Full version: Vad fr sorts trd?
jernvallen
Alla trdgrdsvnner,jag har ett problem som jag skulle behva ngon av era kunnigas hjlp till!
Det r s har,att jag har funderat mycket p ett trd som jag sett i flera gamla trdgrdar och som ser ut som ett krsbrstrd till bladen,men r mycket mindre.
Nu har jag ocks sett att det finns vldigt stora exemplar av dessa som blommar med vita blommor p vren.
Har ngon den minsta aning om vad det kan vara?
Kan det vara krsbrstrd-men dom brukar ju inte bli s stora?!
Jaa,jag tror att jag skulle kunna ge en hittebelning till ngon!
Tyvrr kan jag inte ge ngon bild.
zaaritha
Stbrstrd??
jernvallen
Oj,vad r det?
sa, mlardalen zon 2
Slktet Prunus dit krsbr hr r STORT. Det finns prydnadskrsbr, stkrsbr, surkrsbr, krsbrsplommon, hgg, plommon, persika, sln m fl.

PS! Stkrsbr/Bigarr p grundstammen P. avium kan bli 10-15m hgt s visst blir en del krsbr stora.

Jag tror du behver ett foto fr att f en identifiering p vxten/vxterna.
jernvallen
Tusen tack fr svar!
Jag ska frhoppningsvis komma tillbaka med en bild nu till sommaren.
Intressant det dr.Jag antar att krikon hr till samma grupp den ocks.Finns det att f tag p hos trdgrdshandlare- har aldrig sett det dr...
sa, mlardalen zon 2
Jod krikon hr ocks till gruppen. Ibland kan man lyckas f tag p krikon ifall man bestller hos en serviceinriktad trdgrdsbutik som har turen att f tag p vxten men s vrst vanligt med krikon r det inte om man nu inte rknar krikonet St Julien som kan anvndas som plommongrundstam.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon