Christoffer
22-04-2003, 18:38
Jag har fått små miniflugor, kanske en halv centimeter som springer runt bland mina växter, främst tropanväxterna alruna och bolmört. Den har svart och vita prickar på kroppen. Vad är det för något?
Du har ingen bild på dem? Var de svarta och hade vita prickar? Var de långsmala? Har du tittat på dem med förstoringsglas?
Christoffer
23-04-2003, 11:52
De var långsmala och var svarta med vita prickar. Jag ska kolla med förstoringsglas när de dyker upp (vilket de lär göra, de bara gömmer sig).
Jag ska se om jag kan långa min brors digitalkamera och plåta...
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2003, 12:44
Kan det vara bandad växthustrips??? Den är avlång och har ljusa och mörka partier. Trips trivs när det är varmt och torrt. De brukar suga på bladen och lämnar ofta små svarta prickar på bladen (exkrementer).
Åsa, jag funderade också på om det var trips!
Christoffer, om du med förstoringsglas kan se att de har fransiga vingar så är det trips
Christoffer
24-04-2003, 19:48
Jag ska se om jag hittar ett förstoringsglas, men mycket tyder på att det är sådana trips, enligt vad ni har beskrivit. Och javisst, det har blivit små exkrementer på bladen. Dessutom så har en väldigt stor bit av min lilla bolmört blivit avbiten. Jag fattar inte hur hungrig man kan vara :-)
Blomsterfrämjandets växtdoktor säger så här:
Trips
Bekämpning: Eftersom tripsar trivs där det är varmt och torrt förebygger man angrepp genom att duscha sina växter ofta och undvika alltför höga temperaturer. Ihärdiga duschar kan också vara ett sätt att bli av med angrepp. Använd handduschen i badrummet och spola av hela växten noggrannt, i synnerhet bladens undersidor. Duscha växten varannan dag under tre-fyra veckor. Behandla också växten med något växtvårdsmedel en gång i veckan under denna tid. Det finns flera medel som har effekt mot tripsar, t ex Aldecid, Florina, såplösning (5%) och insektssåpa. Om tripsarna lever i blommor, knoppar eller tillväxtpunkter bör man klämma ihjäl alla djur man ser och omgående plocka bort alla skadade blommor. Därefter bekämpning enl. ovan. Ett sätt att undersöka om det finns tripsar inne i en blomma är att slå den hårt över ett vitt papper. Biologisk bekämpning kan ske med tripsrovkvalstret Amblyseius cucumeris, rovkvalstret Hypoaspis miles och näbbstinkflyn inom släktet Orius.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.