Susanne i Linköping
Det finns säkert märken som har äkta wasabipasta men Blue Dragons version tycker jag att känns som bluff. Eller vad tycker ni om innehållsdeklarationen?

Pepparrot (40%), sorbitol, majsolja, salt, vatten, wasabiextrakt (0,4%), citronsyra, gurkmeja, färgämne E133.

Om inte wasabiextraktet är otroligt starkt så tycker jag att det låter som dyr pepparrot, även om den är finmalen och grönfärgad.
Åsa, mälardalen zon 2
Wasabi i tub brukar vara mycket lite wasabi + pepparrot + färgämnen Blue Dragon är inte enda märket med lite äkta wasabi. Wasabi kostar mycket att producera och blir således enormt dyr ifall man bara ska ha äkta vara i tuben.
Susanne i Linköping
100% wasabi behöver det förstås inte vara, men jag tycker 0,4% är lite för litet. Nu känns det som om jag inte ens vet hur wasabi ska smaka, det är ju nästan bara pepparrot i tuben, förutom lite utfyllningsmedel.

1 del wasabi, 100 delar pepparrot, 149 delar diverse utfyllnad. Nej, jag tycker fortfarande inte det är wasabi.
KURT
Varför inte odla egen wasabi? Vad jag vet så är det en vattenväxt som växer långsamt och som skall odlas i rinnande vatten.
Susanne i Linköping
Odla egen wasabi, nja, nej. Däremot funderar jag på att försöka finfördela vanlig pepparrot i mixern. Går det så går det. Annars får jag väl fortsätta att köpa bluff-wasabi, fast jag kanske kommer att kalla den för grön pepparrot i fortsättningen.

Sushi är gott! (Vegetarisk, helst med avocado.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon