Full version: när sår man...
Lebec
Hej. Jag är ny inom området att så och plantera växter, grönsaker mm. och skulle gärna vilja ha svar på några av mina frågor.
Fråga 1:
Jag har plockat ut fräna från en grön paprika och torkat dom. Nu undrar jag vilken månad det är som man brukar så paprikafrön?

Fråga 2: Kan man torka kärnorna som finns i "picklesgrönsakerna" om chili och så dom? när gör man det i såfall och hur?

Fråga 3: Vad finns det mer för grönsaker och frukter som man kan plocka ut kärnorna/fröna från grönsaker/frukter som man köper och så?

Väldigt tacksam för svar. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
1. Du kan så dem i jan-mars ifall de var mogna gror de ganska bra (grön paprika är dock omogen paprika så det är inte säkert att fröerna var fullt mogna = de kan ha dålig grobarhet). Har du extra belysning kan du börja i januari, förlitar du dig på naturligt solljus på fönsterbrädan är mars bästa såtiden. De paprikor som säljs i matbutiken är F1 hybrider så det är inte säkert att fröavkomman bli exakt lika den frukten du tog fröerna i från, men paprika är hyfsat stabil så ofta blir den ganska lik. Många av de kommersiella sorterna har dock lång utvecklingstid så bli inte förvånad om de mogna frukterna inte kommer förren framåt september eller så. Det finns snabbare sorter hos fröfirmorna ifall man är otålig ex. på fröfirmor som sätter ut utvecklingstid = Runåbergs och Lindbloms frö.

2. Om du menar de inlagda picklesgrönsakerna så säger jag nej dessa grönsaker är kokta och även om chili har ganska livskraftiga frön så brukar de inte överleva krafig upphettning. Även här rekommenderar jag en chilisort som är snabb = har kort utvecklingstid och har den nivå på styrka som du önskar.

3. Tomater funkar men även här finns det F1 hybrider i handeln och de är ofta framtagna för att odlas i varmväxthus + de kan ha lång utvecklingstid så även här rekommenderar jag sorter med kortare utvecklingstid som är framtagna för den typ av odling du tänkt dig. Physalis funkar men vill du ha hyfsat snabb produktion av frukter bör du satsa på köpefrön av gyllenbär.
Ingefäreknölar(färska) som man köper funkar dock bra att plantera (runt mars) det tar 1-2månader innan det kommer gröna skott och det måste vara ganska varmt ute innan man planterar ut dem i hinkar men det funkar och riktigt färsk ingefära är gott i mat. Sötpotatis går att plantera som prydnadsväxt. Citrusfrukter, avokado, passionsfrukt, kaktusfikon, Litchie, Rambutan och dyl. funkar också men man får se dem som gröna växter främst det är sällan de sätter någon skörd ev. kan man få skörd på ex. citrus ifall man väntar en 15-20år.
Lebec
Tck för svaren jag fick smile.gif, men vad är F1 hybrid för något? Kvittar det om man sår fröna inne i en kruka eller om man sår dom ute i trädgården?
Åsa, mälardalen zon 2
F1 = första generation. En förädlare har tagit 2 sorter som ofta är ganska dåliga och sedan korsar man dem deras fröavkomma är då en F1 hybrid som ofta har ganska bra egenskaper, när man sedan tar frön från en F1 hybrid så kan de lätt återgå till någon av föräldrarna som användes vid korsningen. Många av våra sommarblommor är också F1 hybrider så många sorter måste man köpa frön av ifall man vill ha den sorten som förädlaren satsat tid och pengar på.

Många sorter MÅSTE man förkultivera inomhus här i Sverige vi har helt enkelt för kort sommar för många grönsaker men en del kan direktsås.

Jag rekommenderar att du slår Runåbergs fröer en pling så skickar de en gratis frökatalog till dig och de har väldigt utförlig instruktion på hur du sår olika grönsaker i katalogen det står exakt när du ska så och hur du gör med den fortsatta odlingen. +Runåbergs grönsaksfröer är ofta inte F1 hybrider så undgår du korspollinering hemma i din trädgård kan du skörda egna fröer av många växtslag och fröavkomman blir då som växten du tog fröerna ifrån.

Även här kan du hitta info

+Du kan såklart även få info här på forumet men bäst är då att du specifierar vilka växter det är du ska så det finns enormt många grönsaker och frukter.

Själv brukar jag mest satsa på sånt som man INTE hittar i grönsaksdisken ex.

Malabarspenat

Blomsterböna (+en massa andra bönor som smakar som bäst när de är nyskördade)

Rädisbaljor (sorten rattail)

Good King Henry

Mangold (finns en massa goda och kul sorter)

Gyllenbär

Libanesisk squash (zucchini)
Lebec
Tack tack för svaren smile.gif Det var jättefina växter du fått. Hoppas jag också lyckas lika bra med mina. wub.gif
ingrid fuxwall
För det första måste jag säga att du har väldigt livskraftiga växter och är bra på att ta kort!

Sedan till min fråga:
"Ingefäreknölar(färska) som man köper funkar dock bra att plantera (runt mars) det tar 1-2månader innan det kommer gröna skott och det måste vara ganska varmt ute innan man planterar ut dem i hinkar men det funkar och riktigt färsk ingefära är gott i mat."

Du menar alltså att jag kan köpa en bit ingefära och sätta den! Det ska jag verkligen testa men så måste jag erkänna min okunskap, är det roten man äter?

ingrid
AndreasBlomquist
Ingrid, om du kollar på ingefäran som ligger i butiken så kan man allt som oftast hitta små gröna "buddar". Ta en av dessa.

Jag har själv inte satt någon ingefära så jag vet inte hur det funkar vid skörd men det är ju rotsystemet som man äter..
Ingrid på Västkusten
En stooor svart balja, och ståendes i växthus - då kan man odla och på hösten sedan skörda ingefära! Färsk sådan och ung = nyvuxen sådan vilket smakar annorlunda (och gott) jämfört med den man köper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon