Däkan
Jag har funderat på det här med fast telefoni - behöver man ha det egentligen? Nu är mobiltelefonsamtalen så billiga så skulle man inte tjäna på att bara ha mobil?
mamamaggan
Jovisst kan man väl göra så. Men , hur går det med datoruppkopplingen?
*Felix matte*
Själv ringer jag sällan så jag skulle säkert tjäna på att bara ha mobil. men... alla de som ringer till oss... de skulle säkert inte ringa så väldigt många ggr om vi hade bara mobil sad.gif

När det gäller telefoni så är det inte så väldans bra att vara egoist
rolleyes.gif
Allis
ja då e de inte många som ringer till dig, o de blir bara korta samtal från mobil. Visst e de väl bra me en hemtelefon,ringa upp nån o prata i lugn o ro utan att behöva oroa sig så mycket för samtalskostnaden. De e abonemangs.avg. som e dyr rolleyes.gif o du måste väl ha abonnemang om du ska ut på internet unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har man bredband går det utmärkt att använda internet utan telefonabonnemang. tongue.gif så ringer man inte så mycket går det utmärkt att bara ha mobiltelefon.
ingrid fuxwall
Skaffar man sig billigast billiga så kan man prata hur länge som helst för bara uppkopplingsavgiften och en fast summa per månad.

Själv ringer jag en hel del utanför europa och med vanlig mobil kostar det ca. 25 kronor per minut, med telia och 9 kronor per månad slipper jag betala mer än under tre kronor per minut, så helt fel med fast telefon är det nog inte.

ingrid som vet att många unga skippar fast telefon
Anki på Öland
Jag skulle gå i konkurs om jag hade bara mobil..... alternativt jag skulle inte ringa dom långsamtal jag har idag. Kan ju sitta hela kvällar med en uppfödarkollega och kolla och dessikera stamtavlor och sjukdomar......
Har en kompis som har bara mobil - tycker det verkar lite tråkigt. Ingen ringer för att prata bort en stund utan man ringer för man har något särskilt på hjärtat. Ett kort och snabbt samtal.
Anki
Castea
Jag ska flytta nästa vecka till en lägenhet som har bredband anslutet till ett stadsnät. På så vis kan jag ha internet + IP-telefoni för totalt 270 kr/mån (Rix Telecom blir min leverantör av detta). Så jag har inget alls kvar hos Telia. Det ska bli intressant att testa detta.

Kör man IP-telefoni bör man dock gardera sig med en mobiltelefon (jag har en med kontantkort), i händelse av att man hamnar i en nödsituation. Man kan nämligen inte ringa med IP-telefoni om internet ligger nere eller om det är strömavbrott hemma.

Som jag fattat det kan man heller inte ringa från IP-telefonen till mobilnummer utan bara till nummer inom det fasta telefoninätet.
*Felix matte*
CITAT (Castea @ 03-12-2005, 23:39)
Jag ska flytta nästa vecka till en lägenhet som har bredband anslutet till ett stadsnät. På så vis kan jag ha internet + IP-telefoni för totalt 270 kr/mån (Rix Telecom blir min leverantör av detta). Så jag har inget alls kvar hos Telia. Det ska bli intressant att testa detta.

Kör man IP-telefoni bör man dock gardera sig med en mobiltelefon (jag har en med kontantkort), i händelse av att man hamnar i en nödsituation. Man kan nämligen inte ringa med IP-telefoni om internet ligger nere eller om det är strömavbrott hemma.

Som jag fattat det kan man heller inte ringa från IP-telefonen till mobilnummer utan bara till nummer inom det fasta telefoninätet.

Så billigt har inte vi som har Bredbandsbolaget
100Mbit/s in, 10Mbit/s ut kostar 320kr/mån
IP-telefoni kostar... månadsavgift 99kr nummerupplysning 15 kr plus samtalsavgigt som är lite lägre än Telias.

Visst kan man ringa alla sorters samtal...även till mobil och utlandet.
Castea
Åh, bra att jag fick veta detta med att ringa till mobiltelefoner! Tack!

Felix matte - ringer du med IP-telefoni idag (via Bredbandsbolaget)? Skulle vara intressant att höra hur du tycker det fungerar. Funkar det ok?
*Felix matte*
Ja vi har IP telefoni och jag tycker det fungerar precis lika bra som "vanlig" förutom då bredband ligger nere eller om vi har strömavbrott, men sånt händer nästan aldrig.
Vad man ska tänka på, är att inte ha telefonens basstation (om man har trådlös) nära modemet för då kan det bli "surr" i telefonen.

Vi har bredband med optisk kabel men till telefonen behövdes modem.
Castea
Ok! Tack för ditt svar.

Jag har fått en IP-dosa som jag ska koppla ihop med bredbandsuttag, bredbandskabel och vidare till datorn.

Det jag inte riktigt fått kläm på ännu är att det på Rix Telecoms hemsida står: "Om du bara har 1 IP-adress från din Internetleverantör, behöver du en router/bredbandsdelare för att kunna använda både telefonin och datorn samtidigt på Internet."

Innebär detta att om jag surfar på nätet så kan ingen samtidigt ringa till mig, och jag kan inte ringa till någon? Och att detta problem löses genom inköp av en router?

Jag har läst att jag ska få "dynamisk IP-adress" från Rix Telecom - har det något med problemets lösning att göra?

Mer info här.

Om någon vet svaret på mina frågor vore jag tacksam om ni skrev något! wub.gif
*Felix matte*
Du kanske kan ta kontakt med hyresvärden.. de bör veta vad som gäller.

Vi har inga krav på adresser eller ledigt bandbredd.
pisanggoreng
Vi har visserligen fortfarande fast telefon men använder den knappt längre.

Samtal till fasta telefoner i Sverige ringer vi gratis via nätet med Voipbuster, och till utlandet använder vi samma tjänst eller Skype. Vi ringer tex till Indonesien för under en (1) krona i minuten. Med skype kan man ju också få ett telefonnummer (som man betalar för, men bara en del av telias priser) så att folk kan ringa med vanliga telefoner till ens dator. Det siktar vi på härnäst. Till svenska mobiler ringer vi med våra mobiltelefoner eftersom det är billigast.

Men kan man ha ADSL-bredband utan att ha fast telefonabonnemang..?
MrNorth
tror inte det skulle fungera med mig... eller mina bekanta. De ringer nästan aldrig till min mobil såvida det inte rör sig om en nödsituation av större grad. Jag själv tillhör de som när jag ringer ett samtal till nån börjar med (tänk dig detta extra högt och övertydligt)

- "Jaaa det är <namn> här på mobilen!"

Dvs, jag ringer från min mobil så snabba på lite... tror det är en vanesak det där... och ändå är jag bara 25, haha wink.gif

men tydligen finns det de som enbart ringer med mobil, om man kollar på fogdens senaste statistik, ungdomar med skyhöga mobilräkningar slår alla rekort när det gäller indrivningar...

Själv har jag telia fritid så jag gör 99 5 av mina samtal på antingen helger eller på kvällar... ganska självklart för på övrig tid är jag på jobbet. Passar mig perfekt. Den enda tiden på året min räkning blir lite högre är på sommaren när jag har semester... enda tiden på året jag är ledig. Är aldrig sjuk heller så ibland passar man väl på att ringa nåt enstaka privat samtal från jobbet, då de flesta servicefirmor och sånt inte har öppet kvällstid då jag kommer hem.

/henrik
LadyG
Comviq kontant

Till Tele2Comviq mobil
Kvällar och helger 0:29/min
Till fasta nätet i Sverige
Kvällar och helger 0:29/min
Till övriga operatörer i Sverige
Kvällar och helger 1:69/min

Eftersom jag sällan ringer annat än på helger och kvällar, ser jag ingeen anledning att betala abonnemangsavgift och hög samtalskostnad till telia när jag kommer undan såhär billigt med Comviq kontant. Jag sa upp den fasta telefonen för flera år sen, och inte har det hämmat mig i mitt pratande.
Annat än när batteriet tar slut biggrin.gif
Gossen Ruda
För kännedom. Någon frågade om man kan ha ADSL(uppringt bredband) utan fast telefon. Det går åtminstone hos Telia. Det blir dock lite dyrare pga av att all kostnad för ledningen hamnar på bredbandet. Jag har kollat med kundtjänsten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon