Full version: Ficklampor?
Jonte_rm
Vill köpa mig en ficklampa..

Har redan en maglight så svara inte maglight wink.gif

Kraven jag har är att den ska bestå av lysdioder samt vara av bra kvalitet och vädertålig...

mvh // Johannes
Farbror Blå
Jag hittar i mina fickor ändå sleep.gif
Rossi
Då kanske jag kan rekommendera en Maglite! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

(Det gäller att vårda varumärkena! smile.gif )
Lady Hamilton
Varför inte köpa dig en riktig pannlampa!? smile.gif
Den kommer du att ha MYCKET användning för
gammelnalle
CITAT (Hamilton @ 04-12-2005, 15:11)
Varför inte köpa dig en riktig pannlampa!? smile.gif
Den kommer du att ha MYCKET användning för

ja visst en sån måste man ha...

speciellt när man som jag måste ner i källaren och lägga in ved i PANNAN!"!!

eller när man lagar mat som är trasig...

slagorden de skalla: PANN-lampor till alla

smile.gif smile.gif smile.gif

b
*Felix matte*
Sån här har jag ...jättebra att ha t.ex om man ska handsy något i svart tyg.

fast min är helsvart
Lady Hamilton
SERIÖST MENAT Så finns det många tillfällen när det är bra med pannlampa så man kan ha händerna fria te.x. när man meckar i bilen eller annat
Tesa
CITAT (gammelnalle @ 04-12-2005, 15:14)
eller när man lagar mat som är trasig...

smile.gif smile.gif smile.gif

b

..lagar du PANN -kakor då??
gammelnalle
ja tex....

och jag är seriös när jag föreslår en pannlampa...

använder den MYCKET ofta i mitt jobb som elektriker... ibland MÅSTE man ju jobba med hela rasket avstängt...

f.n. har jag denna som jobbarlampa..
70:- är ett helt OK pris.

b
mamamaggan
Den såg behändig ut Gammelnalle. Var har du köpt den?
KURT
CITAT (mamamaggan @ 05-12-2005, 00:55)

Den är från Biltema. Men Clas Ohlson har bättre modeller till samma pris (med 5 st dioder) . Clas Ohlson har också ficklampor med 4-6 st lysdioder. Väljer man i stället ett dyrare märke som t ex Petzl (5-10 ggr dyrare) så är man säker på att den är vattentät.

Fördelen med dioder är naturligtvis att de drar mycket mindre ström, även om ljusstyrkan är sämre.
gammelnalle
CITAT (mamamaggan @ 05-12-2005, 00:55)

KURT har redan givit rätt svar på din fråga....

men bara för att hjälpa andra :

När man vill veta var bilden kommer ifrån kan man "högerklicka!" på bilden och "dra ner musen" till EGENSKAPER.... då får man fram källkoden (heter det så??) och man kan se vart den kommer ifrån....

i detta fall:
http://www.biltema.se/Archive/Product_imag...e/45-5041_l.jpg

nu kan man dels SE att den kommer från biltema och dels klicka sig till bilden och därifrån tabort allt utom
http://www.biltema.se/

och därifrån leta sig vidare.

DETTA GÄLLER GIVETVIS bara om personen har "knyckt" bilden från originalplatsen och inte lagt in den tex på sin egen hemsida under ett annat namn.

björn
LarsV
CITAT (gammelnalle @ 05-12-2005, 09:40)
DETTA GÄLLER GIVETVIS bara om personen har "knyckt" bilden från originalplatsen

... som man ju inte får göra... wink.gif
netaave
Du skriver att du redan har en maglight men det finns ju i så många olika storlekar av dom.
Det finns många billiga plagiat av dom också som är minst lika effektiva men kanske inte håller lika länge.
Nackdelen med maggarna är att dom är lite tunga.
Claes Olsson har lågprislampor i olika strl.
mamamaggan
Tack både Kurt och Gammelnalle. Ska nog skicka min man tilll Clas Ohlson för att införskaffa sådan.
Gossen Ruda
En sån lampa är väl bra att ha när du kryper ner i idet också, gammelnalle? rolleyes.gif Hur länge räcker batterierna förrexten?
Lars-Olof Arvids
Och du Ruda måste vara noga med att välja en vattentät modell där nere under isen! tongue.gif
Jag ska önska mig en pannlampa i julklapp, för när man ska hänga upp talgbollar och annan fågelmat är det en klar fördel att ha båda händerna fria. Så här års är jag alltför sällan hemma i dasljus! biggrin.gif

Olle
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2005, 16:06)
En sån lampa är väl bra att ha när du kryper ner i idet också, gammelnalle? rolleyes.gif Hur länge räcker batterierna förrexten?

Med risk för att upprepa mig själv....

Jag kan inte gå i ide.... jag g´har inget ID-kort !!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

jag har haft min lampa i ca 1 månad och kanske haft den igång 5-6 gånger under kanske ½-1 timme åt gången och den funkar fortfarande...

biltema säger:

Pannlampa
Smidig och hållbar. Med 5 lysdioder i stället för glödlampa. Allt sammanbyggt i lamphuset. Vikt med batterier: 70 g. Justerbart elastiskt pannband. Lång lystid. Vid 20 °C lyser dioderna 5–10 m under de första 12 timmarna. Sedan 2–5 m till 24 timmar. Ytterligare avtagande under många timmars drift. Drivs med 3 st. 1,5 V R03/AAA/UM-4-batterier (ingår ej).

http://www.biltema.se/products/product.asp...p?iItemId=91565

men DET verkar lite väl bra..... men jag anser att det är bonus allt över mina redan förbrukade 5-6 timmar...

b
*Felix matte*
Min pannlampa har jag haft i 6 år och först nu i våras behövde jag byta batteri... det kostade ca 40 kr
Lampan används inte varje dag, men nog har det blivit ganska många timmar... bara när jag fållat svarta byxor så har den varit tänd i minst 1tim/gång.
AndreasBlomquist
Jag har en liknande den som gammelnalle visade bild på fast en Petzl. Visst är den dyrare men jag vill inte riskera något när jag är uppe i bergen. Då får det hellre kosta på lite. Kuriosa är att mina kalsonger som jag har då kostar nästan 500 spänn per par. För kalsonger! Helt sjukt egentligen.
Maria i Helsingborg
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-12-2005, 04:00)
Jag har en liknande den som gammelnalle visade bild på fast en Petzl. Visst är den dyrare men jag vill inte riskera något när jag är uppe i bergen. Då får det hellre kosta på lite. Kuriosa är att mina kalsonger som jag har då kostar nästan 500 spänn per par. För kalsonger! Helt sjukt egentligen.

Det kostar att ligga på topp(en), tydligen! tongue.gif
AndreasBlomquist
Det var inte poppis hos flickvännen när man fick hem ett litet paket på posten för lite över 2000 kronor med frakten och hon fick veta att det bara var 4 kalsonger i paketet.
Maria i Helsingborg
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-12-2005, 04:12)
Det var inte poppis hos flickvännen när man fick hem ett litet paket på posten för lite över 2000 kronor med frakten och hon fick veta att det bara var 4 kalsonger i paketet.

Hahaha........men så tänkte hon efter och kom fram till att hon är minst lika rädd om de ädla delarna som du, kan jag tro biggrin.gif

Varför är de så dyra?
AndreasBlomquist
Dels är de i merinoull och sen så har de Gore Windstopper för de "ädla" delarna så det är ingen risk att man förfryser något i dem. En positiv sak med dem är att man aldrig blir svettig i dem. De andas otroligt bra, håller värmen/kylan och dessutom så luktar de inte efter att man kommit ner från berget 2-3 veckor senare. Man har ju oftast bara 2 par kalsonger med sig på en sån resa. Allt med vikt rensas bort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon