de svalt( 5 - 10 grader) i sommarstugan. När jag planterade om dem i somras så hade de redan fått en liten lök. Nu är bladen c:a 10 - 15 cm långa.

Har en hel mängd fröer kvar för många blir det! Ska bli spännande att se om man kan få några att blomma och hur blomman i så fall ser ut.
Carex
Måste bara berätta något som kanske kan vara lite smolk i glädjebägaren. Vad jag har läst mig till har amaryllisfrön väldigt kort grobarhet. Slängde ut mina som jag fått i höstas och inte hunnit plantera förat jag trodde det var lönlöst. Ett litet tips bara.
KURT
Hur lång tid tar det innan löken blivit så stor att den kan börja blomma? 5 år?
Christina i Taxinge~
CITAT (KURT @ 04-12-2005, 08:08)
Hur lång tid tar det innan löken blivit så stor att den kan börja blomma? 5 år?

Det tar minst 3-4 år.
Fem år kan jag också tänka mig......men det borde väl också bero på hur man sköter dem under de första åren.
Som jag hört (och gjort), ska de behandlas som 'vanliga krukväxter' de första åren.
Alltså inte några 'svala perioder' med nervissnade blad utan näringsrik jord + tillskottsnäring och fönsterplats i rumsvärme hela tiden.
Lökarna ska ju liksom byggas upp...!

Sen visar de själva när de blivit stora nog att behandlas som 'vuxna lökar' smile.gif , genom att bladen vissnar t ex
Eller att första blomstängeln kommer! smile.gif

Jag är inne på fjärde året nu med mina smålökar.......
Pinup
Hej:-)

Ja men vad kul då ska jag så dem bums!!

Föräldrarna är en vinröd och en helt underbar sort som är rosa och vit med en massa dubbla kronblad som en ros.
Och den doftade ljuvligt den första jag ägt som doftar vid blommning.

Tyvärr har den löken blivit äten av nån slags mask så jag försöker få den att överleva halva löken är rutten.

Tack för all svar!
mamamaggan
Bra att få veta Christina. Fick rådet att göra som jag gör. Men bladen på mina har inte vissnat ner. Tror att jag låter dem vara nu och tar hem dem efter nyår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon