Caprice
Den i Gävle... samma visa igen, fast i år var det väl ovanligt tidigt...?
Eva i Skåne
Det har blivit en sport.

Jag kan inte låta bli att skratta åt eländet biggrin.gif
zaaritha
Synd!!
Barnsliga typer som gör det!!
Eva i Skåne
Ja, barnsligt är det kanske, men är vi inte många som går och undrar hur länge den ska få stå
och småskrattar när den brunnit unsure.gif

Jag försvarar inte handlingen som sådan, men det hör liksom till numera huh.gif
zaaritha
Jag är väl urtråkig; men jag tycker att det är så j-a fånigt att ge sej på
nå´t som många personer åstadkommit!!
Men; tja--då är det väl ok att förstöra privatpersoners dekorationer--också??????
netaave
Neeeej, va farao det där kostar Gävles hantverkarförening hur mycket pengar som helst varje år.
Dom¨får ställa dit den i betong från Gävle bro i stället. tongue.gif
zaaritha
Shit! Ett så lovvärt initiativ; o så sabbar idioter det!
Eva i Skåne
CITAT (netaave @ 03-12-2005, 23:48)
Neeeej, va farao det där kostar Gävles hantverkarförening hur mycket pengar som helst varje år.

Visst, men det ger dem också en enorm reklam, både i och utanför Sverige.

Jag vägrar tro att de år efter år skulle bekosta denna jättebock om det bara skulle vara en förlust för dem
Pirum
Många av betalarna VILL nog ha den nerbränd, fast, kanske inte såhär väldigt tidigt. Det ger uppmärksamhet osv.

Vad kostar det att ställa vakter vid den nattetid? Dyrt javisst, men, inte så mycket, utslaget på alla företagare. => De bryr sig inte så mycket om ifall den blir nedbränd.

Nu när nyårsbackhoppningen, Grevinnan och Betjänten, och andra traditioner står för fallrepet så känns det skönt att Gävle-bocken brinner, precis som vanligt.
Boxer
LadyG
CITAT (Pirum @ 04-12-2005, 01:27)
Många av betalarna VILL nog ha den nerbränd, fast, kanske inte såhär väldigt tidigt. Det ger uppmärksamhet osv.

Vad kostar det att ställa vakter vid den nattetid? Dyrt javisst, men, inte så mycket, utslaget på alla företagare. => De bryr sig inte så mycket om ifall den blir nedbränd.

Nu när nyårsbackhoppningen, Grevinnan och Betjänten, och andra traditioner står för fallrepet så känns det skönt att Gävle-bocken brinner, precis som vanligt.

Framför allt vill de som slår vad att den ska brinna ner.

Den brinnande bocken har mer än något annat satt Gävle på kartan, till och mmmed internationellt. Det var nog det som avsågs tror jag.
Kathy
CITAT (Caprice @ 03-12-2005, 22:41)
Den i Gävle... samma visa igen, fast i år var det väl ovanligt tidigt...?

Oj....redan? sad.gif
Ophelia
De har ju signalement...tomten och pepparkaksgubbe smile.gif
*Felix matte*
Två till julbockar brann i natt ... den i Visby vid Rustarondellen
och julbocken vid Rådhustorget i Söderköping.
Allis
Jag tycker det är synd, för den är ju så vacker där den står.Man trodde väl den skulle klara sig i år när den är kameraövervakad sad.gif
Kathy
CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 09:40)
De har ju signalement...tomten och pepparkaksgubbe smile.gif

Ja.....jag hörde det på radion.

Ser jag en tomte med en pepparkaksgubbe i släptåg så ska jag genast tipsa polisen. tongue.gif
kristerh
Jag tror att det är meningen att bocken skall brinna wink.gif annars hade de väl gjort den i nåt mindre lättantändligt eller impregnerat den med nåt som gör att den inte tar eld så lätt wink.gif det är ju värsta reklamen för Gävle,
krister
LadyG
Exakt!! tongue.gif

De får ju täckning t om av CNN smile.gif
Eva i Skåne
Äntligen får jag lite medhåll. Det är klart att de kalkylerar med att den ska brinna.

Igår när jag skrev det kändes det som övriga skribenter minst trodde att det var jag som eldade ner den blink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 04-12-2005, 18:36)
Äntligen får jag lite medhåll. Det är klart att de kalkylerar med att den ska brinna.

Igår när jag skrev det kändes det som övriga skribenter minst trodde att det var jag som eldade ner den  :blink:

Nja, man eldar upp saker eller bränner ner dom, det är skillnad på upp och ner. rolleyes.gif

Fast det var en gång en reporter som inte visste om han skriva om ett hus brann upp eller ner så han skrev att huset brann upp och ner. laugh.gif

Beträffande halmbocken så är den nog inte särskilt dyr, reklamen drar in mer. Vill man inte att den skall brinna är det bara att dränka den i vatten. Innan den börjar brinna.
Eva i Skåne
Hur var det nu med ordmärkarklubben laugh.gif rolleyes.gif

Korrekt svenska kanske att elda upp men jag undrar om det där inte är lite dialektalt också.

Strunt samma. Brann gjorde den iaf smile.gif
Gossen Ruda
Usch då, är ordmärkarklubben bannlyst också? Trodde bara det gällde rätstavningsföreningen och folkrörelsen mot sär skrivning. Får man inte ha roligt nånstans längre? rolleyes.gif

Man kan dock slå fast att svenska språket inte är en exakt vetenskap, vilket förmodligen gäller dom flesta språk. Inklusive alla dialekter. biggrin.gif
MrNorth
jag tillhör de som inte kan låta bli att le inombords när man får höra att julbocken brinner... ingen.

Hade man som hantverkare tagit sig illa vid så hade man naturligtvis inte byggt den där bocken år efter år... Då den naturligtvis kommer att bli nerbränd. Det som gjorde det extra roligt i år var att man redan fått signalement på dem... jultomten, samt en pepparkaksgubbe. Och jag som trodde tomten var snäll!!!

Det enda tråkiga är att det kostar skattebetalarna, att släcka eländet samt att några konstaplar ska lägga några timmar på det... men de kronorna det kostar mig kan jag bjuda på wink.gif

/henrik
netaave
Här är länken till övervakningskameran

http://epi.gavle.se/gk/t_sida.asp?id=6782

Satt på jobbet och hade länken igång så jag såg uppröjningen efter branden, man kan säkert se den nya byggas upp också.
Ophelia
CITAT (Eva i Skåne @ 04-12-2005, 18:36)

Igår när jag skrev det kändes det som övriga skribenter minst trodde att det var jag som eldade ner den blink.gif

Näää...är faktiskt inne på din linje. Skulle inte förvåna mig om det är kalkylerat att den ska brinna. Finns nog säkert en vadslagningsbyrå i skymundan där folk gör stora pengar på bockens vara eller icke vara smile.gif

Själv tror jag att bocken kommer att brinna igen.
Boxer
Hmmm........tomten och pepparkaksgubben tänder på bocken......Det låter perverst på något vis. wacko.gif
Eva i Skåne
CITAT (Boxer @ 05-12-2005, 21:19)
Hmmm........tomten och pepparkaksgubben tänder på bocken......Det låter perverst på något vis. wacko.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Grattis förresten Boxer. wub.gif
LadyG
CITAT (Boxer @ 05-12-2005, 21:19)

laugh.gif

Tack det var pprecis vad jag behövde, halv-perversa bilder i hjärnan med julanknytning smile.gif

laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon