Full version: Nya album...
Berith
rolleyes.gif Sitter och kollar igenom (sonens) bilder från 2004 och 2005. Har lagt upp några nya album och flera är på gång.

Först ett album om fjärilar - är bara säker på nån enstaka fjäril, ganska säker på några till men helt osäker på dom flesta. wink.gif Hjälp...!

Nästa är också bilder på fjärilar - ännu osäkrare på dom. unsure.gif

Jaa, jag vet att det inte bara är fjärilar i dom två albumen, men jag har stora förhoppningar om att allt reds ut och delas upp i olika sorter. wub.gif
Berith
Här ett album med lite blandad kompott - Där är jag ganska säker på dom flesta motiven. Utom mossan eller vad det är! Förslag mottages tacksamt. Och ett album med fåglar. smile.gif
amaira
Först av allt: Han tar fina bilder, sonen din. Men det vet vi ju sen förut smile.gif .

Om vi börjar med den här bilden

så är det en hane av Puktörneblåvinge.

*hihihi* (det går inte att se av bilden rolleyes.gif - men på de andra bilderna av samma fjäril i albumet, syns det. detär därför jag vet)

CITAT
Först ett album om fjärilar    

3 - 6: Citronfjäril. Antingen är bilderna ljusa, eller så är det en hona.
7 - 8: Kamgräsfjäril.
9 - 11: Skogsnätfjäril. Hette tidigare Allmän nätfjäril.
12 - 15: Luktgräsfjäril.
16 och framåt: vet ej.
22 - 23: Amiral.
24 - 26: Puktörneblåvinge.

Nästa fjärilsalbum:

1 - 7: Grönsnabbvinge. Hette tidigare Björnbärssnabbvinge.
12: Vitfläckig guldvinge, hane.
13 - 17: Är det en Krusbärsmätare? Vacker!
28 - 29: En Pärlemorfjäril som jag borde klarat av galant, men överlåter åt Ruda.
30 - 36: Skogsnätfjärilar (tidigare allmän närfjäril)

Skogsnätfjärilarna tycker jag är oerhört vackra!! Grönsnabbvingen är en ganska liten fjäril som jag ofta ser ganska tidigt på sommaren. Det är vår enda gröna dagfjäril, och jag tycker den är så oerhört söt wub.gif

När det inte är "säsong" så "tappar" jag namnen på fjärilarna. Gäller svampar och flugor och annat säsongsbundet också. Mitt huvud vill inte hålla tag i "ord-som-inte-används-vardagligen" sleep.gif .
Lars-Olof Arvids
Nr 13-17 i andra fjärilsalbumet tror jag inte är krusbärsmätare utan vitt nässelmott (Eurrhypara hortulata).

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-12-2005, 08:51)
Nr 13-17 i andra fjärilsalbumet tror jag inte är krusbärsmätare utan vitt nässelmott (Eurrhypara hortulata).

Olle

ja, det ser ut!
Vad trevligt! Det var ju bra mycket trevligare än en krusbärsmätare, särskilt som den var så vacker dessutom.
Berith
Tack båda två! smile.gif wub.gif Återkommer om det är nåt jag inte förstår. rolleyes.gif
Ophelia
Jösses så fina fjärilar. Amiralen är urtjusig, likaså påfågelsöga.

Vad söt Puktörneblåvingen är, alldeles luden smile.gif
Gossen Ruda
Det var inte snällt, jag skulle ju provköra min nyinköpta dammsugare och så blir jag sittande här med fjärilsbestämningar. biggrin.gif

Håller med föregående skribenter med det lilla påpekandet att siffrorna spökat lite för Amaira i början. wub.gif

Så till bestämningarna. En del är tveksamma, det är svårt att se vissa detaljer och framför allt så är storlekan viktig. (Här också). Allt med reservationen att namnen kan ha ändrats.

Första avdelningen:

5-6. Vinkelstreckad lövmätare, Sterrha aversata.
16-19. Obestämbara nattflyn.
20. Möjligen Gulvingad färlmätare, Cidaria bilineata.
21. Nåt mott?

Andra avdelningen:

8-9. ????
10. Troligen Fyrbandad fältmätare, Cidaria quadrifasciata.
11. Troligen nån vecklare
18. ??? Nån streckmätare kanske, släktet Cabera.
19. Nån fältmätare, Cidaria
23-25. Nässelfjäril
28-29. Troligen en väldigt sliten Silverstreckad pärlemorfjäril.

Beträffande fältmätarna av släktet Cidaria är dom ibland mycket svårbestämbara från bilder så jag är tveksam till vissa. Det var tidigare ett av dom största fjärilssläktena men jag tror att man lyckats dela upp det numera. För att göra det krångligare kan det finnas stor variation inom arterna.

Visst ja, fina bilder höll jag på att glömma skriva. wub.gif
Berith
Tack för att du tog dej tid! wub.gif Åh så mycket matnyttigt det fanns där. Namnar bilderna senare (ska ut på stan snart och jaga julskinka - rätt form till rätt pris).

Hoppas att du och dammsugaren får mycket roligt tillsammans! rolleyes.gif
fruberglund
Att ni kan så mycket! smile.gif Har inget att komma med men måste bara säga att det är underbara bilder...fastnade för den här wub.gif

och den här var ju bara helt underbar i färgerna

Tack för den fina rundvandringen bland fina fjärilar wub.gif
*Felix matte*
Instämmer i lovsången smile.gif Så jättefina bilder wub.gif
Berith
Tackar och tackar... wub.gif

Ska försöka lägga in fler bilder under dagen (dom ligger i en annan dator wink.gif )

Kolla in den här stackaren så länge
- ett litet kryp i en regndroppe -
kan den andas därinne? ohmy.gif
amaira
Wow! Vilken fin bild! "Fånge i vattendroppe". Fin daggkåpa också (växten den sitter på).

Vattnets ytspänning är stark, det framkommer på den här bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon