adrian
Jag skriver lite och lägger ut bilderna från vår expedition på denna sida:

Brutala på Borneo 2005

Jag har över 2000 bilder så det blir uppdateringar nästan varje dag på denna sida.

Filmer finns det gott om men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga ut dem ännu...

Jonte_rm
Hurru du ru din lille namnförfalskare;)

Vad är det där för växt?
Katti med torpet
Välkomna tillbaka och jättespännande länk du lagt upp!
Många häftiga växter och miljöer att kolla in. Det verkar dock vara lite tok med siten här och var. Texter och bilder upprepar sig ibland och hör inte riktigt ihop. Bara som info om du inte upptäckt det själv...
adrian
Istället för att stänga sidan och vänta 3 veckor så kopierar jag det som skall ändras och byter sedan plats med ny text och bilder, därför ser det ut som det gör. rolleyes.gif

Jag hinner inte med allt som ska göras på en gång... smile.gif
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 04-12-2005, 19:44)
Hurru du ru din lille namnförfalskare;)

Vad är det där för växt?

Myrmecodia myrväxt heter den och jag har snart dem bland mina andra.
adrian
Nu är det mera bilder på växterna, vikken tid det tar.... wacko.gif wacko.gif

Mer bilder här:

BRUTALAS EXPEDITION 06
Limeblossom
Vilka godingar!
Gunvor Nilsson
Vilka fantastiska naturens konstverk! Och vilken spännande expedition det måste vara! wub.gif

/Gunvor
Milex
Så häftigt...
Skynda dig att öppna en resort där nere så kommer vi biggrin.gif
KURT
Igår rapporterade också WWF att man med hjälp av en automatisk kamera tror sig ha funnit ett hittills okänt, köttätande, däggdjur på Borneo:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4501152.stm
adrian
Jag var hemma och intervjuade ett par som jobbar åt WWF, och de berättade bl.a att de stötte på pyméelefanter som var fastkedjade och skulle exporteras till Japan och ett annat land.

De låtsades vara turister och fotograferade allt, mannen som skötte dem hade lärt sig att tämja dem av en man ifrån Indien (deras elefanter är mycket stora och kan vara besvärligare än de små pygméelefanterna på Borneo).
De var vid detta tillfället mycket vanskötta och undernärda.mad.gif

De gick sedan med sitt material och lyckades stoppa den illegala smugglingen, det som var kul med detta är att de som anordnade hela detta olagliga projekt var 2 st högt uppsatta människor som jobbar med just bevarandet av dessa djur..wacko.gif

Fult var det men, så är det, alla vill ha pengar till att köpa saker till sig själva och sitt hem....

Samma saker har jag fått veta sker på Nationalparker med...wink.gif
Jonte_rm
Bara för det heter nationalpark så betyder det inte att det förekommer handel med djur..

Då jag håller ormar vet jag många vildfångade djur i vårat land som kommer från just nationalparker...

Men klart är det bättre med nationalparker än utan...När det är en park så finns det ju ofta parkvakter som vaktar oxå....

mvh // Johannes
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 08-12-2005, 10:35)
Bara för det heter nationalpark så betyder det inte att det förekommer handel med djur..

Då jag håller ormar vet jag många vildfångade djur i vårat land som kommer från just nationalparker...

Men klart är det bättre med nationalparker än utan...När det är en park så finns det ju ofta parkvakter som vaktar oxå....

mvh // Johannes

Tjenare Jonte!
Jag syftade på de som man INTE får "plocka" i nationalparkerna och sälja till andra ställen..smile.gif.

De som jag känner har arbetat hårt och länge för att få dessa tillstånd av t.ex regeringen för att få vistas och samla upp växter i Nationalparkerna, men samtidigt så kliver andra bara in där och fäller träd och annat utan tillstånd.

Kontakter och kontanter fungerar lika bra och det var det jag menade.

Vakter och vakter.. wink.gif

jag minns den svenska Securitasvakten som hade hela sitt garage fullt med saker som han egentligen skulle bevakat under arbetstid istället för att plocka med sig detta hem... tongue.gif laugh.gif smile.gif
adrian
CITAT (KURT @ 07-12-2005, 08:05)
Igår rapporterade också WWF att man med hjälp av en automatisk kamera tror sig ha funnit ett hittills okänt, köttätande, däggdjur på Borneo:

De där bilderna har funnits i några år redan, så det var inte så snabbt publicerat.. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (adrian @ 08-12-2005, 15:37)
CITAT (KURT @ 07-12-2005, 08:05)

De där bilderna har funnits i några år redan, så det var inte så snabbt publicerat.. tongue.gif

Menar du att bilderna på det "nya" djuret funnits i flera år redan ohmy.gif

Undrar eftersom det också visats i nyhetssändningar på TV som något man hittat nu
adrian
Jo... Men bara för att de säger nåt på TV så behöver det ju inte alltid vara sant...smile.gif.

De där bilderna ÄR ca: 3 år gamla och man tror att det okända djuret är en CIVET KATT, alltså släkt med denna som bor där nere.

Länk 1

Man har slaktat många av dessa dls p.g.a att de äts av kineser och d´sen tror man att de kan bära på SARS (sjukdomen)

ARTIKEL

En av de som jag var och besökte på Borneo, jobbar på det ställe som bilderna är tagna på.

De är varken nya eller någon nyhet, men det tar ju tid för nyheter att färdas till sverige..kanske... smile.gif.
*Felix matte*
Ja nog har det alltid tagit tid att färdas hit... kanske kommit med snigelpost laugh.gif

Tack för info wub.gif
Jonte_rm
Att nya arter upptäcks hör till vardagen... Vi vet inte ett skvatt vad som tex lever långt nere i haven och vi vet långt ifrån allt om landdjuren me...Dock så är det för mig lika spännande att få veta att en ny art upptäcks..

mvh // Johannes
adrian
Regnskogen gömmer massor med växter som inte har fått namn ännu, fast det är nog fel att säga "nya" för de fanns nog där långt innan vi dök upp... smile.gif

Det borde nog vara:

Nyligen (ca:3 år sedan) så lyckades vi äntligen få se en bild på ett gammal djur som lyckats hålla sig dolt från människans framfart vad det gäller utrotning och skövling i Borneos gröna lövverk.

Vi vet inte ett skvatt om denna krabat, ej heller vad det är för något???

Vi förstår inte mycket alls... tongue.gif

Kanske vi kan äta upp den, eller rentav avliva den så den inte smittar oss med..SARS!!!

(ironiskt men så här kanske det skulle ha stått...) smile.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon