Cilla
Ingers fråga om sykomorlönnen hamnade lite snett tror jag och blir svår att hitta bland inlägget om strypta grenar, så jag svarar här.

Tysklönnen Acer pseudoplatanus blir ca 25 meter höga och lika breda. Bladen är olivgröna på ovansidan och blågröna eller rödaktiga på undersidan. Höstfärgen är orangegul till gul.

Blommorna kommer, till skillnad från vår vanliga skogslönn, efter bladsprickningen. Frösättningen är enorm. Den som störs av att det kommer upp en och annan liten planta här och var invid lönnen bör inte plantera denna i sin trädgård.

Men det är ett härligt, frodigt träd! Ger man det mullrik jord växer det dessutom förhållandevis snabbt, som de flesta lönnar gör. Men ge det plats. Lönnar passar inte för beskärning.

Det finns en mängd olika tysklönnar; rödbladig tysklönn , Acer pseudoplatanus Antropurpureum (zon 1-4), Acer pseudoplatanus Brilliantissimu (zon 1-2), , Acer pseudoplatanus Bruchem (zon 1-3), , Acer pseudoplatanus Erectum (smalare knona, zon 1-3), , Acer pseudoplatanus Negenia och Acer pseudoplatanus Rotterdam (mindre härdiga, rekommenderas ej), Acer pseudoplatanus Worleei (zon 1-3).

Acer pseudoplatanus

KURT
Angående lönnar så undrar jag om Acer saccharum (används för tappning av sav tiill lönnsirapstillverkning) har ovanligt sockerrik sav? Eller kan man tappa andra lönnar/ andra lövträd och vänta sig få unefär samma sockerhalt? Jag såg att sockerhalten i sav från Acer saccharum är ca 2%. Någon som provat att koka lönn/björk/alm/ek/lind/kastanje-sirap?
Cilla
Intressant fråga, hoppas att någon här har testat! Annars vet jag några man kan fråga.

Om jag inte hade så svårt att borra i friska träd skulle jag tappa och koka allt möjligt av trädens sav.

Ni som ska fälla björkar glömmer väl inte att tappa saven nu när den äntligen börjat bli lite söt? Om man gillar träd är dess sav en mer vidunderlig dryck än det finaste vin!
KURT
CITAT (Cilla @ 22-04-2003, 20:23)
Intressant fråga, hoppas att någon här har testat! Annars vet jag några man kan fråga.

Om jag inte hade så svårt att borra i friska träd skulle jag tappa och koka allt möjligt av trädens sav.

Ni som ska fälla björkar glömmer väl inte att tappa saven nu när den äntligen börjat bli lite söt? Om man gillar träd är dess sav en mer vidunderlig dryck än det finaste vin!

Visserligen är det inte nyttigt för trädet att man borrar det, framförallt för att det kan utgöra in inkörsport för framtida skador. Men förutom att man själv kan tappa sav så uppskattar många fjärilar som övervintrat söt sav som näring på våren. Det kan bli mycket effektfullt när det samlas en massa fjärilar på en stam.
Anders zon III
Vår vanliga lönn ska man kunna samla saven från har jag läst, men den är inte alls lika lämpad som sockerlönn eller björk.
Hackspettare brukar göra savhål även på mina ekar - en ring av små hål runt hela stammen. Det är något som den tretåiga hackspetten i Norrland länge har gjort, men i England har det beskrivits att andra hackspettsarter har lärt sig detta under senare år.
Undrar om ekarna verkligen ger nån sav att tala om, borde vara besk av garvsyra också...Har aldrig sett några drickande fjärilar på dem, bara på björkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon