vickeva
Vi har tre gamla rhododendron på sommarstugetomten, den största är nog 2,5 meter hög och lika bred. Nu funderar vi på att bygga om/till/nytt...

Hur gör jag om jag vill flytta mina buskar? Jag har för mig att någon här har skrivit att de har ganska litet rotsystem även om de är stora. Kan man beskära dem innan man flyttar dem, vilken årstid är det bäst osv? Allt vill jag veta, vi har gott om tid på oss, kommer nog inte att börja bygga på minst ett år ännu.
Eva St
Jag har flyttat ut två stora Rhododendron från huset till sommarstugan
Den första flyttade jag för flera år sedan pga att den inte växte något fint här hemma vid huset. Grävde upp den med ganska rejäl jordklump runt omkring på våren och flyttade ut den till stugan och idag många år senare är den tät och fin och blommar i massor. Den andra flyttade jag våren -04
gjorde på samma sätt med den och i sommar har den redan börjat bli riktigt fin. Verkar alltså inte vara några konstigheter att flytta dessa vad jag kan förstå och detta trots att jag flyttade dem till ett hårdare klimat där Vänern kan ligga på rakt in med nordanvindar som viner emellanåt
Eva St
KURT
Se berar till att du har en presenning eller något liknande att både slå in rotklumpen i och att släpa den med.
vickeva
Det låter ju inte så svårt. Vad tror ni om att beskära i samband med flyttningen? Är det dumt kanske. De skulle behöva ansas lite, då de blivit lite oämna och gles på sina ställen.
kristerh
CITAT (vickeva @ 05-12-2005, 11:06)
Det låter ju inte så svårt. Vad tror ni om att beskära i samband med flyttningen? Är det dumt kanske. De skulle behöva ansas lite, då de blivit lite oämna och gles på sina ställen.

Det är ett jättebra tillfälle att ansa den vid flytten, eftersom en del rötter förmodligen går av vid uppgrävning, så är det bara bra om några grenar ryker oxså.
krister
Killensomvillhagrönafingrar
Jag flyttade 2 st förra året, helt fel tid och på tok för stora för flytt egentligen.
Dessutom satt de i halvskugga och vind skydd men på den nya platsen har de ljus hela dagen och inget vindskydd.
Som grädde på moset kom Gudrun och gav dem en kyss så att de förlorade halva bladmassan wink.gif

Men de verkar klara sig ändå, sätter ganska myckt blomknoppar och nya blad. Jag har plockat av blomknopparna så att de får kraft till bladen.

Så här såg de ut för två månader sedan

Med andra ord så går det, ta bara mycket rötter.
Dock tar det nog 3 år innan de hämtar sig ordentligt
noora
"Lånar" tråden lite... Vi måste flytta på en stor rhododendron pga omdränering kring huset. Vi har dock inget bättre ställe att ställa rhododendronen permanent på, så vi funderar på att ställa tillbaka den när arbetet är klart. Frågan är om den kan klara att stå uppgrävd ett par-tre veckor, eller om vi borde gräva ner den under tiden. Dräneringen ska ske nu under vintern, så det kan vara allt från några plusgrader till många minusgrader.
MB1965
JAg har flyttat flera rhododendron, det går bra och de är tåliga;)

Men jag skulle inte låta den ligga uppgrävd när det är minusgrader, djupfryst jordklump verkar inte hellt bra wink.gif
KURT
CITAT (noora @ 07-12-2005, 10:09)
"Lånar" tråden lite... Vi måste flytta på en stor rhododendron pga omdränering kring huset. Vi har dock inget bättre ställe att ställa rhododendronen permanent på, så vi funderar på att ställa tillbaka den när arbetet är klart. Frågan är om den kan klara att stå uppgrävd ett par-tre veckor, eller om vi borde gräva ner den under tiden. Dräneringen ska ske nu under vintern, så det kan vara allt från några plusgrader till många minusgrader.

Om man först lindar in rotklumpen i en pressening och sedan, om möjligt, täcker den med sand, grus eller jord . Bara så att den inte fryser och tinar en massa. Är temperaturen någorlunda stabil så klarar den sig nog utan täckning.
Däkan
Inte för att jag vill vara glädjedödare men till "Killensomvillhagrönafingrar"skulle jag nog rekommendera att ta bort all sten som han har lagt över de flyttade rhododendronbuskarnas rötter - så som det ser ut på bilden. Det blir nog inte så bra i längden för buskarna.

Rhododedron vill ha så fluffig jord att stå i att man ska kunna köra ner en arm till armbågen i den. Som du såg vid flytten är rhododendrons rötter ett virrvarr av ganska fintrådiga rötter i en klump och rotklumpen överdel ska ju nästan ligga i markytan täckt bara med gamla löv bara eller torv. Det gör visserligen att busken efter flytt står lite ostadigt i början, men då skulle jag lägga EN tyngre sten som stadga när det stormar, eller ställa trädgårdsstolar runt.

Vi har även haft en diskussion här på forumet om man överhuvudtaget skulle plantera något marktäckande i närheten av sina rhododendronbuskar - delade meningar råder - och om, eller hur detta skulle skada de känsliga rötterna.

Så som det ser ut på bilden är jag rädd att rötterna kommer att ta skada och buskarna långsamt dö. För att hålla ogräs borta (om detta är anledningen till stenläggningen) och om detta är mycket besvärande så bred ut en marktäckväv och täck denna med prydnadsbark t.ex. Själv besväras jag inte av ogräset kring mina rhoddisar eftersom jorden är så porös får nästan inget fäste och det som kommer är otroligt lätt att dra upp. Jag har naken jord (= torv och löv) runt mina buskar och då är det lätt att ha kontroll över ogräs.

Nu vet jag inte vilken sort du har, eller om det är två olika sorters buskar. Du säger att du har flyttat dem från skuggigt och vindskyddat läge till där de står idag. Vissa sorter klarar av sol andra inte - det kommer du att märka när den varma, soliga säsongen sätter igång. Sol är mycket värre än vind. Av erfarenhet vet jag att man får finna sig i de krav som rhododendron vill ha. Står den för soligt och inte trivs då blir alla blad gula, eller den tappar väldigt många och andan totalt vid/efter blomningen och en försvagad växt får då lätt sjukdomar och ohyra.

Är platsen mycket vindpinad skulle jag plantera buskarna ihop i samma rabatt, dels får de då lite skydd av varandra dels trivs rhododendron ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon